کد خبر: 3463038
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
رستم‌زاده:

علم صرفاً مادی، بدون لحاظ اخلاقیات اساساً بی‌بنیاد و پوچ است

گروه اندیشه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: علم باید آراسته به اخلاق انسانی و ارزش‌های بشری قوام یابد و علم صرفاً مادی، بدون لحاظ اخلاقیات اساساً بی‌بنیاد و پوچ است.

مین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: رهیافت‌های علمی حسب واقعیت‌های ماهوی یک جامعه می‌تواند پیشرفت و توسعه را رقم بزند.
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید جوهری شکل گرفته و بعد از شکل‌گیری در سیرت حوزه‌ها و موضوعات باشد، گفت: فلسفه علم نیل به تکامل بشریت و سعادت است و باید ابزارها و بسترهای این مهم مهیا شود.
وی بیان کرد: ارزش‌های معنوی و دینی که غنی از آموزه‌های متکامل‌تر علمی متناسب با نیاز بشری است وقتی به مدد علم می‌آید آفرینش واقعی علم و فلسفه آن را شکیل‌تر و سیرتش را برای سعادت انسانیت واقعی‌تر ترسیم می‌کند.
این دانشجو دکتری و پژوهشگر حقوق خصوصی گفت:علم حقوق یکی از مصادیقی است که فقهای مسلمان ازجمله فقه امامیه رهیافت‌های کاربردی را در راستای احترام به اراده طرفین برای تعالی بشر به معنای جامع و کامل دارد که تئوریسین‌های حقوقی آکادمی‌های حقوق دنیا در آن درمانده‌اند و این به جهت و غنا و ریشه فقه ما است که سعادت واقعی را در فلسفه خود دربردارد.
وی ادامه داد: حقوق به‌عنوان علمی که زندگی اجتماعی مردم بر اساس آن نظام‌مند مدیریت می‌شود و ارتباطی تنگاتنگ با اقتضائات زندگی مردم دارد پیوندی ناگسستنی با فقه ما دارد به‌عنوان‌مثال حقوق مدنی ما به‌عنوان یکی از قوانین غنی که قدمت بسیاری دارد و بخشی از آن از حقوق فرانسه برگرفته‌شده وقتی با استدلالات فقهی که بسیاری از ماده‌هایش از آن نشأت‌گرفته تحلیل و استنتاج می‌شود تفاوت‌هایی نمود پیدا می‌کند که ما در مواجه با چارچوب‌ها و ریشه‌های نظری ماده‌های قوانین پی به عظمت تفکر اسلامی و علمی هر چه بیشتر واقف می‌شویم.
وی افزود: به‌عنوان مثال در قانون مدنی در بحث قراردادها به‌عنوان یک‌نهاد حقوقی پرکاربرد جامعه و مردم در بحث اراده طرفین قرارداد که مورداشاره قرار گرفت در بسیاری از حقوق کشورها ازجمله فرانسه موارد خدشه بر اراده فقط در حوزه رضای طرفین بحث می‌شود اما در قانون ایران که از پرتو فقه امامیه سیراب شده دانشمندان و علمای حقوق قائل به هر دو موضوع رضا و  قصد طرفین به‌صورت جداگانه هستند که قطعاً در تحقق عدالت حقیقی به نسبت عدالت قضایی نقش مؤثرتری ایفا می‌کند. و این یک نمونه بسیار کوچک از دریای بی‌کرانی است که قطعاً تعامل این دو نهاد برای همدیگر می‌تواند در زندگی مردم جامعه مؤثر باشد.
رستم‌زاده گفت: تعامل و هم‌افزایی برای تولید اندیشه و تفکر علمی و جوهری از تکالیف هر دو نهاد است و نباید حوزه و دانشگاه در این مهم منتظر همدیگر باشند بلکه هر کدام در راستای تحقق این مهم که مورد تأکید مقام معظم رهبری است برای همدیگر گفتمان سازی علمی در قالب ایده‌های خلاقانه راهبردی و قابل ردیابی نسبت به هم طراحی نمایند.
وی با عنوان اینکه داشتن بصیرت واقعی و درک سنخیت فراگیری علم با دین بسیار مهم و می‌تواند به‌نوعی مصداقی عقلی و منطقی از تفکری آزاداندیشی باشد گفت: تحقق فرهنگ چنین تفکری زمینه‌ساز و وجه تمایز توسعه علمی کشور در دنیا می‌تواند باشد و قطعاً این تعامل دوسویه و در یک اندازه به قدر اغنا هم باید صورت پذیرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی اضافه کرد: ترکیب دین، دانش و تعهد به تخصص و علم، پویایی و پایایی پیشرفت جامعه و ارتقاء شخصیت فرهنگی و تمدن کشور منجر خواهد شد.
رستم‌زاده گفت: وحدت حوزه و دانشگاه کلیدواژه دمیدن روح معنویت و داشته‌های علمی اسلامی منطبق با ارزش‌ها جامعه به کالبد علم و دانش مادی است.
این مدرس حقوق افزود: در مقطع کنونی خلاء این ارتباط و فضای معنوی علمی در دانشگاه‌ها و جامعه بیشتر احساس می‌شود.
رستم‌زاده گفت: تبیین ماهوی چارچوب نظری دیدگاه‌های شهید مفتح و تشریح اهمیت و کارکرد اصلی وحدت حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو بال اصلی توسعه جامعه اسلامی بسیار پراهمیت می‌باشد.
وی گفت: باید انتظارها و وظایف و قابلیت‌های تعامل و همکاری هر دو نهاد احصا و شناسایی دقیق شود تا در مرحله اول واقعاً یک راهبرد عملیاتی داشته باشیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزاری همایش و گردهمایی استفاده از تجربیات توسط دانشگاهیان و حوزویان و بررسی راهکارها و موانع در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را اولین گام با رویکرد علمی جهت عملیاتی کردن آن ذکر کرد.
وی با اشاره به حساسیت رشته‌های علوم انسانی و لزوم توجه هر چه بیشتر در توسعه کمی آن به محتوای آموزشی کیفی گفت: باید دانشگاه‌ها در تربیت و رعایت استانداردهای آموزشی رشته‌های علوم انسانی حسب فرمایش و حساسیت مقام معظم رهبری توجه دقت و حساسیت زیادتری به خرج دهند و آموزش آن را کیفی‌تر نمایند چراکه در توسعه سایر رشته‌ها به غیر از شرایط کمی و کیفی هیات علمی تجهیزات آزمایشگاهی و موارد مشابه موردنیاز است اما در رشته علوم انسانی هر دانشگاهی به هر ترتیبی با فراهم کردن نام هیات علمی مجوز اخذ رشته علوم انسانی را کسب می‌کند لذا باید مکانیزم نظارتی بر کم و کیف آموزش دانشجو و استانداردهای آن و استاد راهنما و رساله از سوی نهادهای کشوری دوچندان باشد و در این زمینه حوزه به دانشگاه‌هایی که در حال حاضر با کمبود استاد راهنما و مشاوره واقعی و کیفی در رساله‌ها نیاز دارند کمک جدی نماید چراکه رساله‌های بی‌محتوا و بدون عمق فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی بزرگ‌ترین آسیب برای تعالی کشور است.
عضو گروه حقوق واحد با اشاره به اینکه ‌ضرورت ارتباط و تعامل بین حوزه و دانشگاه برای دانشجو و طلبه به‌صورت جامع و کامل هنوز جا نیفتاده و نهادینه نشده است، گفت: این تعامل نباید منحصر به سطح اساتید حوزه و دانشگاه باشد بلکه باید از زمان آغاز دوران دانشجویی و طلبگی این مهم شکل گیرد.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی گفت: طراحی و تشکیل حلقه‌های تخصصی معرفتی علمی دانشجویان و طلبه‌ها در مرحله عمل در راستای تحقق این هدف متعالی برنامه‌ریزی شود.
رستم‌زاده با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) در اواسط دهه 60 اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خواب گرانی تشبیه نمودند که بر اثر نغمه‌های خواب‌آور عمال استعمار بر ملت‌های مسلمان تحمیل گردید و در مقابل پیوستگی این دو قشر را اولین گام در راه آزادی ملت‌های مظلوم و زیردست و زیربنای رهایی از دست چپاولگران اندیشه ناب می‌دانستند، اظهار کرد: ایشان ضمن آنکه روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر توصیف کردند بر هویت مستقل هر یک تأکید داشته و آن را زیربنای استقلال جامعه می‌دانستند و فرمودند « استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاه‌ها و فیضیه‌ها است بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی است که تأمین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته است و همین کلام مبارک و ارزشمند سال‌ها خوراک پژوهشی و موضوع برای تدوین یک برنامه راهبردی و جامع را در خود نهفته دارد و نباید در همان ابتدا به فکر کارهای علمی پیچیده برای زمینه‌سازی ملموس تحقق این مهم داشت چراکه بسترها را باید با زمینه‌سازی اولیه مدیریت و پیش برد.
وی گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مشترک در خود موضوع یا مباحث مبتلابه برای هرکدام می‌تواند در خصوص تحقق وحدت بسیار مهم باشد.
این مدرس دانشگاه آسیب‌شناسی ارتباط و وحدت بین این دو نهاد را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: ارتباط و تعامل بین حوزه و دانشگاه از مقتضیات بی‌بدیل توسعه جامعه اسلامی است و نیازسنجی، بحث و بررسی در خصوص اهداف آن باید در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: حوزه و دانشگاه در حال حاضر به غایت بیگانه از هم هستند شالوده‌ریزی  حوزه برای دانشگاه سبب تصحیح  حرکت‌های علمی در جلوگیری از سمت گیری حتی موردی ناخواسته به علم شرک‌آلود می‌شود چرا که تئوریسین‌های ضد اسلامی در ظاهری کاملاً علمی و موردنیاز کشورها پی‌ریزی‌های مطالعاتی تخصصی حتی برای چندین دهه بعد و سالیان دراز دارند و بر اساس یک برنامه‌ریزی بلندمدت به ارائه فرضیه‌های علمی بنیادی متناسب با جوامع  می‌پردازند.
رستم‌زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرموده‌اند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ‌، جامعه الگو، ملت شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند، حرکت نمایند و این ترسیم مبارک نشان از اهمیت ویژه و لزوم فکر جهادی و تخصصی در راستای تحقق این مهم دارد.
وی با اشاره به اهمیت این وحدت در ارزش‌های اسلامی خاطرنشان ساخت:حضرت امام صادق(ع) فرموده‌اند هرگاه علم از دین جداشود دنیا در آتش خواهد سوخت.
معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به هیچ عنوان به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست بلکه مفهوم اصلی این وحدت در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تأکید داشته است که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی محقق نمی‌شود.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی گفت: نتایج و خروجی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه  انسان‌ساز بودنشان و برای تعالی انسان در حوزه‌های اجتماعی حقوقی اقتصادی فرهنگی و... است لذا این هدف مشترک ماهیت برهانی بسیار مهمی برای تعامل هر چه بیشترشان هستند.
وی آسیب‌شناسی عوامل وحدت حوزه و دانشگاه بررسی گام‌هایی که تابه‌حال در این راستا برداشته شده است و ارزیابی خروجی آن‌ها نقش دانشگاه‌ها و متقابلاً حوزه‌ها در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه شناسایی و بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار در ارتقاء وحدت حوزه و دانشگاه بررسی راهکارهای آشنایی دانشجویان با حوزه‌ها و طلاب با دانشگاه‌ها بررسی ابعاد شخصیتی مؤثر و فعالان حوزه علمیه برای دانشجویان و دانشگاهیان برای حوزه و نیز شخصیت‌هایی که در هر دو حوزه حضور فعال داشته‌اند بررسی ظرفیت‌های بکر و جدید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای همکاری‌های مشترک جدید و معرفی آن‌ها به هم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی و تخصصی حوزه و دانشگاه برای ارتقاء برنامه‌های فرهنگی متعالی قرآنی و دینی را از جمله راهکارهای مؤثر در وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد.
وی گفت: وحدت سراب مآبانه خود آفتی مخرب‌تر برای دوری حوزه و دانشگاه از هم است.
رستم زاده برکت اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را محتوایی‌تر کردن نگرش علمی به مباحث از حیث جامعیت و ماهویت در مباحث مختلف ذکر کرد و افزود: فعلاً بعضی از علوم مختلف تربیتی و مدیریتی و ... ما نشئت‌گرفته از علوم کشورهای غربی است که به هیچ عنوان سازگاری و سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما ندارد و به دلیل تأثیرگذاری بسزای این علوم در نتیجه کارآمدی خاصی بدون بومی‌سازی ارزشی و معنوی برای جامعه ما ندارد.
این دانشجوی دکتری و پژوهشگر حقوق خصوصی گفت: وحدت هر دو نهاد باید محدود و منحصر و تک‌بعدی نبوده و در وحدتشان انتظار هم را نکشند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان‌ غربی با اشاره به راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تعمیق آموزه‌های اسلامی و ارزشی در مباحث تخصصی و تحقیقی و بالعکس و ارتقا معرفت نسبت به اهداف و نتایج آن‌ها به‌صورت شفاف و مصداقی که تعالی اندیشه را در پی دارد از جمله برکات و رویش‌های تقویت وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی گفت: تفکر و اندیشه ناب مبنای اصیل فعالیت‌های این دو نهاد تأثیرگذار بوده و برای تحقق اندیشه توحیدی در جامعه اسلامی ضروری است.
وی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: وحدت واقعی حوزه و دانشگاه  علم را وزین‌تر و متعالی‌تر می‌کند.
captcha