برنامه ترامپ برای از سرگیری قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا
کد خبر: 4153431
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

برنامه ترامپ برای از سرگیری قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد در صورت انتخاب مجدد، قانون ممنوعیت سفر شهروندان چند کشور اسلامی را بار دیگر و با شدت بیشتر اجرا خواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از ینی شفق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز گذشته گفت که در صورت انتخاب شدن در سال 2024، ممنوعیت سفر مسلمانان را باز خواهد گرداند.

ترامپ به حامیانش در ایالت آیووا گفت: در دولت خود، بازرسی شدید را اعمال و ممنوعیت سختی را برای دور نگه داشتن تروریست‌ها و جهادی‌های افراطی از کشورمان اعمال کردیم. وقتی من به دفتر بازگردم، ممنوعیت سفر حتی شدیدتر از گذشته و بسیار قوی‌تر از قبل باز خواهد گشت.

وی مدعی شد: نمی‌خواهیم مراکز خرید ما را منفجر کنند. نمی‌خواهیم آنها شهرهای ما را منفجر کنند و ما نمی‌خواهیم آنها مزارع ما را بدزدند. پس، این اتفاق نخواهد افتاد.

ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده یک دغدغه طولانی‌مدت برای ترامپ بوده است. این امر به زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد، زمانی که او خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده شد. او تنها چند روز پس از آغاز به کار در سال ۲۰۱۷، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع هفت کشور با اکثریت مسلمان به مدت ۹۰ روز ممنوع شد. این ممنوعیت با هرج و مرج و سردرگمی در فرودگاه‌ها و بنادر ورودی ایالات متحده مواجه شد.

دادگاه‌های فدرال دستور اولیه را رد کردند، اما در سال ۲۰۱۸، دیوان عالی به طور محدود، تجدید نظر بعدی این ممنوعیت را تصویب کرد. با این حال جو بایدن در یکی از اولین دستورات اجرایی خود پس از روی کار آمدن، این فرمان اجرایی را لغو کرد.

ترامپ در حین مبارزات انتخاباتی برای نامزدی بالقوه ۲۰۲۴، از دیگر سیاست‌های تندروانه ضد مهاجرتی خود، از جمله تأمین امنیت کامل مرزها و اخراج مهاجران غیرقانونی خبر داده است. 

استفان میلر، دستیار ارشد سابق ترامپ در سیاست کاخ سفید که به نوشتن فرمان اجرایی ممنوعیت اولیه مسلمانان کمک کرد، نیز برای ازسرگیری این ممنوعیت اعلام تمایل کرده است. میلر در توییتر نوشت: ممنوعیت سفر را برگردانید. الان. میلر و برخی دیگر از محافظه‌کاران از زمانی که ایالات متحده پناهجویان افغانستانی را پذیرف خشم خود را از این اقدام ابراز کردند.

از سوی دیگر منتقدان این ممنوعیت استدلال کرده‌اند که این یک سیاست نامنسجم است که به زندگی خانواده‌های بی‌شماری آسیب وارد کرده است و تنها باعث هرج‌ومرج بیشتر در سیستم مهاجرت قانونی می‌شود. باید دید که آیا برنامه‌های ترامپ برای اجرای ممنوعیت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر.

انتهای پیام
captcha