ریاست یک بانو بر اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
کد خبر: 4093808
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

ریاست یک بانو بر اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در حالی در پایتخت میزبان نمایندگانی از 27 کشور جهان است که ریاست این رویداد عظیم را خانم حاجه حکیمه بنت محمد یوسف، مدیر کل اداره توسعه اسلامی مالزی برعهده دارد.

ریاست یک بانو بر هیئت داوران بزرگترین رویداد قرآنی مالزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، هیئت داوران شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی متشکل از 14 عضو شامل 10 داور بین‌المللی و 4 عضو مالزیایی است.
این رویداد بین‌المللی از نگاه بسیاری از کارشناسان منظم‌ترین شکل برنامه قرآنی در جهان است و اهمیت آن وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم ریاست برگزاری این مسابقات برعهده یک خانم و تیمی اجرایی با بالاترین عضو از خانم‌ها است. 

بر اساس این گزارش، رئیس هیئت داوری این دوره از رقابت‌های مالزی خانم حاجه حکیمه بنت محمد یوسف است که وی مدیر کل اداره توسعه اسلامی مالزی موسوم به جاکیم و رئیس کمیته اجرایی شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن مالزی نیز هست.


ببینید:


داوران دیگر این مسابقات از کشورهایی چون اردن، قطر، ترکیه، اندونزی، لبنان، مراکش و ترکیه قضاوت قدیمی‌ترین رقابت قرآنی دنیا را برعهده دارند.

شیخ سمیح احمد عثامنه از اردن، عبدالرشید صوفی از قطر، شریف بن حاجی عبدالرحمن از تایلند، خانم ماریا الفه از اندونزی، شیخ محمود احمد عکاوی از لبنان، شیخ محمد علی عطفای از کشور مراکش و شیخ حافظ عثمان شاهین از ترکیه، دکتر احمد عیسی معصراوی از مصر، عبد رجید الحج محمد صالح از برونئی از داوران غیر مالزیایی رقابت‌ها هستند و از کشور میزبان نیز علاوه بر رئیس مالزیایی این هیئت، صلاح الدین بن عمر، رسلان بن عبدالحلیم و فیزئل بن الغزالی دیگر اعضای مالزیایی این گروه را تشکیل می‌دهند.

داوری مسابقات در امنیتی‌ترین فضای ممکن

نکته حائز اهمیت در امر قضاوت و داوری مسابقات مالزی امنیتی بودن فضای حاکم بر اتاق داوری است. این امر حتی در انتخاب محل اسکان این هیئت در هتلی غیر از محل اسکان شرکت‌کنندگان خود را نشان می‌دهد.

هیچ یک از متسابقان تا لحظه حضور در سالن برگزاری رقابت‌ها هیچ جلسه، دیدار، برخورد و تماسی با داوران ندارند و داوران نیز امر قضاوت را در فضایی خارج از سالن همایش‌ها تنها با شنیدن صوت قاریان به داوری قرائت‌ها اقدام می‌کنند. این امر از نگاه شرکت‌کنندگان دارای نقاط مثبت و منفی است. 

مثبت از آن جهت که قضاوت بر اساس عادلانه‌ترین شکل ممکن و بدون هرگونه تأثیر و تأثر انجام می‌شود. براهیم بوغلب، متسابق بلژیکی در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: داوران هیچ یک از قاریان را نمی‌شناسند و تنها با هدفون صوت ما را ارزیابی می‌کنند لذا بدون هیچ رابطه‌ای و تنها مبتنی بر ضوابط امر امتیازدهی انجام می‌شود و این منصفانه‌ترین شکل داوری می‌تواند باشد.

قاری افغانستانی اما با نقد این موضوع به خبرنگار ایکنا گفت: پنج نفر از اعضای کمیته داوران از کشور میزبان است و این یعنی داوران مالزیایی نسبت به دیگر داوران حداقل شناخت لازم را از نمایندگان کشور خود دارند و این می‌تواند در داوری قرائت نمایندگان مالزی تأثیرگذار باشد و ناخودآگاه تلاوت قاریان مالزیایی با ارفاق و اغماض داوری شود؛ و این یعنی امتیازی که سایر نمایندگان کشورها از آن محرومند.

سیدروح الله هاشمی، نماینده افغانستان افزود: البته طبیعی است که این اتفاق بیفتند. در بیشتر کشورهایی که میزبان رقابت‌ها هستند، نماینده آن کشور نسبت به دیگر متسابقان از موهبت داوران برخوردار می‌شود. امر را باید به خدا سپرد و به او توکل کرد.

به اذعان بسیاری از شرکت‌کنندگان ایرانی و غیرایرانی حاضر در مسابقات مالزی، آیین‌نامه داوری مسابقات قرآن مالزی نیاز به شفافیت و ریز شدن نمرات دارد. چرا که تنها اطلاق کلی بارم‌ها برای تجوید، صوت، لحن و موسیقی کفایت نمی‌کند و قاری باید بداند مثلا چگونه از 20 نمره صوت 18 گرفته است.  هرچند آیین‌نامه این مسابقات به خصوص در سال‌های اخیر مشخص‌تر شده اما باز ابهاماتی وجود دارد که برای قاریان سؤال‌برانگیز است.

ضرورت رایزنی ایران برای انتقال تجربیات خود در امر داوری

از این رهگذر نمایندگان قرآنی و فرهنگی حاضر در مسابقات بین‌المللی مالزی می‌توانند پیشنهاد برگزاری جلسات مشورتی اساتید قرائت کشورمان را با مسئولان مالزیایی جهت انتقال تجربیات خود به عنوان کشوری که پس از مالزی بیشترین تعداد دوره‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن را در کارنامه کاری خود دارد، مطرح و پیگیری کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha