به گزارش ایکنا از آذربایجانغربی، حجتالاسلاموالمسلمین سید آزاد موسوی، مدیر مرکز اسلامی آذربایجانغربی، ۳ اردیبهشت در نشست طرح میثاق طلبگی در مهاباد، با اشاره به اهمیت شناخت عمیق از علم و معلم در مسیر طلبگی، اظهار کرد: یادگیری حدیث و درک عمیق مفاهیم آن، راهگشای اصلی طلبه واقعی است.
وی با اشاره به روش علمی امام علی(ع)، افزود: ما باید از سبک علمی آن امام همام، الگویی برای زندگی و آموزش خود بسازیم؛ این الگوسازی نه معجزه است و نه خاص افراد خاص، بلکه مدلی قابل پیادهسازی در زندگی همه ما محسوب میشود.
مدیر مرکز اسلامی آذربایجانغربی با بیان اینکه ساختار یادگیری موفق در حوزه علمیه متشکل از سه ضلع است، تصریح کرد: معلم، متعلم و خود علم؛ این سه باید دارای ویژگیهایی خاص باشند تا نظام آموزشی موثر شکل بگیرد و علم باید گشاینده، متعلم باید با ادب و عطش یادگیری همراه باشد و معلم باید به توانایی شناخت و انتقال کلمات کانونی علم تسلط یابد.
وی ادامه داد: در متون علمی، مفهومی به نام کلمات کانونی وجود دارد که درک درست آنها باعث فهم عمیق کل متن میشود، برای مثال، اگر بخواهیم قرآن را در یک کلمه خلاصه کنیم، «لا اله الا الله» همان کلمه کانونی خواهد بود و تفسیر این عبارت، کل قرآن را در بر میگیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین موسوی بیان کرد: یک طلبه موفق کسی است که نه تنها حافظ احادیث و متون باشد، بلکه قدرت تحلیل آنها را نیز داشته باشد.
وی گفت: حدیث پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «هزار باب علم به من آموخته شد و از هر باب، هزار باب دیگر گشوده شد»، نمادی از علمی است که به عمق و گسترش منتهی شده و معلم موفق کسی است که بتواند یک کلمه کانونی را به دهها باب علمی گسترش دهد و همچنین باید توانایی تبدیل مفاهیم کلیدی به مدل آموزشی قابل فهم برای دیگران را داشته باشد.
مدیر مرکز اسلامی آذربایجانغربی با اشاره به آداب طلبگی، عنوان کرد: طلبه باید استادی را انتخاب کند که ویژگیهای فوق را داشته باشد و همواره با ادب در برابر استاد ظاهر شود، احترام به استاد نهتنها در کلاس، بلکه در کلمات و رفتار نیز باید رعایت شود؛ چرا که بیاحترامی به استاد، علم را بیثمر خواهد کرد.
وی افزود: ممکن است فردی باسواد شود، اما اگر بیادب باشد، هیچگاه مردم از علم او بهرهمند نخواهند شد. کسی که به استاد بیاحترامی میکند، علمش در انزوا میماند و از برکت میافتد.
حجتالاسلاموالمسلمین موسوی اضافه کرد: اگر متعلم به دانستههایش عمل کند، معلم او دیگر بشر نخواهد بود، بلکه خداوند خود، آموزگارش خواهد شد. علم واقعی آن است که علاوه بر ایجاد فهم، به رشد فردی و اجتماعی منجر شود و این هدف تنها با شناخت کلمات کانونی، رعایت ادب و انتخاب استاد مناسب تحقق مییابد.
انتهای پیام