به گزارش خبرنگار ایکنا آذربایجانغربی، پریسا قرباننژاد، رئیس شعبه ارومیه دانشگاه الزهرا و دبیر اجرایی رویداد دیباذین، امروز، ۵ آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: از آنجا که آذربایجانغربی در حوزه طراحی، تولید و توزیع پوشاک یکی از استانهای مستعد کشور است شعبه الزهرا ارومیه با الگوگیری از شعبه مرکزی اقدام به راهاندازی رشته طراحی لباس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کرده و رشته طراحی پارچه نیز در حال راه اندازی است.
وی افزود: خوشبختانه با وجود محدودیت در پذیرش دانشجو در رشته طراحی، استقبال خوبی از سوی دانشجویان انجام شده و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نفر در این رشته در حال تحصیل هستند و تعدادی نیز فارغالتحصیل شدند.
رئیس شعبه ارومیه دانشگاه الزهرا ادامه داد: برای اینکه در حوزه پژوهش و مهارتافزایی گام مهمی در حوزه پوشاک برداشته شود، مرکز نوآوری و کارآفرینی الزهرا(منکا) در دانشگاه الزهرا در حال راهاندازی است که در قالب این مرکز، اولین رویداد نوآوری و فناوری در حوزه نساجی و پوشاک با عنوان دیباذین طراحی شد که سال گذشته، اولین دوره آن به صورت منطقهای برگزار شد و به دلیل استقبال خوب از اولین دوره، امسال رویداد دیباذین بهصورت ملی برگزار میشود.
وی گفت: در سال گذشته ۲۲۰ ایده و طرح به اولین دوره دیباذین ارسال شد که از بین آنها آثار برتر انتخاب و بر روی تعدادی از آنها سرمایهگذاری نیز انجام شده است.
قرباننژاد با بیان اینکه در دومین دوره سعی شده است توجه به کیفیت آثار بیشتر شود، تصریح کرد: در یک کلام در دانشگاه الزهرا ما به دنبال این هستیم که با برگزاری رویدادهایی مانند دیباذین برخی مشکلات حوزه نساجی را حل کرده و کمکحال فعالان این حوزه باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بهدلیل موقعیت مرزی آذربایجان غربی، در نظر است در آینده رویداد دیباذین بهصورت بینالمللی اجرا شود و امسال با دعوت از برخی کشورها برای شرکت در این رویداد، گامهای نخست برای تحقق این امر هم برداشته شده است.
سپهر ولیزاده، مدیرعامل شرکت شتابدهنده دانش بنیان آرکاپ مجری و طراح رویداد دیباذین نیز در این نشست خبری اظهار کرد: آذربایجانغربی در حوزه پوشاک بسیار مستعد بوده و نیاز است که یک شبکهسازی بین بخشهای مختلف این حوزه ایجاد شود و با راهاندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی الزهرا(منکا) در نظر است به این هدف جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به اینکه برگزاری رویداد دیباذین یک گام مهم برای ایجاد شبکهسازی و ایجاد تلفیق بین هنر و فناوری در حوزه پوشاک است، اضافه کرد: دیباذین به توانمندسازی، شناحته شدن و تامین نیروی انسانی صنعت پوشاک و متخصص شدن افراد این حوزه کمک میکند.
طراح رویداد دیباذین با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۵۰ طرح و ایده به دبیرخانه ارسال شده است، تصریح کرد: علاقهمندان به شرکت در این رویداد تا ۱۴ آذرماه سال جاری فرصت دارند تا ایدهها و طرحها خود را در محورهای طراحی پوشاک، طراحی پارچه، صنایعدستی مرتبط با پوشاک و کاربرد فناوری و نوآوری در صنعت پارچه و پوشاک از طریق سایت رویداد به آدرس http://Dibazin.com ارسال کنند.
وی با بیان اینکه در اولین دوره کانسپت خیال برای رویداد انتخاب شده بود، اظهار کرد: امسال، لباس مشاغل بهعنوان مفهوم و ایده اصلی(کانسپت) برای شرکت در دومین دوره رویداد دیباذین انتخاب شده و شعار ما «همه با هم برای ایران» است.
ولیزاده با اشاره به جوایز نفرات برتر رویداد دیباذین گفت: در این دوره در هر دو محور ایده و طراحی سه نفر برتر انتخاب میشود که به هر کدام از آنها به ترتیب ۳۵، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان پرداخت میشود و علاوه بر آن، حمایت تسهیلاتی از برگزیدگان نیز انجام شده و آنها به مراکز رشد و نوآوری سطح کشور معرفی میشوند.
وی برگزاری کارگاههای آموزشی را از جمله برنامههای جانبی رویداد عنوان و اضافه کرد: تاکنون ۱۵ کارگاه آموزشی در حوزه پوشاک از جمله طراحی پارچه، لباس، کسب و کار و ... برگزار شده که تعداد افراد شرکتکننده در آنها بهطور میانگین ۵۰ نفر است و از ۶ آذرماه به مدت سه روز
نمایشگاه طراحی لباس با رویکرد لباس اجتماع و مشاغل در دانشگاه الزهرا ارومیه برگزار میشود.
مدیرعامل شرکت شتابدهنده دانش بنیان آرکاپ با بیان اینکه در سال گذشته بخش خصوصی مشارکت فعالی در برگزاری دیباذین داشته است، گفت: امسال نیز کارخانجات نساجی خوی، شرکت اویاز، دیجی کالا، گروه صنعتی انتخاب در کنار دستگاههای اجرایی مانند پارک علم و فناوری، شرکت شهرکهای صنعتی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجانغربی به همراه اتاق بازرگانی ارومیه در برگزاری رویداد مشارکت دارند.
وی با اشاره به اینکه فعالان بخش خصوصی از کشورهای ترکیه و مالزی نیز در رویداد دیباذین به احتمال زیاد حضور خواهند داشت، گفت: در سال گذشته دو ایده برای سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی مورد تائید قرار گرفت که یک ایده مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد عیبیابی دوخت پارچه بود که از سوی نساجی خوی برای تبدیل به این ایده به محصول سرمایهگذاری شد.
انتهای پیام