آمریکا حقوق بشر را دستاویز اهداف خود قرار داده است
کد خبر: 4067838
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

آمریکا حقوق بشر را دستاویز اهداف خود قرار داده است

امام‌جمعه چهاربرج گفت: آمریکا حقوق بشر را دستاویز و ابزاری در مسیر اهداف خود به کار گرفته است تا از این طریق بر سرنوشت ملت‌ها سلطه یافته و انواع فشارها را بر کشورهای مخالف خود تحمیل کند.

اصغر جلالی امام جمعه چهاربرجبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام اصغر جلالی، امام‌جمعه چهاربرج، امروز، ۱۰ تیر در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه آمریکا ناقض حقوق بشری است که خود دم از آن می‌زند، اظهار کرد: آمریکا کشوری است که در بسیاری از نقاط جهان نیروی نظامی و کارنامه‌ سیاهی از جرائم جنگی دارد، حکایت ۶۰ سال جنایات ضدحقوق بشری آمریکا برعلیه ایران از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ تاکنون، کشوری که عامل بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و کشتار سه میلیون ویتنامی است و هیچ‌گاه در هیچ‌ یک از نهادهای بین‌المللی برای جرائم جنگی خود محاکمه نشده است.

وی به نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح داخلی این کشور نیز اشاره کرد و افزود: آزادی حمل سلاح و نقض حق حیات شهروندان، نژادپرستی، خشونت قضائی، نقض حقوق مسلمانان و نقض حقوق زنان از جمله نمونه های نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح داخلی هستند.

امام‌جمعه چهاربرج به نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح بین‌المللی نیز اشاره کرد و ادامه داد: مداخله در امور داخلی کشورها، حمایت از تروریسم، بی‌اعتنایی در برابر نقض حقوق بشر از جمله مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح بین‌المللی هستند.

وی تصریح کرد: ایالات‌متحده آمریکا دارای پرونده قطور و سیاهی در قبال موارد نقض حقوق‌بشر در مواجهه با ملت بزرگ ایران در طول تاریخ است که می‌توان شاهد مثال‌های زیادی همچون کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت ملی دکتر مصدق تا فاجعه‌ حمله به پرواز هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی و شهادت ۲۹۰ نفر از مسافران و خدمه پرواز نام برد.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: شاید یکی از بزرگ‌ترین موارد نقض فاحش حقوق بشر در قبال ایران توسط دولت ایالات‌متحده، وضع تحریم‌های گسترده اقتصادی و مالی از اوایل شکل‌گیری انقلاب تا به کنون باشد که تقریباً تمامی اقشار کشور را تحت تأثیر نتایج منفی خود قرار داده است و همچنین ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۲۰ نمونه‌ای از تروریسم دولتی و جنایتی آشکار در نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود.

وی گفت: آمریکا حقوق بشر را به‌عنوان دستاویز و ابزاری در مسیر اهداف خود به کار گرفته تا از این طریق بر سرنوشت ملت‌ها سلطه یافته و انواع فشارها را بر کشورهای مخالف خود تحمیل کند.

امام‌جمعه چهاربرج به روز ازدواج اشاره و تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی، خانواده نخستین کانونی است که شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد و خانواده شکل کوچکی از اجتماع و جامعه است و هر انسانی قبل از هر جا، ابتدا در خانواده تربیت می‌شود.

وی با بیان اینکه خانواده یک کشور کوچکی است که مدیریت و اداره آن خیلی مهم است، اظهار کرد: یک خانواده برای این‌که محکم بماند باید حواسش به دشمن باشد، امروز دشمن روی سست‌ کردن بنیان خانواده خیلی کار می‌کند؛ دشمنی که باعث شده است که کانون خانواده در غرب از هم پاشیده شود.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: ابراز محبت، معاشرت نیکو (احترام و تشکر متقابل)، همکاری متقابل، صبر بر ناملایمات،  کسب رضایت، تغافل و رازداری و رعایت حقوق از جمله وظایف برای تحکیم بنیان خانواده هستند.

وی به ایام حج نیز اشاره کرد و گفت: به دستور خداوند متعال، در حج، دو اعلان و دو فریاد است، یکی اعلان ابراهیمی(ع) که اعلان تجمیع و وحدت است و دوم، اعلان محمدی(ص) که اعلان برائت از مشرکین است.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه اعلان دوم، قبل از قیام امام راحل(ره) فراموش شده بود و امام(ره) آن را زنده کرد، اظهار کرد: آسان نیست که انسان هم با ابرقدرت شرق و هم با ابرقدرت غرب درافتد و به هر دو «نه» بگوید و تبرّی از آن دو را اعلان کند، حضرت امام امّت(ره) این کار را اقامه و احیا کرد.

انتهای پیام
captcha