آشنایی روس‌ها با خوشنویسی ایرانی اسلامی
کد خبر: 4166491
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

آشنایی روس‌ها با خوشنویسی ایرانی اسلامی

در ادامه سلسله برنامه‌های جانبی سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، هنردوستان این کشور با خوشنویسی ایرانی اسلامی در کتابخانه دولتی روسیه آشنا شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه، کارگاه آموزشی خوشنویسی به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار شد.
این کارگاه آموزشی که توسط محمدعلی قربانی، از اساتید انجمن خوشنویسان ایران در مرکز ادبیات شرق کتابخانه دولتی روسیه به نام لنین اجرا شد، مورد استقبال مخاطبان روس قرار گرفت.
برنامه با توضیحات استاد درباره تاریخچه خوشنویسی در ایران به عنوان هنری ایرانی، اسلامی و ریشه‌دار و سبک‌های مختلف آن آغاز شد و آثار وی نیز در محل برگزاری بسیار مورد توجه حضار بود.
استاد خوشنویس کشورمان ابزار کار خوشنویسی را به شرکت‌کنندگان در این کارگاه معرفی و از خوشنویسی به عنوان هنری ماندگار که همواره در طول سالیان متمادی زنده نگه داشته شده است، نام برد و قرابت آن را با نگارش کتاب مقدس مسلمانان(قرآن کریم) و بهره‌مندی از هنر تذهیب از دلایل این ماندگاری برشمرد.
وی در حین کار به سؤالات شرکت‌کنندگان در زمینه وضعیت کنونی این هنر در ایران و چگونگی استقبال جوانان ایرانی از آن پاسخ داد.
در ادامه این برنامه، ابیاتی از اشعار شاعران نامدار ایرانی توسط استاد قربانی با خط نسخ و نستعلیق نگاشته و در کنار آن، یکی از نوشته‌های ایشان که نام محل برگزاری رویداد بود به کتابخانه هدیه شد.
در طول برگزاری این برنامه، مشارکت‌کنندگان هریک فرصت یافتند تا خود و با راهنمایی‌های استاد کلماتی را به خط فارسی و روش خوشنویسی بنگارند.
در پایان این کارگاه آموزشی نیز، چند نسخه از آثار استاد قربانی به قید قرعه به شرکت‌کنندگان در این برنامه اهدا شد.

انتهای پیام
captcha