گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 4142761
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی در ارومیه برگزار شد

مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال مجاهد نستوه و مبارز انقلابی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا حسنی با حضور آحاد مردم و مسئولان در ارومیه برگزار شد.

گرامیداشت سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا حسنیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و‌ امام‌جمعه ارومیه، روز گذشته، 1 خرداد در مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال مجاهد نستوه و مبارز انقلابی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا حسنی،‌ گفت: دهه کرامت که با میلاد فاطمه معصومه(س) آغاز و‌ با ولادت امام رضا(ع) تمام می‌شود را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره حجت‌الاسلام‌ حسنی را گرامی می‌داریم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «تا زمانی‌ که روزگار باقی است، علما نیز جاودانه و‌ باقی هستند، وجود و جسم آن‌ها از بین رفته ولی حرف، تربیت و هدایت آن‌ها در قلب مردم جاودانه و زنده است». با توجه به اینکه حجت‌الاسلام‌ حسنی پنج سال است که در بین ما نیست ولی یاد، خاطره، نام نیک، آموزه‌ها و‌ شجاعت‌هایش در قلب مردم زنده و‌ جاری است که امیدواریم در روز قیامت با ائمه اطهار(ع)، شهدا و امام شهدا محشور شود.

قریشی ادامه داد: مجاهد نستوه نماد مبارزه، مجاهدت و غیرت است و خداوند در قرآن فرموده است: «مجاهدان با غیر مجاهدان برابر نیستند و افرادی که برای جهاد در راه خدا به پا می‌خیزند با افرادی که نشستند متفاوتند»، شیخ سنی فردی بود که برای جهاد در راه خدا قیام کرد و اجر و ثواب گرانقدری نصیبش خواهد شد.

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: شیخ حسنی شخصیتی کاملاً مطیع و‌ فرمانبردار امام خمینی(ره) و‌ مقام‌ معظم رهبری بود و سرمشق و الگوی ما در ولایت‌مداری، مجاهدت و دلیری است و  از نظر علمی و‌ اعتقادی بسیار جایگاه والایی دارد و‌ در اوایل انقلاب هدایت و‌ ارشاد مردم را عهده‌دار بود.

حاج آقا حسنی نماد بارز سیف و قلم است

وی گفت: حاج آقا حسنی نماد بارز سیف و قلم است و موضع‌گیری‌های ایشان امنیت و آسایش را برای استان به ارمغان آورد که نمونه آن حضور فیزیکی در دفاع از شهر نقده و دعوت مردم به حضور و دفاع از شهر بود. زمان‌شناسی و موقعیت‌شناسی از خصوصیات دیگر مرحوم حسنی بود و همین شاخصه موجب شد هزاران انسان مظلوم جانشان از دست دشمنان در غائله نقده نجات یابد.

قریشی تأکید کرد: وظیفه ما حفظ و حراست از این شخصیت ملی است و مراسم تشییع مرحوم حسنی نشان داد که با وجود حملات ناجوانمردانه در فضای رسانه‌ای به این شخصیت، چقدر در دل مردم نفوذ و محبوبیت دارد و این نتیجه عمل به وظیفه این عالم فقید بود.

وی افزود: شیخ حسنی یک عالم دینی مجاهد بود و علمای دین دارای ارزش و جایگاه رفیع هستند و خدای متعال به شهدا ارزش و جایگاه معنوی عظیمی داده است و بیان شده که یک قطره خونی که از شهید به زمین می‌ریزد موجب مغفرت و بخشش وی می‌شود و با این وجود امام صادق(ع) جایگاه علما را بالاتر از شهدا بیان می‌کند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: در قیامت خون شهدا را با قلم علما وزن می‌کنند و مرکب قلم‌های علما از خون شهدا سنگین تر و ارزشمندتر خواهد شد و دلیل آن هم اینکه قلم علما شهید پرور است و اگر علما نبودند هرگز شهدا تربیت نمی‌شدند. در دین اسلام مقام علما بسیار بالاتر است و در روایات بیان شده که افضل انسان‌ها بعد از انبیا علمای دین هستند و باید احترام علما را حفظ کنیم و حاج آقا حسنی مصداق بارز عالم اهل عمل بود. در اغتشاشات اخیر هم دیدیم که علما به عنوان نماد دین مورد حمله قرار گرفتند و شیخ حسنی هم به همین دلیل مورد هجمه دشمنان بود چون راه و مسیر را تشخیص می داد و به مردم نشان می‌داد.

