کد خبر: 3777608
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

رسانه‌ها به چارچوب اعتقادی جامعه توجه کنند

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها باید چارچوب‌های حاکم بر جامعه را از نظر اعتقادی مورد توجه قرار دهند و اگر رسانه‌ها در امر توسعه فرهنگ قرآنی، هدفمند حرکت کنند، نظام را به مقاصد فرهنگی خود خواهند رساند.

رسانه‌ها، چهارچوب‌های اعتقادی جامعه را مورد توجه قرار دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، اظهار کرد: ما بین قرآن و رسانه تفکیکی نمی‌بینیم؛ چرا که قرآن، بزرگترین رسانه است که می‌تواند در جهت‌دهی به رسانه‌ها و تعیین خط‌مشی آن‌ها نقش بسیار موثر و بسزایی داشته باشد.
وی بیان کرد: این واقعیت انکارناپذیر است که ما در عصری زندگی می‌کنیم که مهم‌ترین ویژگی آن ارتباطات گسترده و سهولت آن است که از این منظر رسانه‌ها می‌توانند با توجه به برخورداری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم خود در بسط، نشر و توسعه هر پیامی تأثیرات شگرفی داشته باشند که توسعه فرهنگی نیز از این قاعده مستنثنی نیست و فرهنگ قرآنی نیز در توجه مردم به رسانه‌ها تأثیر بسیاری دارد.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که بخش اعظمی از مردم به دنبال خوراک قرآنی هستند و اگر رسانه‌های ما به تصویرگری قرآن بپردازند، علاقه‌مندان به حوزه‌های قرآنی می‌توانند به رسانه‌ها مراجعه کنند، همچنین پردازش رسانه‌ها به فرهنگ قرآنی موجب تلطیف رسانه‌ها نیز می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین خدایاری ادامه داد: فرهنگ قرآنی مفهوم بسیار عمیقی است و شامل سبک زندگی منصوب به قرآن مربوط به اقتصاد قرآنی و اخلاق قرآنی است.
وی در ادامه تشریح کرد: در توسعه فرهنگ قرآنی عوامل مختلفی می‌تواند دخیل باشد که یکی از آن‌ها رسانه است، رسانه‌ها در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی می‌توانند دو نوع نقش را ایفا کنند، یکی نقش فعال که ایفای این نقش مستلزم وجود برنامه‌های منظم و هدفمند رسانه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: رسانه‌ها باید چارچوب‌های حاکم بر جامعه را از نظر اعتقادی مورد توجه قرار دهند و براساس این چارچوب‌ها جهت توسعه در راستای آن تلاش کنند، پس اگر رسانه‌ها در امر توسعه فرهنگ قرآنی هدفمند حرکت کنند، نظام را به مقاصد فرهنگی خود خواهند رساند.
وی همچنین با اشاره به نقش دوم رسانه‌ها در خصوص توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: نقش دوم برای رسانه‌ها نقش منفعل آن‌هاست، بدین معنی که رسانه هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداشته و به صورت بی‌هدف قلم بزند، آثار و تبعات قلم خود را مورد توجه قرار ندهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خدایاری بیان کرد: با توجه به حضور پررنگ ابزارهای نوین ارتباطی در زندگی انسان امروزی نمی‌توان گفت سایر ابزارهای سنتی کارکرد خود را از دست داده‌اند، بلکه می‌توان هر کجا که مردم در آن حضور دارند را مقدس شمرد و تبدیل به منبر و مسجد کرد، پس هر کجا که انسان در آن حضور دارد می‌توان پیام را رساند و به معنی واقعی کلمه رسانه شد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم پیام به سهولت در اختیار جامعه هدف قرار گیرد و گیرنده پیام سریع‌تر آن را مورد استفاده قرار دهد، باید از تکنولوژی‌های مطلوب‌ و موثرتری نیز استفاده کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین خدایاری در ادامه به نقش و تأثیر ابزارهای نوین در توسعه ارتباطات جهانی اشاره کرد و گفت: ابزارهای نوین است که دنیا را به دهکده کوچکی تبدیل کرده که فاصله‌ و زمان در آن مطرح نیست و هر اتفاقی در دورترین نقطه جهان بیفتد، در کسری از ساعت همه مردم در نقاط دیگر مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: این ظرفیت در خصوص توسعه فرهنگی نیز بسیار گره‌گشا است، هر زمان که بخواهیم می‌توانیم از این ویژگی بدون محدودیت‌های مسافتی و زمانی بهره بگیریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به برگزاری جشنواره ملی آیات اشاره و هدف از برگزاری این جشنواره را چنین بیان کرد: با توجه به اهمیت انکارناپذیر رسانه‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی جشنواره ویژه مطبوعات و رسانه توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با همکاری اداره‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تبلور فرهنگ قرآنی، فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ زندگی دینی با استفاده از ابزار رسانه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha