برگزاری دوره تربیت مدرس و انس کودکان با قرآن در ارومیه
کد خبر: 4187980
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲

برگزاری دوره تربیت مدرس و انس کودکان با قرآن در ارومیه

دوره تربیت مدرس آشنایی و انس کودکان با قرآن در ارومیه به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت حافظان نور کوثر برگزار شد.

برگزاری دوره تربیت مدرس و انس کودکان با قرآن در ارومیهمعصومه بیاناتی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و استاد دوره‌های تربیت مدرس و مربی آموزش مهارت‌های کودکان براساس روانشناسی رشد با اشاره به برگزاری دوره تربیت مدرس آشنایی و انس کودکان با قرآن در ارومیه به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت حافظان نور کوثر اظهار کرد: در این دوره آموزش مهارت‌هایی شامل آموزش بازی، ورزش کودکان و طراحی بازی‌ها با توجه سن کودک، قصه‌خوانی، قصه‌گویی و مهارت‌های قصه‌گو، نمایش خلاق، شعر، کاردستی و آموزش قرآن و مفاهیم دینی با توجه به سن کودکان مطرح می‌شود.

وی افزود: در این دوره به مربیانی که قبلاً دوره تربیت مربی کودک را گذرانده‌اند و دارای سابقه کار در مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها هستن آموزش‌های تکمیلی روش تدریس این مهارت‌ها و ویژگی‌های یک مدرس و نوع مفاهیم آموزشی به کودک ارائه می‌شود.

این استاد دوره‌های تربیت مدرس ادامه داد: همچنین در این دوره مطالبی در مورد آشنایی با رویکردهای آموزشی در دنیا، سبک‌های آموزشی و نگارشی کتاب‌های کودک خصوصا پیش‌دبستانی توجه و آموزش اساسی‌ترین اهداف آموزش و پرورش برای کودکان ۳ تا ۷ سال آموزش داده شد.

وی پرورش مهارت‌های دینی و قرآنی وانس با اهل بیت(س)هویت ملی، پرورش مهارت‌های کلامی، پرورش مهارت‌های اجتماعی و اقتصادی، پرورش مهارت‌های حرکتی، پرورش مهارت‌های شناختی _ذهنی و پرورش مهارت‌های هنری و زیباشناسی و ... از جمله مهارت‌های آموزشی در این دوره آموزشی برشمرد.

مربیان کودک باید روانشناسی رشد کودک را فراگیرند

بیاناتی تصریح کرد: مربیان و مراقبان کودک برای یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی در کودک باید روانشناسی رشد کودک را بدانند و با توجه به دوره پیش عملیاتی کودک بیشتر مهارت‌ها را به‌صورت عینی و آموزش‌های مستقیم در اختیار کودک بگذارد و محیط لازم را برای کسب تجربه، آزمایش و مشاهده برایش محیا کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مربی کودک باید بر روی حافظه شنیداری، دیداری و تقویت حل مسئله کودکان تمرکز لازم را داشته باشند تا مفاهیم دینی و قرآنی به‌صورت کاربردی، جذاب در قالب قصه و بازی به کودک آموزش داده شود که در این راستا تخصص و مهارت مربی قرآن کودک حائز اهمیت است.

این کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث بل اشاره به بهترین سن کودک برای یادگیری قرآن اظهار کرد: براساس حدیثی از امام جعفرصادق(ع) که فرموده‌اند: «فرزند خود را تا هفت سالگی آزاد گذار، تا به بازی بپردازد و در هفت سال پس از آن ادب آموزد و در هفت سال سوم او را با خود همراه کن تا از مشورت با او برخوردار شوی و در کارها از وی کمک بگیری»، لذا از سه سالگی با توجه به توان و استعداد کودک آموزه‌های قرآن را می‌توان در قالب بازی، قصه، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق و نمایش‌های عروسکی به کودک آموزش داد و از آنها لذت ببرد تا در وجودش نقش ببندد.

نقش مهم خانواده در آموزش مفاهیم دینی

وی با بیان اینکه نقش خانواده در آموزش مهارت‌ها خصوصا مفاهیم دینی و قرآنی دقیقا به دوران قبل از فرزندآوری برمی‌گردد، گفت: اصلاح و تزکیه فرد، بینش، جهان‌بینی و خداشناسی و اعتقادات مذهبی زن و مرد در بعد ازدواج در تربیت دینی کودکان مهم است، گرچه نقش محیط و ابزارهای همسو با ارزش‌های دینی را نمی‌توان نادیده گرفت.

بیاناتی اظهار کرد: اگر آموزه‌های قرآن و مفاهیم دینی به‌صورت آرام، مستمر و با توجه به توان کودک آموزش داده شود و محیط خانواده بدون تنش باشد رشد شخصیتی کودک و مسئولیت‌پذیری، استقلال و تعامل مطلوب او با جامعه رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و کودک از آرامش روحی روانی برخوردار می‌شود و ما شاهد تربیت دینی مطلوب و سازنده هستیم.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر بتوان از دوران کودکی مفاهیم دینی را به‌صورت جذاب و به‌صورت بازی که برای کودک لذت‌بخش بوده به او آموزش داده شود در دوران نوجوانی و جوانی استمرار کسب و جذب آموزه‌های دینی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha