ثبت سه اثر تاریخی موریتانی در فهرست میراث اسلامی آیسیسکو + عکس
کد خبر: 4188842
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

ثبت سه اثر تاریخی موریتانی در فهرست میراث اسلامی آیسیسکو + عکس

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام، آیسیسکو، روز دوشنبه با ثبت سه اثر تاریخی جدید از موریتانی به عنوان بخشی از میراث اسلامی خود موافقت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از صحرا مدیا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام،چ (آیسیسکو)، روز دوشنبه با ثبت سه اثر تاریخی جدید از موریتانی به عنوان بخشی از میراث اسلامی خود موافقت کرد. بر اساس آنچه النامی ولد صالیحی، فرماندار سابق میراث موریتانی از طریق حساب کاربری خود در فیس‌بوک گزارش داده است، آرامگاه امیر سلسله مرابطون، ابوبکر بن عامر، مسجد «کتاکه» و محوطه تاریخی «توکبه» است.

مسجد کتاکه

در قلب محله قدیمی کتاکه در شهر کیهیدی در جنوب موریتانی، مسجدی کهن با سبک معماری منحصر به فرد و پیشینه‌ای دور و دراز در تبلیغ اسلام در این منطقه واقع شده است.

گزارش‌های تاریخی حاکی از آن است که این مسجد کهن در اواخر قرن هجدهم با کمک مالی برخی از مردم منطقه که در کشورهای همسایه فعالیت تجاری داشتند، ساخته شد و آن را به اولین مسجد در منطقه به این بزرگی تبدیل کرد.

مسجد جامع کتاکه در کیهیدی نیز نمایانگر یک نقطه عطف در سه بعد معنوی، فرهنگی و معماری است که هویت خود را با الهام از سبک سودانی-صحرایی شکل داده است که اغلب در دیگر شهرهای مسلمان‌نشین در جنوب صحرای آفریقا یافت می‌شود.

ثبت سه اثر تاریخی موریتانی در فهرست میراث اسلامی آیسیسکو+عکس

برخی از مورخان معتقدند معماری مسجد شبیه مسجد اسلامی تیمبوکتو است که می‌توان آن را محل تلاقی فرهنگ عربی اسلامی و آفریقایی دانست و به نوعی به مرکز دینی اسلام در غرب آفریقا تبدیل شده است. محل ملاقات تمدن‌های عربی و آفریقایی و مرکز مذهبی در غرب آفریقا بوده است.

با افزایش جمعیت در منطقه کیهیدی و افزایش تعداد نمازگزاران، مسجد دستخوش توسعه و بازسازی شد، اما به طور کلی شکل معماری خود را حفظ کرده است.

آرامگاه امیر ابوبکر بن عامر

بین کوه‌های تکانت در مرکز موریتانی و دره‌های آن، دقیقاً در 90 کیلومتری شهر تجکجه، آرامگاه ابوبکر بن عامر، امیر سلسله مرابطون است.

آرامگاه امیر ابوبکر بن عامر یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های موریتانی به شمار می‌رود، چرا که وی از امرای مرابطون است که به فتوحات اسلامی و تدریس فقه مشغول بود. این امیر مجاهد سال 480 هجری قمری مطابق با 1087 میلادی درگذشت.

محل دفن او به نام مقسم بوبکر بن عامر شناخته می‌شد و یک میراث ملی است که در فهرست ملی جمهوری اسلامی موریتانی طبقه بندی شده است.

ثبت سه اثر تاریخی موریتانی در فهرست میراث اسلامی آیسیسکو+عکس

 از آن زمان به بعد، این زیارتگاه به دلیل جایگاه معنوی ممتاز خود به زیارتگاهی شناخته شده در آن منطقه تبدیل و باعث شده است به میراث ملی تبدیل شود.

مُرابِطون، حکومتی اسلامی بودند که میان سال‌های ۱۰۵۶-۱۰۶۰ میلادی بر شمال باختری آفریقا و بخشی از اندلس فرمانروایی کردند.

پایتخت آن‌ها در سال‌های ۱۰۵۶-۱۰۸۶ شهر فاس بود و از سال ۱۰۸۶ میلادی پایتخت ایشان به شهر مراکش منتقل شد. قلمرو آن‌ها از شمال باختری آفریقا تا شبه‌جزیره ایبری و جنوب صحرا امتداد داشت.

محوطه تاریخی تکبه

در پنجاه کیلومتری شمال شرقی ناحیه تامشکط در استان حوض غربی موریتانی، شهر باستانی تکبه قرار دارد که در آغاز قرن یازدهم هجری قمری توسط برخی گروه‌های موریتانی تأسیس شد که از شهر تاریخی تینکی آواره شده بودند.

 منابع تاریخی تأیید می‌کنند که ساکنان «تکبه» محل این شهر را به دلیل وجود درختان و چشمه‌های آب زلال در کنار کوه‌های بلند برگزیدند. سنگ‌های باقیمانده از این شهر سنگی از دور به شکل تپه‌های کوهستانی سرخ رنگ ظاهر می‌شد، اما هرچه نزدیک‌تر بشویم می‌توان خانه‌ها، کوچه‌های باریک و انبارهای عمیقی را تشخیص داد که در زیرزمین ساخته شده است.

ثبت سه اثر تاریخی موریتانی در فهرست میراث اسلامی آیسیسکو+عکس

نزدیک ضلع شرقی شهر، گورستان وسیع «تکبه» قرار دارد که شامل ده‌ها مقبره متعلق به علما و امرا است.

انتهای پیام
captcha