ایجاد اشتغال دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است
کد خبر: 4143578
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی:

ایجاد اشتغال دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است

علی صدر گفت: ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بوده و در این راستا از مراکزی که تضمین اشتغال داشته باشند حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

علی صدر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشوربه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، علی صدر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و معاون معین منطقه 3 دانشگاه، روز گذشته، چهارم خردادماه در نشست شورای تعامل با رؤسای مراکز آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با بیان اینکه این دانشگاه در ادوار گذشته از رسالت اصلی خویش دور شده بود، اظهار کرد: در یک سال اخیر برنامه‌ریزی و سیاست‌های جدید دانشگاه بازگشت به رسالت اصلی بوده که خوشبختانه آمارها و عملکرد نیز نشان‌دهنده بهبود شرایط دانشگاه است و تقریباً هیچ شاخصی منفی نیز وجود نداشته و اغلب شاخص‌ها صعودی است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار هزار دانشجو برابر با 1.6 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در آذربایجان غربی تحصیل می‌کنند، افزود: این تعداد دانشجو با توجه به جمعیت این استان قابل قبول نبوده و باید برای افزایش تعداد دانشجویان برنامه‌ریزی خاصی انجام شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: برای مثال در رشته کشاورزی تعداد دانشجویان استان تک رقمی بوده در حالی که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی استوار بوده و حتماً باید جذب دانشجو در این رشته بیشتر شده و اقدامات اساسی انجام شود.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع کشاورزی باید به یکی از دغدغه‌های استان تبدیل شود، تصریح کرد: پایین بودن تعداد دانشجویان این رشته نشان‌دهنده انجام غیراصولی کشاورزی در آذربایجان غربی است که نتیجه آن‌را نیز می‌توان در توسعه غیراصولی کشاورزی و خشک شدن دریاچه ارومیه به عینه مشاهده کرد چرا که اغلب منابع آبی استان صرف کشاورزی می‌شود در حالی که عایدی و درآمدی زیادی نیز برای مردم استان ندارد. 

صدر با بیان اینکه شناسایی نیاز بازار، گام نخست برای تکمیل آمایش آموزش مهارتی در هر استانی است، گفت: آموزش مهارت وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده و باید به این اصول اساسی پایبند بود چرا که وقتی به نیاز بازار توجه نشود بسیاری از دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصیلی کار متناسب با رشته تحصیلی خود را در جامعه پیدا نکرده و به‌سمت مهاجرت پیش خواهند رفت.

وی اظهارکرد: برای نمونه با توجه به وقوع بلایای طبیعی در ایران و نیاز به کمک‌رسانی مردم توسط هلال احمر، هر ساله باید نیروهای امدادرسان در کشور تربیت شوند که تربیت این نیروها می‌تواند از طریق مراکز جامع علمی کاربردی انجام شود که متأسفانه برخلاف نیاز کشور در سال‌های گذشته مرکز جامع علمی کاربردی هلال احمر آذربایجان غربی به‌سمت تعطیلی پیش می‌رفت که اخیراً با اقدامات انجام شده از تعطیلی این مرکز جلوگیری شده است.

معاون معین منطقه 3 دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تأکید کرد: ما در این دانشگاه نباید بیکار داشته باشیم و اگر در حال حاضر میزان اشتغال این دانشگاه 70 درصد بوده این آمار قابل قبول نبوده و این رقم باید به ۱۰۰ درصد برسد. 

وی گفت: در ارائه آمار اشتغال مربوط به مراکز باید به این نکته توجه شود که تعداد دانشحویان شاغل نباید در آمار اشتغال دانشگاه گنجانده شود بلکه افرادی که پس از آموزش در این دانشگاه صاحب شغل و حرفه شده‌اند در این آمار باید محسوب شود. 

صدر با بیان اینکه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور است، اظهار کرد: از مراکزی که تضمین اشتغال داشته باشند حمایت‌های لازم انجام خواهد شد و نیز برگزاری دوره‌های آموزش‌های کوتاه‌مدت در مراکز باید در اولویت قرار بگیرد تا از این طریق برای دانشگاه‌ها نیز درآمد ایجاد شود.

وی همچنین بر لزوم استفاده از تسهیلات قانون حمایت از تولید اشغال دانش بنیان تأکید و بیان کرد: دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته است که مراکز دانشگاهی باید از این تسهیلات نهایت استفاده را ببرند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری و خانه خلاق در استان گفت: خانه‌های خلاق مکانی برای استفاده از ایده‌های جدید است که راه‌اندازی این خانه‌ها و استفاده ازایده‌های مطرح شده وظیفه اصلی دانشگاه بوده که از فرار نخبگان جلوگیری کرده و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید است.

افزایش 25 درصدی دانشجو

در ادامه سهراب عبدالله‌پور، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با بیان اینکه هدف این دانشگاه در دوره جدید بازگشت به رسالت اصلی خود مبنی بر مهارت‌محور بودن است، اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۴۷ دانشجو در این دانشگاه در دوره‌های کاردانی حرفه‌ای، کاردانی فنی، کارشناسی حرفه‌ای و مهندسی فناوری مشغول به تحصیل هستند و تا سال ۱۴۰۰ ما در این دانشگاه با افت تعداد دانشجو مواجه بودیم که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تعداد دانشجویان در مراکز و در سطح استان افزایش داشته است. 

وی اضافه کرد: در سال گذشته علی‌رغم افت تعداد دانشجو در دانشگاه‌های سراسری و دولتی، تعداد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ۲۵.۴ درصد رشد داشته که حتی از میانگین جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی کشور هم بالاتر است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۲ کد رشته در این دانشگاه وجود دارد، ادامه داد: در نیم سال دوم سال تحصیلی گذشته پذیرش در کد رشته‌ها اصلاح شد که در نتیجه آن ظرفیت‌های پذیرش دانشجو منطقی شده و جذب دانشجو براساس تضمین اشتغال سند آمایش مهارتی استان انجام شد که این اقدامات از جمله دلایل افزایش تعداد دانشجویان هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی یکی از پیشتازان در عرصه اشتغال‌زایی شده و به‌صورت جدی به میدان مبارزه با بیکاری در کشور وارد شده است، گفت: در سال گذشته تعداد اشتغال تعهد مرکز جامع علمی کاربردی استان 138 نفر بوده است و در سال جاری نیز برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه بر پایه ایجاد اشتغال استوار بوده و هیچ مرکز علمی کاربردی در استان بدون تضمین اشتغال ایجاد نخواهد شد.

عبدالله‌پور اجرای رشته‌های طلاسازی، هتل‌داری، طراحی دوخت و آرایشگری و جذب دانشجو در این رشته، جذب دانشجوی مهارتی بین‌المللی در مرکز ماکو، مدیریت صنعتی و ایران پاش، ایجاد و تقویت رشته‌های اشتغال‌زا در حوزه‌های حمل و نقل، گردشگری و معدن، ایجاد رشته‌های گروه فرهنگ و هنر، ایجاد رشته‌های گروه کشاورزی، اجرای کریدور تبادل فناوری بین ترکیه و ایران را از طریق مرکز علمی کاربردی مستقر در منطقه آزاد ماکو و تنظیم و تکمیل برنامه راهبردی چهار ساله توسعه کمی و کیفی برای 15 مرکز آموزشی استان را از جمله محورهای اصلی تقویت و توسعه آموزش‌های مهارتی در آذربایجان غربی برشمرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی از نظر برگزاری دوره‌های آموزشی رتبه دوم کشور را در سال گذشته داشته است، گفت: در نظر است در سال جاری برای جذب مدرسان از ظرفیت قشر نخبگان دانشگاهی بهره‌مند شویم تا کمبودها در این حوزه نیز رفع شود. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با اشاره به اهم فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در سال گذشته گفت: کسب سه مقام دوم و سوم در هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی، کسب چهار مقام اول، دوم و سوم در سومین المپیاد ملی مهارت، برگزاری نمایشگاه گوهر عفاف در مرکز جهاد دانشگاهی ارومیه، برگزاری کارگاه کرسی آزاداندیشی جهاد تبیین در مرکز میاندوآب، برگزاری نمایشگاه چیدمان سفره غذای سلامت در مرکز جهاددانشگاهی ارومیه، انتشار دو فصلنامه فرهنگی علمی کاربردی استان، کسب مقام اول در بخش کتاب جشنواره درون دانشگاهی حرکت دانشگاه جامع علمی کاربردی و دریافت لوح تقدیر دو نفر از بانوان دانشگاه در کنگره بانوان تأثیرگذار استان از جمله این فعالیت‌ها هستند.

وی گفت: فعال‌سازی هسته‌های فناور در پنج مرکز، برگزاری 6 مورد استارتاپ و رویداد شتابی، ایجاد یک مرکز کاریابی، برگزاری یک مورد نمایشگاه فناوری و اشتغال و شرکت در نمایشگاه فن بازار از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش، فناوری و اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی در سال 1401 بوده است.

دانشجویان در تراز انقلاب و کارآمد تربیت شود

حجت‌الاسلام حمید ارشاد، رابط نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: براساس آیات قرآن، اساس خلقت براساس علم بوده و علم نیز باید در راستای رشد تعالی و اخلاق بشر باشد چرا که غایت خلقت انسان معرفت است و تمام انبیای الهی برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند.

وی افزود: عالی‌ترین رسالت مجموعه آموزشی کشور این است که دانشجویانی در تراز انقلاب، عالم و کارآمد را تربیت کرده چرا که نتیجه علم بدون اخلاق کبر، غرور و سقوط اخلاقی است.

رابط نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با بیان اینکه در ارتباط با تضمین اشتغال دانشجویان در مراکز تدابیر خوبی اندیشیده شده است، گفت: آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور بوده که شرایط ویژه‌ای نیز از این حیث دارد و نیاز است که حمایت ویژه‌ای از دانشگاه علمی کاربردی این استان انجام شده و نیز بخشی از اختیارات از جمله در جذب دانشجو به مراکز استان‌ها تفویض شود.

انتهای پیام
captcha