کد خبر: 4323549
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۴
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه:

ریشه کاهش فرزندآوری به تغییر نگرش‌ها برمی‌گردد

علی افشانی گفت: هرچند مشکلات اقتصادی بر تصمیم خانواده‌ها اثرگذار است، اما ریشه اصلی کاهش فرزندآوری در تغییر نگرش‌ها و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی نهفته است.

ریشه کاهش فرزندآوری به تغییر نگرش‌ها برمی‌گرددبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی، علی افشانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مدرس دوره تربیت مدرس جوانی جمعیت، ۲۶ آذرماه در کارگاه آموزشی دوره تربیت مدرس جوانی جمعیت با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به مسئله جمعیت اظهار کرد: اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، ایران به‌زودی با جامعه‌ای سالمند روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های سیاست‌های جمعیتی کشور اظهار کرد: در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش نرخ جمعیت یک ضرورت حیاتی است، در ایران شرایط فعلی ما را به سوی بحران سالمندی سوق می‌دهد.

این مدرس ادامه داد: هرچند مشکلات اقتصادی بر تصمیم خانواده‌ها اثرگذار است، اما ریشه اصلی کاهش فرزندآوری در تغییر نگرش‌ها و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی نهفته است، در اسلام به مقوله تشکیل خانواده و تربیت نسل جدید تأکید زیادی شده و این آموزه‌ها باید دوباره در سطح جامعه تقویت شوند.

افشانی افزود: در برنامه جوانی جمعیت، بخش عمده مسئولیت بر دوش وزارت بهداشت گذاشته شده در حالی که متولی فرهنگ این وزارتخانه نیست، امروز وزارت ارتباطات به دلیل نقش گسترده فضای مجازی، بیش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی اثرگذار است، چراکه جوانان بخش قابل توجهی از زمان خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و از آن خوراک فکری می‌گیرند.

وی با اشاره به ضرورت اقدامات فرهنگی گفت: مشوق‌های مادی به‌تنهایی قادر به تغییر باور مردم نیستند و باید از روش‌های چهره‌به‌چهره، مشاوره مستقیم، معرفی الگوهای موفق و دورهمی‌های خانوادگی و بانوان بهره گرفت تا پیام جوانی جمعیت به قلب جامعه راه یابد.

افشانی تأکید کرد: همان‌طور که در دهه‌های شصت و هفتاد با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» فرهنگ غالب کشور تغییر کرد، امروز رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند با طرح شعارهایی چون «فرزند بیشتر، نشاط بیشتر» زمینه‌ساز تغییر نگرش عمومی و روی‌آوردن به خانواده‌های پرجمعیت شوند.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری در خط مقدم فرهنگ‌سازی جمعیتی قرار دارند، خبرنگاران، تولیدکنندگان محتوا و فعالان فضای مجازی می‌توانند با روایت‌های جذاب، مستندات امیدبخش و انعکاس داستان‌های موفق، نگاه جامعه را نسبت به فرزندآوری و زندگی خانوادگی تغییر دهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تصریح کرد: برنامه‌ریزی درست رسانه‌ای، استفاده از پیام‌های صمیمانه، تأثیرگذار و همسو با ارزش‌های فرهنگی و دینی، می‌تواند سیاست‌های افزایش جمعیت را از سطح قانون و شعار به سطح رفتار اجتماعی واقعی برساند، وقتی رسانه به جای هشدار، «الهام» می‌بخشد، افزایش جمعیت نه یک تکلیف بلکه یک انتخاب آگاهانه و خوشایند برای آینده کشور خواهد بود.

انتهای پیام
captcha