دیوان‌سالاری در خدمت مردم‌سالاری اسلامی قرار گیرد
کد خبر: 4155393
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
سردار غلامرضا سلیمانی:

دیوان‌سالاری در خدمت مردم‌سالاری اسلامی قرار گیرد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محله‌های اسلامی بر ضرورت مشارکت مردم در امور محله‌ها تأکید و تصریح کرد:‌ دیوان‌سالاری باید در خدمت مردم‌سالاری اسلامی قرار گیرد.

بببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی و نمایشگاه عملکرد و پیشرفت محلات مردم سالار اسلامی و مراسم افتتاحیه نمایشگاه محله‌های اسلامی امروز یکشنبه 25 تیرماه در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: طلیعه انقلاب اسلامی در بعد از ظهر روز عاشورا شکل گرفت. عاشورا سرآغاز یک دوره جدید بود و این دوره به قدری طولانی شد تا براساس یک مبارزه همه جانبه و عمیق در سال ۵۷ منجر به تحقق نوع جدیدی از مردم‌سالاری اسلامی یعنی جمهوری اسلامی ایران شد. 

وی ادامه داد: تشکیل و تحقق جمهوری اسلامی در طول تاریخ بی‌نظیر است. در دوره معاصر امام خمینی(ره) توانست نظریه اسلام ناب را برای اداره جامعه به‌روزرسانی و به شکل جمهوری اسلامی عرضه کند. مردم رنج کشیده در پای این آرمان ایستادند و شهید دادند تا جمهوری اسلامی شکل بگیرد و مردم‌سالاری اسلامی تحقق پیدا کند.

سردار سلیمانی اظهار کرد: مردم‌سالاری اسلامی، شکل‌گیری نوعی جدید از اداره جامعه براساس حضور مردم در نظام امام و امت است. امامت، ولایت و مردم باید شکل جدیدی از اداره جامعه را محقق کند و در این نوع از مردم‌سالاری نباید دیوان سالاری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در نظام امام و امت این مردم هستند که توسط امام راهبری و هدایت می‌شوند. تفاوت ما با غرب در دموکراسی‌ همین‌ جاست. اخیراً تعبیر دیگری را غربی‌ها به کار می‌برند مبنی بر حاکمیت قانون و حکومت مردم بر مردم، باید پرسید حکومت کدام مردم بر کدام مردم؟ در غرب براساس نظریات مادی برآمده از مکاتب فلسفی دوره رنسانس انسان را بی‌نیاز از هدایت الهی می‌دانند در صورتی که در مکتب اسلام، انسان در ذیل هدایت الهی به آزادی، رشد و... دست پیدا می‌کند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از نظر ماهیت با دموکراسی‌های غربی متفاوت است ادامه داد: در دوران دفاع مقدس امام خمینی(ره) دفاع را مردمی کردند و جنگ مردمی اداره شد؛ بنابراین در همه موضوعات می‌توان با مردم پیش رفت و موفق شد. تشکیلات در نظام اسلامی مردم پایه است که در درون مساجد شکل می‌گیرد و در محلات تحقق می‌یابد، همانطور که در دوران دفاع مقدس بسیج این کار را انجام داد.

وی تصریح کرد: ما در سطح کشور براساس زیست بومی که در جغرافیای کشور داریم، حدود ۵۰ هزار محله را می‌توان احصا کرد و اگر این تشکل‌ها در این تعداد محله پیش برود اتفاق در خور توجهی خواهد بود. منظور از بسیج، سازمان بسیج نیست بلکه همه مردم هستند که باید حضور پیدا کنند. نباید دایره بسیج محدود شود بلکه بسیج به معنای همه مردم ایران است و هرکس که دل در گرو امام و امت و پیشرفت ایران دارد بسیجی است و کسانی که در زیر پرچم قرارگاه‌های تحقق محله اسلامی می‌آیند بسیجی هستند.

زوایای مردم‌سالاری اسلامی تبیین شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: باید زوایای مردم‌سالاری اسلامی به دقت برای مردم تبیین شود تا مردم مسیر را به دست گیرند و مشارکت و نظارت مردم به صورت حداکثری محقق خواهد شود. باید رویکرد تحولی پیش گرفت و از وضع موجود به سمت احسن‌الحال پیش رفت. هر وقت که مجلس شورای اسلامی را نگاه می‌کنیم همیشه در حال تصویب قانون هستند؛ اگر مردم‌سالاری اسلامی تحقق پیدا کند اینقدر قانون نیاز نداریم؛ بلکه خطوط کلی کافی است؛ باید میدان‌های مشارکت مردم تعریف شود. 

سردار سلیمانی اظهار کرد: هدف نمایشگاه محله‌های اسلامی این است که امور را به مردم بسپاریم و ما نیز از مردم هستیم و مطالبه داریم تا امور به دستمان سپرده شود. میزهای خدمت باید به درون مردم برود و این اتفاق از مسیر و الگوی تحقق محله اسلامی رخ می‌دهد. تمدن‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که ملت‌های مسلمان در کنار هم قرار گیرند. ملت‌های مسلمان باید الگوی اداره مشابه داشته باشند تا به قدرت، جریان و جبهه تمدن‌ساز تبدیل شوند. 

دیوان سالاری در خدمت مردم‌سالاری اسلامی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه این مسیر بسیار مقدس است و باید با قدرت پیش رفت اضافه کرد: بسیج به عنوان یک تشکیلات کمک کننده برای تحقق این امر فعالیت می‌کند. امیدواریم با تلاش‌هایی که می‌شود دیوان سالاری در خدمت مردم‌سالاری اسلامی قرار گیرد.

سردار حیدر بابااحمدی، معاون بسیج مساجد و محلات در این مراسم بیان کرد: این قرارگاه‌ها در اجرای فرمان مقام معظم رهبری و اعتلای پایگاه‌های بسیج مسجد محور برای تحقق جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی شکل گرفت. این مأموریت یک رویکرد اصلی و جدی در بسیج است. امروز با حاج قاسم‌های میدان نرم به مصاف دشمنان می‌رویم و بسیج امروز به سمت تحقق محله‌های اسلامی گام برمی‌دارد. ۷۳ درصد از پایگاه‌های بسیج در کنار مساجد و بقاع متبرکه شکل گرفته است.

سردار بابااحمدی افزود: ۱۹ هزار و ۲۰۰ محله برای تحقق محله‌های اسلامی هدف‌گذاری شده است. ۹۵ هزار نفر از خواهران و برادران نخبه در شورای محلات سازماندهی شدند و نظام مسائل محلات را ساماندهی می‌کنند. ۳۳ هزار پایگاه بسیج خواهران و برادران با مأموریت تحقق محله اسلامی فعالیت می‌کنند. قرارگاه‌های محلات اسلامی که با نام شهید قاسم سلیمانی شناخته می‌شوند، با دبیری بسیجیان و ائمه مساجد شکل گرفته است. در کنار این کار تاکنون ۲۰۰ هزار و ۷۰ مسجد با تأمین امام جماعت احیا شدند.

انتهای پیام
captcha