ضرورت شناساندن مجاهد نستوه به نسل‌ آینده

غلامحسین عماری، فرماندار ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: شخصیت والای عالم ربانی و مجاهد نستوه در تمامی ابعاد، مبارزات، وحدت، حمایت از تولید، ترویج دین و فرهنگ، آئین و مکتب همه ستودنی است و باید به نحو احسن به آن پرداخت شده و به نسل جدید شناسانده شود.

وی افزود: مرحوم حاج آقا حسنی یاد و نامش  جاودان  و در دل‌های مردم آذربایجان همیشه زنده خواهد ماند و مردم عزیز و شهیدپرور اروميه قدردان مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی‌دریغ او چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب هستند و خواهند بود. همه ما مدیون رشادت‌ها، مجاهدت‌ها، و زحمات بی‌بدیل مرحوم حاج آقا حسنی هستیم و امیدواریم ادامه‌دهنده راه امام راحل و شهدای گرانقدر بوده و همچون مرحوم حاج آقا حسنی با اقتدار مدافع آرمان‌های انقلاب و نظام و شهدای والامقام باشیم.

عماری ادامه داد: آن فقید در راه اعتلای دین مبین اسلام در منطقه در سال‌های قبل از انقلاب از هیچ مجاهدتی دریغ نکرده و پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگر نماز جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه 34 سال حضور داشته و پیوسته دشمنان انقلاب و منافقین را مأیوس کرده است.

فرماندار ارومیه تصریح کرد: دوم بهمن 57 قیام مسلحانه مردم ارومیه به‌فرماندهی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی مبارز نستوه آذربایجان با محوریت مسجد اعظم این شهر در مقابل رژیم ستمشاهی پهلوی اتفاق افتاد و در این قیام که تنها قیام مسلحانه مردمی علیه خاندان شاهنشاهی بود نظامیان طاغوت با گسیل کردن تانک‌ها و نفربرهای خود در خیابان‌های ارومیه به‌روی انقلابیون آتش گشوده تعدادی از آن‌ها را شهید و زخمی کردند.

وی گفت: در این قیام مسلحانه عناصر وابسته به رژیم پهلوی با گلوله‌های توپ، مجاهدین تحت امر حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسنی را که در پشت‌بام مسجد اعظم ارومیه سنگر گرفته بودند نشانه رفتند که طی آن چند گلوله توپ به گنبد این مسجد اصابت کرد و آن را ویران ساخت.

عماری عنوان کرد: حجت‌الاسلام‌ حسنی نه‌تنها در ارومیه بلکه در سایر شهرهای منطقه نیز نقش اساسی در پیروزی و تثبیت انقلاب داشتند و با صحبت‌های آتشین خود در زمان انقلاب سعی می‌کردند مردم و روحانیون را بیشتر به‌سمت انقلاب سوق دهند و بعد از انقلاب هم  این مبارز بزرگ مسیر حق خود را ادامه دادند و در ارومیه با حضور مستمر و دائمی ضدانقلاب را از توطئه‌هایشان مأیوس کردند.

شیخ حسنی عالمی آینده‌نگر بود

سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده سابق نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی در این مراسم اظهار کرد: حجت‌الاسلام‌ حسنی فقط به‌عنوان روحانی و امام‌جمعه تک‌بعدی که صرفاً در جهت تبلیغ و ترویج دین فعالیت کند نبود بلکه عالمی شجاع و مجاهد ولایتمداری بود که همراه منبر و درس دین و اخلاق، همواره در جهت حفظ امنیت و وحدت مسلمانان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کرد.

وی افزود: حاج آقا حسنی فقط حافظ امنیت نبود بلکه عالمی دارای تمام خصوصیات عالی و عالم به مسائل روز بود که بر همه ما و نسل‌های آینده تکلیف و وظیفه است که با روحیات و شخصیت مجاهد نستوه آشنا شویم.

سردار خرم‌نیا بیان کرد: مسئولان نباید شیخ حسنی را به 1 خرداد و 2 بهمن ماه محدود کنند، همیشه باید الگوی مسئولان در خدمت خالصانه به مردم، ولایتمداری و پشتیبان نظام بودن باشد زیرا او یک قهرمان ملی، استوره و نماد غیرت و شجاعت در خطه آذربایجان و کشور است.

وی در پایان گفت: مرحوم حاج آقا حسنی تفکر راهبردی داشت و در خطبه‌های دهه 60 خود مسائل روز جامعه امروز را مطرح می‌کرد که آینده‌نگری و دید وسیع مجاهد نستوه را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha