درخشش خانواده‌های کارکنان با حضور دو سومی در مسابقات قرآن + فیلم
کد خبر: 4156625
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
معاون فرهنگی سازمان عقیدتی - سیاسی ودجا بیان کرد

درخشش خانواده‌های کارکنان با حضور دو سومی در مسابقات قرآن + فیلم

معاون فرهنگی سازمان عقیدتی - سیاسی ودجا در آئین اختتامیه مسابقات قرآن این وزارت گفت: از مجموع ۹۷۵ شرکت‌کننده مرحله نهایی سی و هشتمین دوره کارکنان شاغل و نیروهای وظیفه و همسران و پانزدهمین دوره فرزندان دختر و پسر، قریب به ۶۳۰ نفر را همسران و فرزندان تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و نیروهای وظیفه همزمان با اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌های کارکنان ودجا، عصر ۲۹ تیرماه در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات که برعهده اداره عقیدتی ـ سیاسی صاایران(صنایع الکترونیک ایران) بود با تلاوت آیاتی از سوره قاف توسط مسعود خیری، دارنده رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته قرائت آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) پخش شد و سیدمحمد حسینی به اجرای برنامه پرداخت. 

در بخش دیگر این برنامه حجت‌الاسلام محمدباقر ابراهیمی، معاون فرهنگی سازمان عقیدتی - سیاسی ودجا با اشاره به ایام عزای حسینی اظهار کرد: اباعبدالله الحسین(ع) برای خلق حماسه عظیم در روز عاشورا به قربانگاه رفتند. ایشان بهترین فرزندان و دوستان خود را در لشکر همراه داشتند. اگر امام حسین(ع) حج را نیمه تمام گذاشت در قربانگاه کربلا ۷۲ نفر را قربانی اسلام، حفظ دین و احیای دین جدشان کردند و در راه خدا قربانی دادند.

ابراهیمی در ادامه به ارائه گزارش اجمالی از مسابقات پرداخت و اضافه کرد: خانواده‌های کارکنان چون همسران، فرزندان دختر و پسر در مرحله مقدماتی و نهایی مسابقات قرآن بیشترین شرکت‌کنندگان را داشتند به طوری که از مجموع ۹۷۵ شرکت‌کننده مرحله نهایی سی و هشتیمن دوره کارکنان شاغل و نیروهای وظیفه و همسران و پانزدهمین دوره فرزندان دختر و پسر، قریب به ۶۳۰ نفر را همسران و فرزندان تشکیل دادند یعنی دو سوم متسابقان از خانواده‌ها بودند.

وی با تأکید بر اینکه باید سعی کنیم تا سهم خود را از فرمایش رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ادا کنیم، اضافه کرد: نشر و گسترش فرهنگ قرآنی بین کارکنان و خانواده‌ها، ایجاد زمینه‌های انگیزشی جهت فعالیت قرآنی، تداوم فعالیت‌های قرآنی ودجا، ایجاد رقابت سالم میان علاقه‌مندان و تشویق برترین‌ها و ارزیابی و شناسایی برترین‌ها در سطح نیرو و اعزام به مسابقات قرآن نیروهای مسلح از جمله اهداف برگزاری مسابقات خانواده‌ها و کارکنان بود. هرچه بیشتر بتوانیم با آموزه‌های قرآنی نورانیت در جامعه ایجاد کنیم و آن را گسترش دهیم، گمراهی و گناه و آلودگی از سطح جامعه کمرنگ می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان عقیدتی - سیاسی ودجا ادامه داد: قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ نیم جزء، ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و کل قرآن، اذان، حفظ یک و سه جزء، حفظ موضوعی قرآن و حفظ سوره‌‌ای، مفاهیم آیات کاربردی اجزاء ۲۳ و ۲۲ براساس تفسیر نمونه و احکام و انشای نماز، در زمینه عترت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله رشته‌های این دوره مسابقات بود.  

ابراهیمی با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان اظهار کرد: این مسابقات در سطح صنایع، گروه‌ها و ادارات در اردیبهشت و خرداد با حضور ۵ هزار و ۳۸۶ نفر ویژه کارکنان شاغل، وظیفه، بانوان شاغل و همسران و فرزندان پسر و دختر در دو مقطع بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال برگزار شد. از این تعداد ۹۷۵ نفر به مرحله نهایی راهیافتند که۶۶۲ نفر را خانواده‌ها تشکیل می‌دادند یعنی دو سوم را خانواده‌ها تشکیل دادند.   

ابراهیمی بیان کرد: مرحله نهایی رقابت بانوان با حضور ۲۲۵ نفر از همسران و ۲۳۴ نفر از فرزندان پسر و ۲۰۳ نفر از فرزندان دختر همراه بود. همچنین در مرحله نهایی، ۱۸۷ نفر از کارکنان شاغل در رشته قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، حفظ و مفاهیم باهم رقابت کردند. 

وی با اشاره به اینکه رقابت‌ها به تفکیک در سطح همسران و بانوان شاغل، کارکنان شاغل و فرزندان دختر و پسر طی بازه زمانی ۲۱ تا ۲۳ تیر و ۲۹ تیرماه برگزار شد. همچنین طبق روال هرساله میزبانی هر سطح با ادارات بود‌. چنانکه افتتاحیه و اختتامیه با صاایران بود و همین اداره علاوه بر این، میزبانی بخش برادران شاغل را برعهده داشت. سازمان صنایع دریایی نیز میزبانی فرزندان دختر را عهده‌دار بود و سازمان صنایع دفاع(ساصد) میزبان بخش همسران و سازمان هوایی  نیز میزبانی این مسابقات را در بخش فرزندان پسر برعهده داشتند.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه برترین‌های این دوره به عنوان نمایندگان ودجا به مسابقات قرآن نیروهای مسلح راه پیدا می‌کنند، افزود: درخشش قرآنیان وزارت دفاع به دلیل حضور مستمر در کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی است که بعضا کلاس‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: تیم داوری متشکل از ۱۰۸ نفر از بهترین داوران در سطح کشوری، مسابقات قرآن وزارت دفاع را عهده‌دار بودند که از این تعداد ۳۸ نفر داوری بخش بانوان شاغل، ۲۱ نفر داوری بخش برادران شافل و وظیفه،  ۲۶ نفر داوری بخش فرزندان پسر و ۲۳ نفر داوری بخش فرزندان دختر را برعهده داشتند. 

سپس موسی علی‌نژاد، رئیس کانون مداحان استان تهران به مدیحه‌سرایی پرداخت و در ادامه محمد کاظمی، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی را تلاوت کرد. سپس دو نفر از نوگلان مهد قرآن وزارت دفاع به نام‌های ماهورا شیری و فاطمه قنبرزاده در مدح امام حسین(ع) و در وصف حضرت مهدی(عج) پرداخت و درادامه کلیپی از روند مسابقات کارکنان و خانواده‌ها پخش شد. 

از دیگر سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام علی شیرازی، جانشین سازمان عقیدتی - سیاسی وزارت دفاع بود.

او در آغاز به حدیث ثقلین پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بنابراین روایتی، پیامبر دو ثقل گرانبها را میان ما به یادگار گذاشته است؛ یکی کتاب الله و دیگری عترت. اهل‌ بیت(ع) از تبیین‌کنندگان قرآن مجید هستند. قرآن، کتاب راهنمای بشر است و هیچ وجودی بعد از خدا در این جایگاه قرار ندارد جز حضرت قرآن. پیامبر(ص) درباره عظمت قرآن فرمودند: با فضیلت‌ترین وجود بعد از خدا از نظر جایگاهی، قرآن است. برای دانستن جایگاه خدا باید لطف و عظمت باریتعالی را تبیین کرد چنانکه خدا خالق هستی است. او قادر، کامل، عالم، عاقل و حاکم است. اگر بخواهیم عظمت خدا را در یک کلام تبیین کنیم می‌توانیم به مرر ویژگی و صفات پرودگار در دعای جوشن کبیر، اشاره کنیم که نمایی از عظمت الله را به ما نشان می‌دهد.

شیرازی با تأکید بر اینکه باید ببینیم چه میزان ارتباطمان با خدا محکم است؟ چه میزان شاکر جایگاه خدا هستیم؟ چه میزان متوجه حضور او در زندگی هستیم؟، افزود: غفلت ما از قرآن بسیار است. اگر عظمت قرآن را می‌دانستیم و جایگاه آن را در زندگی بشر می‌دانستیم، همواره و هر روز و هرساعت در مقابل قرآن، خاضع، خاشع و متواضع بودیم. قرآن جایگاه عظیمی دارد و سرنوشت جایگاه بشری را تبیین می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه ترسیدن از خدا یعنی درنظر داشتن همواره عظمت و ابهت ایشان. درود بر آنان که حقیقت قرآن را یافتند و تسلیم آن شدند و عشق به قرآن را در وجود خود شعله‌ور کردند. هرچه از افرادی که در سینه خود، نور قرآن را دارند، تجلیل کنیم  کم است. هرکه حقیقت قرآن را بیابد و در آن تدبر کند و به درس‌های آن توجه کند و آن را در زندگی پیاده کند، آن هنگام است که او به کامل‌ترین فرد تبدیل شده است. 

وی افزود:  اگر خانه‌ای مملو از نور قرآن شود، شیطان نمی‌تواتد بر آن سایه افکند. زیباترین خانه‌ای که قرآن بر آن وارد شده خانه حضرت نبی مکرم اسلام(ص) و در  امتداد آن خانه علی بن ابیطالب و سایر اهل‌بیت(ع) است‌. همه عظمت امام حسین(ع) از خدا و قرآن گرفته شده است. اولیا در زیر چتر قرآن حرکت می‌کنند و این درس آنها به ما است. بنابراین فردی که در زیر چتر قرآن باشد، گمراه نمی‌شود چون قرآن هدایتگر، ایمان بخش و نور است. قرآن موجب افزوده شدن ایمان و تکمیل کننده ایمان است. قرآن تقوابخش و تعالی بخش است و قرآن نوریست که بر هرکجا وارد شود ظلمت شکن است.

شیرازی با تاکید بر ضرورت همراهی ولی و ولایت فقیه با قرآن برای رساندن جامعه به سمت کمال، تصریح کرد:  صاحب قرآن خداست و قرآن از نور الهی منبعث شده است و کتابی که وصل به نور الهی است، اگر با ان انس بگیریم  الهی می‌شود و انسان الهی می‌تواند ادعای خلیفه الهی کند‌. این مقام خلیفه الهی، بدون انس با قرآن امکان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تلاوت قرآن و لو اینکه فلسفه تدبر در آن را ندانیم و صرف تلاوت قرآن باشد، هدایتگر است، افزود: اگر تلاوت را با عمل به قرآن و تدبر در آیات، همراه کنیم نور علی نور است. این جلسات قرآن باید ما را با قرآن مانوس کند تا قرآن در لحظه لحظه زندگی ما وارد شود.

شیرازی با تاکید بر اینکه سعی کنیم تا نسل آینده را با قرآن مانوس کنیم، گفت: چرا که قرآن، نجات بخش و کشتی نجات است. در این میان به معنا و آیات قرآن نیز توجه کنیم و اندیشه در آیات داشته باشیم چراکه تفسیر قرآن، تبیین کننده آیات الهی است و انس با قرآن، زندگی ما را تسهیل می‌کند. 

وی در پایان از هدیه ویژه سفر به مشهد مقدس و حضور در دوره بصیرت حائزین رتبه اول تا پنجم و اولین‌های وزارت دفاع در مسابقات نیروهای مسلح به عتبات عالیات خبر داد. 

حسن ختام این مراسم تجلیل از برگزیدگان و رتبه‌های برتر با لوح و هدایا بود.

انتهای پیام
captcha