استقرار ۱۲ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی
کد خبر: 3790125
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

استقرار ۱۲ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

گروه اجتماعی- رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: تعداد ۲۴ شرکت دانش‌بنیان در استان است که تقریبا ۱۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر است.

استقرار ۱۲ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حسن حیدری، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی، صبح امروز، ۲۵ بهمن ماه، در نشست خبری، در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در استان، اظهار کرد: این مجموعه در سال ۸۷ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه ارومیه راه اندازی شد، اما در سال ۹۵ با خروج از چارت تشکیلاتی دانشگاه مستقل شد و همین مهم سبب تحولات گسترده‌ای در پارک شد و در این مدت این مرکز به عنوان یک واحد فناوری سیاست‌های خاص خود را اجرایی کرده که الهام گرفته از سیاست‌های کلان علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر است.
وی افزود: هم‌اکنون ماهیت شکل‌گیری به منظور تجاری‌سازی یافته‌های علمی و پژوهشی است، تمامی فعالیت‌های مراکز علمی و پژوهشی تحت عنوان نتایج پژوهشی به شکل چاپ مقاله ارائه می‌دهند، اما نتایج علمی و پژوهشی زمانی می‌تواند موثر واقع شود که به چرخه تولید و اقتصاد در جامعه وصل شود.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، بیان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص چرخه علم و فناوری فرمودند، علم و فناوری از ایده و فکر شروع و به تحقیق پژوهش رسیده و در نهایت به بازار و اقتصاد وصل می‌شود، در واقع وظیفه پارک علم و فناوری در فرایند چرخه علم و فناوری، اتصال مراکز آموزشی و پژوهشی به اقتصاد است و همچنین وظیفه تجاری‌سازی یافته‌‌های علمی و فناوری مراکز آموزش عالی را بر عهده دارند.
وی ضمن قدرانی از مددی، مدیر کل فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اخیرا توافقی بین پارک علم و فناوری و اداره کل فنی‌وحرفه‌ای انجام شده که پارک توانسته فعالیت خود را افزایش داده و نیز از ظرفیت‌های فنی‌وحرفه‌ای برای پیشرفت و رشد پارک استفاده خواهیم کرد، همچنین توافقی با دانشگاه پیام نور ارومیه منعقد شد که بر اساس آن یک مرکز نوآوری در ساختمان پیام نور ایجاد و موضوعات صنایع و اقتصاد خلاق پیگیری خواهیم کرد.
حیدری گفت: راه‌اندازی مراکز رشد در شهرستان‌های میاندوآب، ماکو و ارومیه از جمله دیگر برنامه‌های این پارک است که به آنها شهرهای خوی و مهاباد نیز افزوده خواهد شد، تمامی فعالیت‌ها دست به دست هم داده تا به پیشرفت‌های لازم در استان برسیم.
وی با اشاره به اینکه خشکی دریاچه ارومیه تهدید جدی است، گفت: در راستای کمک به احیای این دریاچه، طی توافق ۶۰۰ هزار دلاری یک شرکت دانش بنیان با کشور روسیه انجام شده است که به پرورش آرتمیا مشغول است.
حیدری افتتاح مزرعه کشت زعفران به صورت هواکشت در استان را یکی از راهکارهای گذر از کشاورزی سنتی در آذربایجان‌غربی دانسته و تاکید کرد: این مزرعه با استفاده از روش کشت «هواکشت» گام مهمی در مرتفع کردن مشکل استفاده کمتر از آب و خاک برداشته است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زعفران ارزش اقتصادی فوق‌العاده بالایی دارد، در نتیجه برای فروش محصول نیز صاحبان این مزرعه مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند زعفران تولیدی خود را وارد بازارهای جهانی کنند.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در خصوص سایر فناوری‌های پارک علم و فناوری، اظهار کرد: اولین دستگاه مونتاژ بردهای اس ام دی SMD به سفارش ایران خودرو توسط مهندسین و طراحان این شرکت طراحی و تولید شده که در اختیار پنج کشور دنیا قرار گرفته است که 90 درصد قطعات این دستگاه ساخت داخل است.
وی بیان کرد: توزیع برق الکترونیک حدود ۳۳۸ هزار دلار در هفته پژوهش و فناوری یکی از شرکت‌ها توافقی با شرکت ترک داشتند که هدف آنها علاوه بر بازار ترکیه، بازار کشورهای اتحادیه اروپا نیز است که در شرایط کنونی تحریم‌ها برای اینکه بتوانیم صادرات خود را حفظ کنیم، شرکت مشترک با شرکت ترک تاسیس خواهیم کرد.
وی گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان ‌غربی که موفق به تولید مکمل‌‌های سوخت زیستی شده است، اولین محموله از تولیدات خود را به شمال عراق و دومین محموله خود را به ارزش ۲۵۰ هزار دلار به کشور صادر کرد و همچنین توافقی با شرکتی مستقر در بوشهر کرده‌اند که این شرکت برای تامین سوخت کشتی‌های خود خریداری می‌کنند و کل تولید شرکت که در پارک مستقر است فقط ۱۰ درصد نیازهای شرکت بوشهر را تامین می‌کند.
‌رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: علاوه بر آن سایت «فن‌ بازار» به عنوان زیرساخت اطلاعاتی فن‌ بازار استانی با حمایت پارک علم و فناوری استان راه‌‌اندازی شده است که طی دو هفته آینده با استاندار آذربایجان‌غربی رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: سامانه فن ‌بازار به عنوان بخشی از سایت پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی فرصتی را برای صاحبان فناوری محصولات فراهم می‌کند تا محصول خود را معرفی کنند، آشنایی متقاضیان فناوری با محصولات عرضه شده و بیان نیازهای فناورانه به تولیدکننده محصولات فناور از دیگر ویژگی‌های این سایت مجازی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از خدماتی که در پارک ارائه می‌دهیم خدمات حمایتی از ثبت اختراعات است که اگر یکی از شرکت‌ها تقاضای اختراع داشته باشند هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، بیان کرد: قبل از سال ۱۳۹۵ مرجعیت استعلام فکری و ثبت اختراع در آذربایجان‌غربی وجود نداشت و مخترعان مجبور بودند برای ثبت اختراعات خود به استان‌های همجوار یا به تهران سفر کنند، از سال ۱۳۹۵ مرجعیت استعلام فکری و ثبت اختراعات نیز به پارک علم و فناوری این استان واگذار شد که این امر کار مخترعان را تسهیل کرد، در سال ۹۵ تعداد مراجعین ثبت به پارک علم و فناوری ۱۵ نفر بوده اما امسال ۶۲ ثبت اختراع به پارک ارجاع شده است در حالیکه سال گذشته ۵۵ اختراع بوده که این نشان از رشد ثبت اختراعات در استان را دارد.
وی بیان کرد: پارک علم و فناوری علاوه بر حضور در نمایشگاه‌های داخلی در نمایشگاه‌های خارجی نظیر ارمنستان، ترکیه، شمال عراق نیز حضور پیدا کرده‌ است و گفتنی است شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری بابت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند و حتی برخی هزینه‌ها مانند هزینه ایاب و ذهاب تا ۵۰ درصد از طریق پارک علم و فناوری پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از پارک علم و فناوری از سال ۹۳ به عنوان پارک استانی مطرح شده، تا به امروز میزان حمایت‌ها ۱۸۸ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: تعداد ۲۴ شرکت دانش بنیان در استان است که تقریبا ۱۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند و دو شرکت نیز جزو شرکت‌های خروجی موفق پارک بوده‌ است.
حیدری تصریح کرد: بیش از ۹۰ شرکت واحد فن‌آور در پارک علم و فناوری استان مستقر است که اگر با سال ۹۳ مقایسه کنیم تعداد شرکت‌ها ۲۳۰ درصد رشد داشته است و بیشترین شرکت پارک علم و فناوری در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات است.
وی افزود: از دیگر خدمات پارک علم و فناوری ارائه برخی مشاوره‌‌های رایگان بازاریابی به شرکت‌ها برای حل مشکلات فروش است که بتوانند محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند، تمامی شرکت‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره بازاریابی استفاده کنند و همچنین خدمات مشاوره حقوقی جزو خدمات گران قیمت است که شرکت‌هایی که امکان استفاده از این خدمات را ندارند می‌توانند به صورت رایگان در پارک علم و فناوری از این خدمات بهره لازم را ببرند.
حیدری افزود: امسال با حضور معاونت محترم علمی فناوری ریاست جمهوری، بهره‌برداری از سه هزار و ۵۰۰ متر فضای فیزیکی سرپوشیده در پارک آغاز شده و کار احداث هشت هزار مترمربع نیز در دستور کار قرار دارد که امید است در هفته دولت سال ۹۸ مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، همچنین طی سه سال گذشته ۱۱ هزار متر مربع فضا برای استقرار واحدهای فناور ایجاد شده است و بخشی از فضای فیزیکی سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام نور و دانشگاه ارومیه در اختیار پارک علم و فناوری است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۷ رویداد شتاب آذربایجان روشا در آذربایجان‌غربی برگزار و در هر مرحله سه ایده برتر برای ورود به مراکز دانش بنیان انتخاب شده است.
وی بیان کرد: منظور از واژه شتاب در این رویداد به معنای شناسایی و توانمند سازی ایده‌های برتر بوده و هدف ما از اجرای این برنامه‌ها توجه به ایده پردازی است، همچنین دو رویداد دیگر نیز در تاریخ‌های پنجم و هفتم اسفند سال جاری در دانشگاه آزاد و پیام نور ارومیه با موضوع های «چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کنیم؟» و «استارت آپ چیست و چگونه کار می کند؟» برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha