پنج محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
کد خبر: 3876299
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
حجت‌الاسلام واعظی تبیین کرد:

پنج محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام واعظی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب تجمیعی از اهم رویکردها و راهبردهایی است که رهبری طی حضور خود در عرصه انقلاب و سیاست داشته‌اند، به تبیین پنج محور اصلی این بیانیه پرداخت.

پنج محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا؛ نشست بررسی وجوه و مفاهیم نوآورانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عصر امروز، دوشنبه، 14 بهمن‌ماه در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.


در این نشست، حجت‌الاسلام احمد واعظی به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: چنین نیست که بیانیه گام دوم مشتمل بر جهات نویی باشد؛ چون در واقع تجمیعی از اهم رویکردها و راهبردهایی است که رهبری در طول زمان طولانی ورودشان در عرصه انقلاب و سیاست داشتند؛ یعنی این‌طور نیست که بگوییم چیز نویی مطرح شده است. آنچه به این متن امتیاز می‌بخشد، این است که در یک حجم کوتاه، پنج محور اصلی دارد: اول اینکه مشتمل بر تفسیری از انقلاب است؛ دوم اینکه دشواری‌های انقلاب را بیان کرده؛ سوم تحلیلی از راه طی شده و داوری از آنچه انجام گرفته، ارائه می‌کند؛ چهارم تصویرسازی از آینده و امیدآفرینی است و پنجم اینکه مشتمل بر توصیه‌های کلیدی و راهبردی برای مسیر آینده انقلاب است.

اهتمام به محور پنجم بیانیه بر پایه اجرا

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: چهار مورد از این محورها از جنس اندیشه و تحلیل است و آنچه که از جنس اندیشه و تحلیل باشد، نیازمند ترویج، گفتمان‌سازی و تبیین است. اما در مورد محور پنجم که در واقع توصیه‌هایی نسبت به طی مسیر آینده انقلاب است، تبیین کاری از پیش نمی‌برد، بلکه جای عملیات و اجرایی کردن این توصیه‌ها است. این نقطه دشوارترین بخش محسوب می‌شود. نهادها، ظرفیت‌های علمی کشور و بدنه مدیریت و کارشناسی کشور باید ببینند چگونه می‌توانند این توصیه‌ها را عملیاتی کنند. به عنوان مثال، وقتی عدالت و مبارزه با فساد به عنوان یکی از توصیه‌ها مطرح می‌شود، بسیار مهم است که ظرفیت علمی کشور بسیج شود تا موانع بسط عدالت را تبیین کند. یا مثلاً در مباحث مختلف مربوط به حوزه صنعت و بانکداری چه اتفاقاتی باید بیفتد تا موانع مبارزه با فساد رفع بشود. این اقدام، حرکتی جهادی در علم را می‌طلبد. مسئله بعد سرریز این کار جهادی علمی در بستر برنامه‌ریزی و مدیریت کشور است.

پنج محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

چنین نیست که بیانیه گام دوم مشتمل بر جهات نویی باشد؛ چون در واقع تجمیعی از اهم رویکردها و راهبردهایی است که رهبری در طول زمان طولانی ورودشان در عرصه انقلاب و سیاست داشتند؛ امتیاز آن این است که در یک حجم کوتاه، پنج محور اصلی را بیان می‌کند

وی در ادامه اظهار کرد: من مروری بر این بیانیه داشتم و حدود دوازده محور را یادداشت کردم که می‌توان اقداماتی بر اساس آن انجام داد. یکی اینکه اساساً ایشان از انقلاب اسلامی به خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تعبیر می‌کنند. این انقلاب فعالیتی از جنس خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. روی این موضع می‌توان بسیار بحث کرد. ایشان همچنین شعارهای انقلاب را امری فطری و جهانی معرفی می‌کنند که لازم است در خصوص آن تأمل شود.

تشریفاتی در کار نیست
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام رضا غلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما با یک بیانیه دقیق و هوشمندانه مواجه هستیم که علاوه بر اینکه ادبیات و شاکله نویی دارد، در بسیاری از عرصه‌ها برای نخستین‌بار به سمت پاسخگویی به سوالات نسل‌های جدید حرکت کرده است. این بیانیه از یک طرف محکمات انقلاب را تبیین می‌کند و مرز بین انقلاب و جریان مقابل انقلاب را مشخص می‌کند. از طرف دیگر دستاورهای طلایی انقلاب را طی سالیان سپری‌شده از عمر انقلاب توضیح می‌دهد. از سوی دیگر، آسیب‌ها و ایرادات را تشریح می‌کند. در گام بعد، بیانیه از نقشه دشمن علیه انقلاب اسلامی رمزگشایی می‌کند و در انتها، خطوط راهبردی چهل سال دوم انقلاب اسلامی را ترسیم می‌کند.

پنج محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نسل‌های جدید دارند انقلاب اسلامی را از نسل‌های قبل تحویل می‌گیرند و این بیانیه دارد به طرق مختلف، نحوه دریافت این امانت را توضیح می‌دهد و ریل‌گذاری لازم را برای این تحول انجام می‌دهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم به طور کلی، این بیانیه بر وجه هدایتگری در ساحت امامت و رهبری امت اسلامی عینیت‌بخشی کرده است. ما باید به سمت فهم عمیق این بیانیه حرکت کنیم و از برخوردهای سطحی با بیانیه پرهیز بکنیم. این بیانیه به هیچ وجه یک بیانیه تشریفاتی نیست. جلساتی هم که برای آن برگزار می‌شود، جلسات تشریفاتی نیست. باید نگاهمان را با نگاه مقام معظم رهبری تنظیم کنیم، برای آنکه بتوانیم در گام دوم انقلاب اسلامی، نقشی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز داشته باشیم. همه ما در این راستا نقش داریم. هر کسی می‌تواند نقش خودش را در قبال مفاد این بیانیه مشخص کند و به پیش برود. این طور نیست که مخاطبان این بیانیه صرفاً دستگاه‌های حکومتی باشند.


غلامی ادامه داد: همه مردم ایران در قبال این بیانیه مسئولیت دارند و باید جای خودشان را در نقشه‌راهی که مقام معظم رهبری ترسیم می‌کنند، مشخص کنند. شناخت نکات طلایی بیانیه از اهمیت بسیاری برخودار است. به نظر می‌رسد جوانان نقطه کانونی بیانیه هستند. ما در حال یک گذار نسلی هستیم. نسل‌های جدید دارند انقلاب اسلامی را از نسل‌های قبل تحویل می‌گیرند و این بیانیه دارد به طرق مختلف، نحوه دریافت این امانت را توضیح می‌دهد و ریل‌گذاری لازم را برای این تحول انجام می‌دهد.


وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که ما باید یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای دستیابی به آنچه در این بیانیه به عنوان مقصد بیان شده است، انجام دهیم. این بیانیه علاوه بر اینکه روی مباحث نظری دست می‌گذارد، در عین حال، نقاط عملی متعددی را هم پیش روی ما قرار می‌دهد که نیازمند تلاش و اهتمام عملی است و صرف تمرکز بر مباحث نظری و ترویجی کفایت نمی‌کند و باید وارد عرصه عملی بشویم.

انتهای پیام
captcha