اعطای تابعیت عربستان به «عثمان طه» خطاط قرآن
کد خبر: 4022139
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴

اعطای تابعیت عربستان به «عثمان طه» خطاط قرآن

عربستان سعودی به عثمان طه، خوشنویس سوری و کاتب مصحف مشهور مدینه، تابعیت سعودی را اعطا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، روزنامه سعودی سبق امروز یکشنبه در گزارشی از دستور پادشاه عربستان سعودی برای اعطای تابعیت این کشور به عثمان طه خبر داده است.

عثمان طه، ملقب به ابومروان و با نام کامل عثمان بن عبده بن حسین بن طه الحلبی، خطاط سوری قرآن مجید است که سال‌هاست در عربستان سعودی سکونت دارد.

عثمان طه به خاطر کتابت مصحف مدینه که از سوی مجمع ملك فهد برای چاپ قرآن كریم انتشار یافت، از شهرت بالایی برخوردار است.

عثمان طه در سال 1934 در شهر حلب متولد شد، وی هنر خوشنویسی را نزد استادان بزرگی از سوریه و ترکیه آموخت و به مرحله استادی رسید. طه، نخستین قرآن به خط خود را در سال 1970 برای وزارت اوقاف سوریه نوشت.

در سال 1988 وی به عربستان سعودی مهاجرت کرد و از سال 1408 هجری قمری به عنوان خطاط در مجمع ملک فهد برای چاپ قرآن کریم در مدینه وظیفه کتابت قرآن را برعهده گرفت.

عثمان طه تا سال 1988 میلادی برای مجتمع ملک فهد برای چاپ قرآن کریم به خط خود چهار نسخه از قرآن را کتابت کرد. بیش از 200 میلیون نسخه از این کتابت که به نام مصحف مدینه شهرت دارد، چاپ و در کشورهای مختلف جهان توزیع شده است.

عثمان طه به زبان فارسی نیز تسلط دارد، او علت این تسلط را علاقه‌مندی به آموختن خط نستعلیق و دوستی با خوشنویسان مشهور ایرانی ذکر کرده است. وی هم‌اکنون در شهر مدینه در عربستان سعودی سکونت دارد.

انتهای پیام
captcha