تلاوت قاریان ممتاز در شب پر هیجان مسابقات قرآن مالزی + فیلم
کد خبر: 4093671
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵
در شب چهارم رقابت‌ها شاهد بودیم؛

تلاوت قاریان ممتاز در شب پر هیجان مسابقات قرآن مالزی + فیلم

چهارمین شب از شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با شرکت نمایندگانی از هشت کشور مختلف در حالی برگزار شد که دو تن از قاریان امشب با اجرایی قوی و پر حرارت نسبت به دیگر شب‌ها بر هیجان این دوره رقابت‌ها افزودند تا شرکت‌کنندگان را آماده گمانه‌زنی برای انتخاب برترین‌های این دوره مسابقات قرآن مالزی کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، چهارمین شب از شصت و دومین رویداد بین‌المللی قرآنی مالزی شامگاه سی مهرماه ساعت 20:30 به وقت محلی در مرکز همایش‌های کوالالامپور، پایتخت و بزرگترین شهر آغاز شد و در نوع خود یکی از شلوغ‌ترین شب‌های این دوره مسابقات قرآن به لحاظ حضور جمعیت در سالن بود. 

دلیل اصلی این ازدحام نسبت به شب‌های قبل اجرای نماینده خانم مالزی در این دوره رقابت‌ها بود که باید امروز قرعه خود را اجرا می‌کرد. 


ببینید:

  • گزارش تصویری شب چهارم رقابت‌های بین‌المللی قرآن مالزی را در صفحه عکس ایکنا ببینید.

جمعیت تماشاگران از ساعت 20 به وقت محلی وارد مرکز همایش‌ها شده و نیم ساعت قبل از زمان مقرر، سالن طبقه اول کاملاً پر از گروه‌های مختلف مردم شد به‌گونه‌ای که تا ساعت 20:30 درب سالن پایین بسته و جمعیت تماشاگران به بالکن مسابقات در طبقه بالا هدایت شدند.

سالن مسابقات قرآن مالزی

شب چهارم رقابت‌های قرآن مالزی در حالی رأس ساعت 20:30 آغاز به کار کرد که قاریان شرکت‌کننده در این شب از مسابقات در گروه‌های سه یا چهار نفره با صمیمیتی بیش از پیش وارد سالن و روی صندلی‌ها مستقر شدند.

تلاوت‌های این روز نیز به دو بخش چهار نفره تقسیم و مقرر شده بود که چهار نفر نخست به ترتیب نمایندگان خانم از بنگلادش، آقا از بحرین، خانم از افغانستان و آقا از سنگاپور و چهار نفر دوم نیز نمایندگان آقا از عراق، خانم از مالزی، آقا از موریتانی و آقا از پاکستان باشند.

برنامه پس از خوشامدگویی سه مجری به زبان‌های انگلیسی، مالایی و عربی با پخش دو کلیپ از سرودهای مذهبی به زبان مالایی ادامه یافت و بعد از آن فاطمه جنة البشری از بنگلادش آیاتی از سوره مبارکه آل عمران را تلاوت کرد.

جنة البشری از بنگلادش

قاری قدر بحرینی و اجرای دقیق مقامات

در ادامه محمد سمیر محمد مجاهد، قاری بحرینی آماده حضور بر سن مسابقات می‌شد او در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد که کاملاً برای اجرایی بی‌نقص آماده شده و با شناختی که از خود دارد امیدوار است نسبت به قرائت‌هایی که تا کنون در پلنری هال مرکز همایش‌های کوالالامپور اجرا شده، قرائتی ممتاز و برتر از خود به یادگار بگذارد.

محمد سمیر محمد مجاهد، قاری بحرینی

او یکی از قاریان ممتاز حاضر در این دوره مسابقات قرآن مالزی است که دیگر قاریان شرکت‌کننده بی‌صبرانه منتظر تلاوت و اجرایش بودند.

بخشی از تلاوت محمد مجاهد را در ادامه مشاهده می‌کنید.

نصرت الله حسینی، استاد راهنمای نماینده ایران در این دوه مسابقات درباره تلاوت این قاری قدر بحرینی گفت: محمد مجاهد دارای صدای زیبا و طنین دلنشین بود و با حالت معنوی و حس خوبی تلاوت کرد. قدری شتاب‌زدگی را که منجر به زیاد شدن سرعت تلاوت در برخی قطعات شد از او شاهد بودیم.

وی افزود: نظم و ترتیب و چینش ریز نغمه‌ها و تلاوت کلاسیک و اجرای دقیق مقامات از ویژگی‌های بارز و خوب تلاوت این قاری بحرینی بود. اما سرعت بالا و عدم اتقان لازم تا انتهای تلاوت همراه او و در مجموع یکی از تلاوت‌های خوب این دوره از مسابقات بود.

مریم هاشمی از افغانستان سومین شرکت‌کننده امشب مسابقات قرآن مالزی بود و سپس محمد سعید عبداله لطیف از سنگاپور روی سن آمد.

تلاوت قاریان ممتاز در شب پر هیجان مسابقات مالزی

به گفته استاد حسینی او در اجرای قطعات مقدماتی و ابتدایی تلاوت به لحاظ کیفی خیلی موفق نبود ولی بعد از صعود به درجات توسط و بالا، توان و کیفیت اجرای او بهتر شد و رفته رفته در اجرای مقامات و مخصوصاً نهاوند موفق بود.

محمد سعید لطیف، قاری اهل سنگاپور

این استاد نغمات گفت: در قطعاتی از تلاوت قاری سنگاپوری خط و خش و عدم تنظیم و اندازه‌گیری لحنی مشاهده می‌شد و در اجرای مقام رست با تکلف همراه بود و در مواردی قفله‌ها به خاطر کمبود نفس ناقص اجرا می‌شد. در مجموع قاری توانمندی است ولی آمادگی لازم را نداشت.

پس از اتمام تلاوت چهار نفر اول که به ترتیب نوبت برای اجرا فرا خوانده شدند، نوبت به استراحت حاضران در سالن رسید، این برنامه استراحت هر شب معمولاً شامل اجرای گروه‌های همخوانی و برنامه‌هایی از این دست است.

قاری عراقی آینده درخشانی دارد

با شروع پارت دوم مسابقات در شب چهارم، صباح خلف علی از عراق برای تلاوت بر روی سن حاضر شد. استاد حسینی معتقد است سبک و سیاق او با تلاوت‌هایی که شنیده بودیم متفاوت بود و صدای پر و قوی داشت و خیلی قائل به روش کلاسیک و اجرای کامل مقام بیات نبود و به مقام صبا منتقل شد.

صباح خلف علی از عراق

وی افزود: این قاری عراقی از اجرای سنجش درجات بالای مقام و اکمال آن‌ها اجتناب و در توسط صدای خود، هنرنمایی می‌کرد و در رفت و برگشت به صدای توسط خود با اجرای برخی مقامات مرکب تبحر و توانمندی خود را به نمایش می‌گذاشت. در مجموع او قاری توانمندی است و به راحتی می‌تواند در آینده بیشتر بدرخشد.

در ادامه بخشی از اجرای این قاری عراقی در مسابقات مالزی را مشاهده می‌کنید.

اجرای استاندارد قاری زن مالزیایی و احتمال کسب رتبه

سرانجام نوبت به اجرای متسابق زن مالایی رسید؛ شرکت‌کننده‌ای که امشب بیشترین سهم تماشای تلاوت‌های این دوره مسابقات مالزی را داشت و حاضران در سالن برای تلاوت او بر روی سن لحظه شماری می‌کردند.

آن فاطمه قاری مالزیایی

استاد حسینی، مجری توانمند صدا و سیما و استاد راهنمای قاری ایرانی در مسابقات مالزی درباره اجرای پو آن صوفیزا از مالزی گفت: او صدای منعطفی نداشت و اجرای قفله‌ها، نغمات و ریز نغمه‌ها به طور دقیق او را دچار تکلف کرده بود و به علت عدم تسلط لازم در اجرای قفله‌ها به پایان نفس‌ها شور و حرارت لازم را نداشت.

وی افزود: اما با توجه به اینکه او اهل مالزی است با آشنایی کاملی که از آیین‌نامه داشت تلاوت خود را کاملاً منطبق با یک استاندارد و سبک مسابقه‌ای تنظیم کرده بود و از اواسط تلاوت، نغم جان تازه‌ای گرفت و در اجرای الحان موفق بود.

حسینی تصریح کرد: او از امیدهای مسلم کسب رتبه تا این لحظه از مسابقات هستند.

هفتمین شرکت‌کننده در شب چهارم مسابقات ادجی عمر سید احمد از موریتانی بود. به گفته استاد حسینی او تلاوت خود به روایت ورش از نافع اجرا کرد و دارای صدای قوی و رسایی بود ولی تجربه زیادی در پردازش الحان نداشت.

تلاوت قاریان ممتاز در شب پر هیجان مسابقات مالزی

حسینی درباره اجرای او همچنین گفت: تکرار الحان در تلاوت او مشهود بود. او هم بر اجرای کامل مقامات مبادرت نمی‌کرد و بیشتر در صدای توسط و بم خود اجرا می‌کرد اما در اواخر تلاوت در مقام رست به پرده‌های اوج هم اشاره کرد. در مجموع او از صدای خوبی برخوردار است و خیلی بهتر می‌تواند از آن استفاده کند چون توانمند است.

آخرین قاری حاضر شده بر سن مسابقات قرآن امشب مالزی سید سجاد حسین از پاکستان بود. او از روز نخست مسابقات گردن خود را با  شال بسته بود و اذعان داشت سرمای اتاق در هتل کمی گلوی او را تحت تأثیر قرار داده است.

سید سجاد حسین از پاکستان

نماینده پاکستان که اصالتاً متولد هرات و افغانستانی‌تبار است، از مادری ایرانی زاده شده و سال‌ها است خانواده او به پاکستان مهاجرت کرده‌اند. او با اشاره به محبوب بودن خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در کشور پاکستان به‌ویژه استقبال شیعیان از محتوای قرآنی این سایت اظهار کرد با دعای خیر شیعیان پاکستان راهی این دوره رقابت‌ها شده و امیدوار است کسالتی که دارد بر سطح اجرای او در مسابقات تأثیر چندانی نگذارد.

پس از تلاوت سطح اجرای او را از استاد حسینی جویا شدم که درباره قرائت او گفت: به علت عدم آمادگی صدا انتقال‌ها و انعطاف‌ها به خوبی انجام نمی‌شد و ناکوکی‌هایی در تلاوت ملاحظه می‌شد.

وی تصریح کرد: به علت بالا بودن پرده صوتی اجرای بخش‌های توسط به بالا با تکلف انجام می‌شد. او کوک تلاوت را خوب اختیار نکرده بود و سعی در تقلید از استاد شحات انور داشت. تکلف فراوان به لحاظ صوتی در اجرای او مشهود بود و موجب کمبود نفس در اجرای قفله‌ها شد.

استاد حسینی در پایان گفت: او قاری مستعدی است ولی هم به لحاظ فصاحت و تجوید و هم به لحاظ بالابردن تکنیک تلاوت خود تلاش می‌کند البته لازم به ذکر است که کسالت و بیماری در تلاوت این قاری اهل پاکستان تأثیرگذار بوده است.

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که از چهارشنبه شب، ۲۷ مهر ماه آغاز شد دوم آبان با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

«مسعود نوری» به عنوان نماینده ایران در این مسابقات در شب نخست پس از مراسم افتتاحیه به‌عنوان اولین شرکت‌کننده آغازکننده دور شصت و دوم قدیمی‌ترین رقابت قرآنی جهان بود که آیات ۱۵۶ تا ۱۶۴ سوره آل عمران را قرائت کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha