سردار سلیمانی دفاع از فلسطین را مانند نماز واجب می‌دانست
کد خبر: 3874994
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران:

سردار سلیمانی دفاع از فلسطین را مانند نماز واجب می‌دانست

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان اینکه سردار سلیمانی دفاع از فلسطین را از واجبات می‌دانست، اظهار کرد: حاج قاسم به مسئله فلسطین همانند نماز نگاه می‌کرد و معتقد بود همانطور که نماز یومیه واجب است، مسئله فلسطین نیز برای امت اسلامی واجب عینی است.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: حاج قاسم شخصیتی کامل داشت. او فقط شخصیتی نظامی نبود، بلکه در کنار تخصصش در زمینه نظامی و فرماندهی سپاه، شخصیتی سیاسی داشت و یک استراتژیست بود که جغرافیای سیاسی را با همه شرایط منطقه و مشکلات آن به‌ طور صحیح و کامل درک می‌کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرمانده آن بود که می‌دانست چه می‌خواهد و همچنین ابزارهای رسیدن به اهداف خود را می‌‌شناخت. او بسیار صبور بود و شخصیتی بی‌نهایت فروتن و متواضع داشت و خود را فرمانده‌ نمی‌خواند، بلکه سرباز کوچک اسلام می‌دانست و آرزو داشت که در مسیر جهاد در راه خدا و یاری دین اسلام از دنیا برود.

بیداری امت؛ طرح اصلی شهید سلیمانی

ابوشریف تأکید کرد: طرح اصلی شهید سلیمانی بیداری امت اسلام برای مقابله با استکبار غربی و دست‌ پرورده آن در منطقه یعنی اسرائیل بود و به عقیده من، او همواره انسانی روشنفکر بود که اهداف خود را به روشنی درک می‌کرد و می‌دانست که چگونه با وجود موانع و مشکلات موجود در منطقه، به این اهداف دست یابد. شهید سلیمانی همراه و هم‌پیمان جبهه‌ مقاومت بود و در جنگ‌های سختی که در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شد با وجود شرایط دشوار و امکانات بسیار کم همواره پیروز می‌شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدگاه حاج قاسم سلیمانی به مسئله فلسطین اظهار کرد: حاج قاسم دیدگاه ویژه‌ای به فلسطین داشت و مسئله فلسطین را مسئله اسلام می‌دانست و معتقد بود که همه امت اسلامی باید برای آن به‌ پا خیزند. حاج قاسم به مسئله فلسطین همانند نماز نگاه می‌کرد و معتقد بود همانطور که نماز یومیه واجب است، مسئله فلسطین نیز برای امت اسلامی واجب عینی است و مسلمانان باید برای انجام این واجب و نجات فلسطین و قدس شریف قیام کنند.

مسئله فلسطین؛ آزمون زمانه

بوشریف تأکید کرد: حاج قاسم معتقد بود که مسئله فلسطین آزمون زمان حاضر برای مسلمانان است و هرکس در این آزمون سربلند بیرون بیاید، اهل بهشت است و اگر شخصی ناکام شود، بهشت را از دست داده است. سردار سلیمانی فلسطین را قبله سیاسی مسلمانان می‌دانست. او در میان جبهه مقاومت هماهنگی ایجاد کرد و هدف اصلی‌اش آزادی فلسطین و اخراج استکبار جهانی از منطقه بود.

وی درباره نامگذاری شهید سلیمانی از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) به عنوان «چهره بین‌المللی مقاومت» بیان کرد: مطمئناً شهید سلیمانی همان‌گونه بود که رهبر انقلاب اسلامی ایشان را توصیف کرد، زیرا امام خامنه‌ای کاملاً در جریان فعالیت‌های سردار سلیمانی بودند. شهید سلیمانی مهندس جبهه مقاومت و هماهنگ‌کننده آن بود و با توسعه این جبهه، آن را به بالاترین سطح آمادگی و پیشرفت رساند و از آن قدرتی ساخت که توانست با دشمنان زیادی در منطقه و جهان مقابله کند. مقاومت از امکاناتی کم و در شرایطی بسیار سخت شکل گرفت؛ اما امروز پیشرفت کرده و اهداف آن مشخص است؛ جبهه مقاومت به قدرتی تبدیل شده که می‌تواند با قدرت‌های بزرگ، که امکاناتی عظیم در اختیار دارند، مقابله کند.

نماینده حماس در تهران یادآور شد: همه می‌دانیم که مقابله با دشمنانی که امکانات نظامی، سیاسی و مالی زیادی دارند ساده نیست؛ اما حاج قاسم از جبهه مستضعفان و کسانی که قدرت چندانی نداشتند، نیرویی فوق‌العاده به نام مقاومت در نوار غزه، جنوب لبنان، عراق، یمن و سوریه تشکیل داد. مهندس همه این نیروها حاج قاسم بود؛ بنابراین توصیف «چهره بین‌المللی مقاومت» شایسته ایشان است.

دوگانگی رسانه‌ای پس از شهادت حاج قاسم

وی درباره نگاه دوگانه رسانه‌های عربی و اسلامی به شخصیت حاج قاسم سلیمانی پس از شهادت ایشان گفت: رسانه‌ها پس از این اتفاق دو جبهه شدند؛ بسیاری از آنان وی را رهبری کاریزماتیک برشمردند که فکر و ذکرش فلسطین و آزادی امت اسلام از زیر سلطه مستکبران و هدفش بیداری امت بود؛ اما گروهی نیز برعکس عمل کردند.

ابوشریف بیان کرد: متأسفانه به دلیل تنش فکری و سیاسی در جهان اسلام، بسیاری از مردم جایگاه و رسالت سردار سلیمانی را به‌ ویژه در مسئله سوریه درک نکردند و  فرافکنی همین رسانه‌ها سبب شد آن‌ها تصور کنند که ایران برای حمایت از نظام سوریه در مقابله با مردمش تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد: سردار سلیمانی رهبری مسلمان بود که قدس را در اولویت قرار داد و هدف اصلی‌اش حمایت از مقاومت، فلسطین، حقوق امت اسلام و رویارویی با پروژه‌های دشمنان بود. از همه مردم می‌خواهم که در دیدگاه‌هایشان تجدید نظر و راه این شهید بزرگ را طی کنند.

مسئولیت امت اسلام پس از سردار

وی در ادامه بیان کرد: مسلمانان مسئولیت بزرگی برعهده دارند و اکنون جبهه‌ای مهم به نام مقاومت داریم که باید آن را تقویت کنیم و وظیفه اصلی ما اخراج غربی‌ها از منطقه است، زیرا در چنین شرایطی که شاهد حضور مخرب، تفرقه‌افکن و فسادبرانگیز آنان در منطقه هستیم، امت اسلام بیدار نخواهد شد و رهایی نخواهد یافت.

همچنین، ابوشریف از خاطرات خود درباره حاج قاسم سلیمانی گفت و یادآور شد: خاطرات زیاد است، ما از اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و اطلاعات ایشان درباره اوضاع منطقه و جهان بهره می‌بردیم و همواره از او وضعیت منطقه را جویا می‌شدیم و ایشان نیز دقیق و کامل پاسخ می‌داد.

وی در پایان یک بار دیگر به حمایت همه‌جانبه سردار سلیمانی از مسئله فلسطین اشاره و اظهار کرد: ایشان همواره فلسطین را مسئله اسلام و نه تسویه‌حساب‌های شخصی می‌دانست و معتقد بود که دفاع از فلسطین وظیفه‌ همه امت اسلام است و مسلمانان باید برای آزادی قدس و فلسطین تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

گفت‌و‌گو و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha