تأثیرات ارکان ایمانی در رشد اخلاقی انسان‌ها
کد خبر: 4182698
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
آیت‌الله صفایی‌بوشهری تبیین کرد:

تأثیرات ارکان ایمانی در رشد اخلاقی انسان‌ها

استاد درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه(س) بوشهر گفت: شرح صدر، ورع، حلم و بردباری موجب رشد اخلاقی و سلوکی در انسان می‌شود. به آن علت که خوش‌خویی و خوش‌اخلاقی سرلوحه نامه اعمال مؤمن است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، استاد درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه(س) استان بوشهر، شامگاه، ۲۷ آبان‌ماه، در کلاس مجازی «درس اخلاق» با موضوع «آثار آداب و اسرار خواندن نماز با معرفت» که با حضور ۳ هزار و ۷۹۷ نفر از طلاب آقا و بانو برگزار شد، با بیان اینکه شرح صدر حالتی از ایمان است که برخاسته از توکل مطلق به پروردگار متعال و بی‌نیازی از مردم است، اظهار کرد: انسان باید بردبار باشد و شرح صدر داشته و با اطرافیانش خوش‌اخلاق باشد، هرچند اگر مسائل مختلفی بر روی انسان فشار وارد کند به‌هم نریزد و در تمامی مراحل کار و زندگی استقامت ورزید.

استاد درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه(س) استان بوشهر افزود: شرح صدر، ورع، حلم و بردباری موجب رشد اخلاقی و سلوکی در انسان می‌شود. به آن علت که خوش‌خویی و خوش‌اخلاقی سرلوحه نامه اعمال مؤمن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان متقی و اهل سلوک باید عکس پیام آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام «وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ» عمل کند، گفت: انسان اهل سلوک به اذن‌الله دارای اخلاق و درجات الهی می‌شود که در مسیر دنیوی و اخروی از رستگارانند و راه قرآن و راه حقانیت را پیشه کرده‌اند، در واقع این‌گونه است که اعمال نیکوی انسان اهل سلوک در آخرت نیکوترین پاداش‌های الهی را در بردارد و همه ارکان اعمال دنیوی برای افراد اهل سلوک قابل مشاهده عینی است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان این مطلب که نماز معراج مؤمن است و برای اهل ایمان تجلی آن در آخرت است، بیان کرد: عمل انسان مؤمن در روز رستاخیز به‌صورت نور، او را به سمت بهشت راهنمایی می‌کند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: بنابراین رستاخیز برای انسان اهل سلوک در دنیا تحقق عینی دارد و بزرگان اهل عرفان می‌فرمایند کوشش کنید عمل‌تان الهی باشد ولی به آن ضریب ثأثیر بدهید، یعنی اینکه نیت صالح داشته باشد.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha