درخواست گوترش برای اعلام آتش‌بس در سودان
کد خبر: 4204076
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹

درخواست گوترش برای اعلام آتش‌بس در سودان

دبیرکل سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سودان خواست تا در ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24،  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل،  از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سودان خواست تا در ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند.

این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که نیمی از جمعیت این کشور، یا حدود 25 میلیون نفر، برای دستیابی به کمک‌های بشردوستانه برای زنده ماندن به آتش‌بس نیاز دارند در حالی که حدود 18 میلیون نفر از ناامنی غذایی حاد رنج می‌برند.

گوترش از طرفین درگیری خواست تا به ارزش‌های ماه رمضان احترام گذارند، زیرا بحران انسانی در این کشور ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است. وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: چند روز دیگر ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود بنابراین امروز از این سالن از همه طرف‌ها در سودان می‌خواهم با توقف درگیری‌ها به ارزش‌های ماه رمضان احترام گذارند.

وی همچنین تصریح کرد: توقف خصومت‌ها باید برای همیشه جنگ را در سراسر کشور خاموش و مسیری استوار را به سوی صلح پایدار برای مردم سودان ترسیم کند. گوترش هشدار داد گزارش‌هایی مبنی بر مرگ کودکان بر اثر سوء تغذیه دریافت کرده‌ایم.

دبیرکل سازمان ملل با ابراز تأسف گفت: ما همچنان شاهد غارت گسترده، دستگیری‌های خودسرانه، آدم‌ربایی، شکنجه، استخدام و بازداشت کودکان هستیم. وی نسبت به اطلاعات مربوط به اقدامات سیستماتیک خشونت و تجاوز و همچنین آدم ربایی و قاچاق انسان هشدار داد.

از 15 آوریل 2023، جنگ بین ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان داگالو منجر به کشته شدن هزاران سودانی شده است. 

انتهای پیام
captcha