زخم ماندگار سردشت / ۱۱۰۰ جانباز شیمیایی از تنگی نفس رنج می‌برند
کد خبر: 3980531
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

زخم ماندگار سردشت / ۱۱۰۰ جانباز شیمیایی از تنگی نفس رنج می‌برند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی گفت: تعداد کل افرادی که در بمباران شیمایی سردشت به درجه جانبازی نائل شدند، یک هزار و ۵۸۰ نفر بود که تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر از آن‌ها در قید حیات هستند.

زخم ماندگار سردشتشهرستان مرزی سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با عراق واقع شده و دارای سه بخش ربط، مرکزی و وزینه با ۶ دهستان و ۲۷۰ روستا و چهار شهر است.

این شهرستان در تاریخ پرفراز خود روزهای خوب و خوش زیادی را پشت سر گذاشته است که یکی از این سخت‌ترین روزها مربوط به هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ است که این شهرستان توسط رژیم بعث عراق مورد هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت که در این فاجعه انسانی ۱۲۰ نفر شهید و بیش از ۲ هزار نفر مصدوم شدند. در این راستا و به مناسبت فرا رسیدن 7 تیر ماه، سال‌روز بمباران شیمیایی سردشت، خبرنگار ایکنا آذربایجان‌غربی، با مهدی فعال، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ بمباران شیمیایی شهرستان سردشت در چه سالی و چگونه اتفاق افتاد؟ 

 34 سال پیش صدام با تکیه بر استکبار و قدرت‌های جهانی، پس از هفت سال جنگ نا به حق و عدم حصول منافعش، در بعد از ظهر هفتم تیر ماه سال 1366 در اقدامی بسیار جنایتکارانه، مردم مظلوم و بی‌گناه سردشت را مورد بمباران شیمیایی قرار داد و در همان روز هواپیماهای جنگی، که حامل بمب‌های گاز خردل بود، در عرض چند ثانیه خصمانه بر پیکر سردشت مقاوم فرود آمدند و خون بی‌گناه مردمان این دیار را بر زمین ریخته و تنفس لطیف کودکان را در سینه‌شان کوبیدند که زمین از شرم آن به خود لرزید.

ایکنا ـ آیا پیش از بمباران شیمایی سردشت در طول جنگ، رژیم عراق از این نوع بمب‌ها استفاده کرده بود؟

شهر سردشت اولین قربانی جنگ شیمیایی در جهان بود هر چند جمهوری اسلامی ایران از سال‌های اول شروع جنگ ناخواسته با رژیم بعثی صدام در جبهه‌های جنوب و غرب و مناطق عملیاتی، شاهد بمباران شیمیایی و فرود آمدن آتش و سم بود و مجامع بین‌المللی و رسانه‌های جهانی شاهد این همه نقض آشکار «حقوق جنگ» و «حقوق بشر» بودند ولی نخواستند مهر سکوت مرگبارشان را بشکنند.

به امید آن روزی که افکار عمومی جهان خصوصا کشوهای غربی براساس کنوانسیون بین‌الملل در محکومیت و ممنوعیت کاربرد سلاح‌های شیمیایی در مناطق مختلف جهان اعمال نظر و با فاجعه شیمیایی سردشت واقع‌بینانه رفتار کنند.

ایکنا ـ به طور دقیق تعداد جانبازان شیمیایی این شهرستان چند نفر بوده و چه تعداد در حال حاضر در قید حیات هستند؟  

تعداد کل افرادی که در این اقدام ضد بشری رژیم بعثی عراق مورد ستم قرار گرفته و به درجه جانبازی نائل شدند، یک هزار و ۵۸۰ نفر بود که تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر از آن‌ها در قید حیات هستند که از خدای متعال برای آن‌ها طول عمر باعزت خواستارم.

ایکنا ـ بنیاد شهید آذربایجان‌غربی، چه اقداماتی برای بهبود درد و رنج این جانبازان در طول سالیان گذشته انجام داده است؟

اداره‌ کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی، بر حسب سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های اجرایی متناسب با وظایف و کارکردهای عملیاتی در حوزه‌های بهداشت و درمان، تعاون و امور اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، درطول دهه‌های گذشته اقدامات حمایتی در این مورد به اجرا گذاشته شده است.

در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم مراقبت‌های ویژه از جامعه ایثارگران شیمیایی سردشت خصوصاً، بیش از هزار و 500 جانباز شیمیایی با عوارض مختلف تنفسی و پوستی و با همیاری دستگاه‌های مسئول مانند علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر و سایر مسئولین کشوری و استانی مبادرت به توزیع بروشورهای آموزشی نحوه مقابله با ویروس کرونا و تهیه و توزیع بسته‌های اقلام بهداشتی، در چندین مرحله در بین جانبازان معزز شیمیایی شده و تشکیل پرونده بمباران شیمیایی سردشت با همکاری فرمانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت، در قالب کمیته شناسایی، در حال سیر مراحل قانونی است که با تکمیل این پرونده مصدومان شیمیایی سردشت احراز هویت شده و خدمات ارائه شده به آنها به صورت هدفمند و دقیق انجام می‌گیرد.

ایکنا ـ از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون چند نفر از این جانبازان علیه این بیماری واکسینه شدند و نوع واکسن دریافتی چه بود؟

از آغار بیماری کرونا تا کنون تعداد ۷۷ نفر از جانبازان شیمیایی ۵۰ تا ۷۰ درصدی علیه بیماری واکسینه شده و تعداد ۳۰۵ نفر از جانبازان ۲۵ تا ۴۵ درصد برای دریافت واکسن کرونا به شبکه بهداشت و درمان این شهرستان معرفی شده و در حال تزریق واکسن هستند و در مرحله اول واکسن اسپوتنیک روسی و در مرحله دوم واکسن آسترازنکای انگلیسی برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.

پایش سلامت جانبازان شیمیایی سردشت و غربالگری از لحاظ واگیری ویروس کووید 19 با همکاری دانشگاه شاهد و شبکه بهداشت و درمان سردشت انجام شده و تقویت و ارائه خدمات ویژه در ایام کرونا به مراجعین جامعه ایثارگران در کلینیک تخصصی مصدومین شیمیایی سردشت با حضور متخصصین چشم، داخلی، عمومی، عفونی، مغز و اعصاب، قلب، پوست، اورژانس، اکو، و... صورت گرفته به گونه‌ای که در سال 1399 به تعداد 25 هزار و 799 خدمت پزشکی و در 3 ماهه اول سال جاری 6 هزار و 164خدمت درمانی در کلینیک تخصصی انجام گرفته است.

ایکنا ـ با توجه به زحماتی که خانواده جانبازان برای مراقبت از آنها می‌کشند و سلامتی آنها هم شرط است، تاکنون چه تعداد از خانواده آن‌ها نیز واکسینه شدند؟

در مرحله اول و دوم واکسنی برای همسران جانبازان ۷۰ درصد منظور نشده بود، ولی در مرحله سوم واکسیناسیون، همسران جانبازان شیمایی نیز از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برای دریافت واکسن به مراکز بهداشت و درمان معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha