به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی، علی مطهری، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی اظهار کرد: سال ۱۳۵۵ براساس سرشماری در رده سنی شش سال و بالاتر نرخ باسوادی در استان ۳۸.۲۶ درصد و میانگین کشور ۴۷.۵ درصد بود که اختلاف ۱۰ درصدی را بین آمار استانی و کشوری شاهد بودیم.
وی افزود: آمار نرخ باسوادی در رده سنی شش سال و بالاتر در سال ۱۳۹۵ به ۸۲ درصد در استان و ۸۷.۶ در کشور رسیده که به یُمن انقلاب اسلامی اختلاف بین میانگین استانی و کشوری به عدد ۵.۶ درصد رسیده که قابل توجه است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی ادامه داد: در سال ۱۳۵۵ در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز میانگین نرخ باسوادی در آذربایجانغربی ۳۷.۰۱ درصد بوده که این آمار در کشور رقم ۴۸.۸ درصدی را نشان میداد که اختلاف آن نزدیک به ۱۲ درصد بود، اما با سرشماری سال ۱۳۹۵ میانگین استان رقم ۹۰.۷ درصد و میانگین کشور ۹۴.۷ درصد را نشان داد که نشان میدهد اختلاف استان با کشور ۸ درصد کاهش پیدا کرده که آن چیزی جز زحمات شبانهروزی همکاران نهضت سوادآموزی نیست.
وی تصریح کرد: میانگین نرخ باسوادی در کشور ۹۸ درصد است و این درصد برای آذربایجانغربی روی عدد ۹۶.۲ قرار گرفته که اختلاف بسیار ناچیز و قابل اغماضی است، بهطوری که میتوان گفت با آمار کشوری پایاپای حرکت میکنیم.
مطهری گفت: در استان دو هزار و ۱۰۰ آموزشدهنده وجود دارد و دورههای سوادآموزی، تحکیم و انتقال با این همکاران برگزار میشود که در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ برای دورههای سوادآموزی ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر را پذیرش کرده و تحت آموزش داریم.
وی بیان کرد: مدلهای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش متفاوت است که بسته به شرایط فرق میکند، آموزشهای ما فرد به فرد، گروهی، کلاسی، تلفیقی یا خودآموز است و آموزش و پرورش بهطور رایگان وظیفه تأمین فضای آموزشی، افراد آموزشدهنده، کتاب و نوشتافزار را برعهده دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی اضافه کرد: برای جذب افراد بیسواد کارهایی که صورت گرفته به دو طریق دستهبندی میشود، در دنیا معمولاً جریانهای سوادآموزی الزاماتی را معین میکنند که اگر کسی باسواد نشود از حق و حقوق اجتماعی محروم میشود، اما در ایران جریان سوادآموزی مبتنی بر آگاهی و آگاهیسازی بوده که مبتنی بر گفتمان رشد و پیشرفت و تعالی است که فرد بیسواد ترغیب میشود تا فهمی از مشکلش داشته باشد و سپس جذب شده و ثبتنام کرده، آموزش دیده و رشد میکند.
وی اظهار کرد: مهمترین برنامه در سال جاری طرح مدرسهمحوری است، چراکه ما مدرسه را بهعنوان پایگاه و مرجع اجرای برنامههای سوادآموزی تعیین کردهایم و مدیران مدارس باید با بهرهگیری از ظرفیت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کارکنان دولت نسبت به شناسایی، متقاعدسازی و جذب و ثبتنام و آموزش بیسوادان و کمسوادان محدوده مدرسه اقدام کنند.
انتهای پیام