حفظ سوره یوسف و نسا برایم سخت بود/ لزوم برگزاری محافل انس با قرآن برای نوجوانان
کد خبر: 3792374
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
حافظ کل قرآن:

حفظ سوره یوسف و نسا برایم سخت بود/ لزوم برگزاری محافل انس با قرآن برای نوجوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سینا طلائی، متولد ۱۳۷۶ از ارومیه، حفظ قرآن را از ۱۵ سالگی آغاز کرده و بر لزوم برگزاری هرچه بیشتر جلسات انس با قرآن برای نوجوانان و جوانان تأکید کرد، به گفته وی حفظ سوره یوسف و نسا در ابتدا برایش بسیار سخت بوده است.

حفظ سوره یوسف و نسا برایم سخت بود/لزوم برگزاری محافل انس با قرآن برای نوجوانان

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سینا طلائی، متولد ۱۳۷۶ از ارومیه، دانشجوی کارشناسی رشته علوم قرآنی بوده و موفق به کسب مقام‌های متعددی در مسابقات قرآنی استانی شده است، ایکنای آذربایجان غربی، گفت‌و‌گویی با این حافظ کل قرآن داشته که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است:

حفظ قرآن را از چه سنی شروع کردید؟
با توجه به علاقه‌ای که از کودکی نسبت به کلاس‌های قرآن در مساجد داشتم، از ۶ سالگی در جلسات و محافل انس با قرآن، شرکت کردم و همین انس با کتاب آسمانی، موجب شد تا به مرور زمان و از ۱۵ سالگی به حفظ قرآن روی بیاورم.

بخشی از زندگی هر حافظ قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟
تاکنون موفق به کسب مقام در مسابقات کشوری نشده‌ام، ولی در سومین دوره مسابقات تلاوت استان در سال ۹۴ موفق به کسب مقام اول، در دوازدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان رتبه اول و در بیست‌ودومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور مقام دوم را در سال جاری کسب کردم.

مهم‌ترین آیاتی که در زمان حفظ با آن‌ها مشکل داشتید و سخت حفظ می‌شدند، کدام آیات بود؟
در کل با توجه به علاقه‌ای که نسبت به قرائت قرآن از سنین کودکی داشتم، مقوله حفظ چندان برایم سخت نبود و خوشبختانه خداوند متعال در این راه همواره یاری‌رسان بوده و حفظ آیات الهی را برایم آسان می‌کرد، ولی در حفظ سوره یوسف و نسا کمی با مشکل مواجه بودم که به امید خدا توانستم این مراحل را نیز پشت‌سر بگذارم.

آیه‌ای که همواره با تلاوت آن به آرامش می‌رسید، کدام آیه است؟
تمامی آیات قرآن آرامش‌بخش هستند، ولی آیه ۸۸ سوره هود که خداوند متعال می‌فرماید: «قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ؛ گفت اى قوم من بينديشيد اگر از جانب پروردگارم دليل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نيكويى به من داده باشد، من نمى‏‌خواهم در آنچه شما را از آن بازمی‌دارم با شما مخالفت كنم، من قصدى جز اصلاح جامعه تا آنجا كه بتوانم ندارم و توفيق من جز به يارى خدا نيست، بر او توكل كرده‏‌ام و به‌سوى او بازمی‌گردم»، این آیه همواره آرامش خاصی را به من داده است.

پس از اینکه حافظ کل قرآن کریم شدید، چه تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟
حفظ قرآن از نظر معنوی تأثیر بسزایی را در زندگی و در روح و جسمم برجای گذاشته و بخصوص انس با آیات الهی موجب شد تا ذهن بازتری برای آموختن مطالب درسی نیز داشته باشم و تمام موفقیت‌های درسی و زندگی‌ام را مدیون تمامی آیات نورانی قرآن کریم هستم.

شما به‌عنوان یک حافظ جوان چه توصیه‌هایی برای افرادی که قصد ورود به عرصه حفظ قرآن را دارند، دارید؟
توصیه من به کسانی که می‌خواهند قدم در راه نورانی حفظ قرآن بردارند این است که ابتدا روخوانی و قرائت قرآن را به‌طور کامل آموخته و با قرآن مأنوس شوند؛ چرا که همین انس با قرآن موجب هموارتر شدن مسیر حفظ قرآن می‌شود.

به‌عنوان آخرین سؤال، نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان و نحوه حمایت از قاریان و حافظان قرآن چیست؟
برای ارتقای جایگاه قرآنی استان، سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی باید حمایت‌های بیشتری را جهت تربیت حافظان قرآن به عمل آورند و برگزاری هرچه بیشتر جلسات و محافل انس با قرآن برای نوجوانان و جوانان موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای حفظ قرآن می‌شود.
انتهای پیام

captcha