عامل فروریختن مسجد تاریخی غنا مشخص شد
کد خبر: 4171301
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

عامل فروریختن مسجد تاریخی غنا مشخص شد

مقامات وزارت آثار باستانی غنا، از فروریختن مسجد تاریخی منطقه بوله در شمال غرب این کشور به دلیل بارش شدید باران و هجوم موریانه‌ها به تیرها و ستون‌های این مسجد خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، به گفته مقامات وزارت آثار باستانی غنا، پس از سال‌ها بی‌توجهی و هجوم موریانه‌ها به تیرها و پایه‌های چوبی مسجد و در پی بارندگی شدید، سقف سفالی یک مسجد تاریخی  در منطقه بوله در شمال غربی غنا فرو ریخت.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که سقف این مسجد و یکی از پل‌های این منطقه در روز یک‌شنبه، دوم مهر  فروریخت.

این مسجد با استفاده از خشت در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ساخته شده است.

به گفته مقامات غنایی می‌توان مسجد آسیب‌دیده را با کمک متخصصان محلی بازسازی کرد که سبک معماری و روش ساخت آن را می‌شناسند، این مقامات به ساکنان محلی توصیه کردند که آنچه را از مسجد باقی مانده است تخریب نکنند تا مسجدی جدید بسازند.

تخریب این مسجد تاریخی علاوه بر بی‌توجهی و هجوم موریانه، به استفاده از مصالح ساختمانی مدرن مانند سیمان در کارهای مرمت و نگهداری نسبت داده می‌شود.

این مسجد در منطقه بوله، نمونه‌ای از سبک معماری منحصربه‌فرد، نزدیک به سبکی است که مسجد تاریخی معروف لارابانگا در شهر تاماله، پایتخت منطقه شمالی غنا بر مبنای آن ساخته شده است.

به گفته رسانه‌های محلی، بسیاری فکر می‌کردند که مسجد ویران‌شده، مسجد تاریخی لارابانگا است.

سقف مساجد در این سبک از تیرهای چوبی پوشیده شده با خشت تشکیل شده است که این تیرها روی ستون‌های کوتاه عمودی استوار می‌شوند و این ستون‌ها نیز به نوبه خود بر روی تکیه‌گاه‌ها قرار می‌گیرند و ظاهری منحصربه‌فرد به بنا می‌بخشند.

مساجدی از این دست که از گل ساخته شده‌اند در کشورهای همسایه در غرب آفریقا به ویژه مالی هم وجود دارد.

انتهای پیام
captcha