به گزارش ایکنا از آذربایجانغربی، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجانغربی، ۲۴ تیرماه در محفل شعرخوانی گوهرشاد اظهار کرد: هدف از برگزاری محفل شعرخوانی به مناسبت هفته عفاف و حجاب، عمل به منویات نقام معظم رهبری در تبیین الگوی سوم زن مسلمان و جلوگیری از حجاب ستیزی است.
وی افزود: با زبان شعر، هنر و ادبیات میتوان الگوی سوم زن مسلمان که یک بانوی عفیف، با حجاب، کارآمد و در مرکز و متن جهان خود است را تبیین کرد و استفاده اشعار فاخر شعرای استانی در تبیین این امر در جامعه نقش بهسزایی دارد.
معصومی بیان کرد: در جامعه کنونی عده زیادی شیپور حقوق آزادی زن را در دست گرفتند که ممکن است اسم «الگوی سوم زن» به گوششان نخورده باشد و این الگو منظومه فکری مقام معظم رهبری بوده و خط مشی زندگی زن مسلمان را مشخص میکند که منطبق به آیین اسلامی است که الگوی سوم تعریفی بین زن متحجر شرقی و زن بی عفت غربی است که میتوان آن را به زن فعال با هویت اسلامی تعمیم داد.
وی ادامه داد: امروز زنان جامعه جمهوری اسلامی ایران از حقوق بسیار بالایی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه آزادانه در تمامی عرصههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ورود میکنند با حق رای که دارند میتوانند در سرنوشت کشور خود سهیم باشند.
رقیه موسویان، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه شهدای آذربایجان غربی، نیز در این محفل اظهار کرد: ایام شهادت مام حیسین(ع) را تسلیت عرض کرده و امیدواریم عزاداریها مورد قبول واقع شود و محفل ادبی گوهرشاد با هدف نهادینهسازی فرهنگ حجاب و عفاف و تبیین فلسفه حجاب به زبان شعر بوده که زبان ادبیات از شیوههای خوب و مناسب انتقال مفاهیم و موضوعات به جامعه و نسلهای بعدی است.
وی افزود: شعر و ادبیات فارسی، ظرفیت بزرگی برای فرهنگسازی در جامعه محسوب میشود زیرا وقتی حیا در میان مردمی کمرنگ و کماهمیت جلوه کند، بسیاری از ارزشهای دینی نیز کمرنگ خواهد شد و در نهایت نیز پایههای اعتقادی مردم سست شده و رهآوردی جز بیحجابی و آسیبهای ضد امنیتی نخواهد داشت، بر همین اساس باید تلاش شود ضمن برجسته کردن نقاط قوت فرهنگ دینی و تحکیم اعتقادات مردم، زمینه عفاف و حیا را در جامعه گسترش دهیم و پس از آن با مشکلات و بحرانهای کمتری در جامعه وجود خواهد داشت.
موسویان بیان کرد: اگر این ارزشها و مفاهیم به زبان رسای شعر و داستان گفته شود، درک و تأثیرگذاری آن را افزایش خواهد داد و زمانی که پایههای اعتقادی افراد را از طریق آموزههای گوناگون مانند شعر، داستان، نقاشی، فیلم، سخنرانی و سایر روشهای دیگر محکم شود، عفاف و حجاب را هم به دنبال خواهد داشت و در زمینه ادبیات نیز همینگونه است.
وی ادامه داد: فرهنگ عفاف و حجاب منبعث از فرهنگ عاشورا و حضرت زینب(س) بوده و این امر از مهمترین دروس عاشورا محسوب و مهمتر از موضوع حجاب، بحث عفاف است که در این مورد نیز آنطور که باید، اقدامات درست و بهجا انجام نشده و برای تقویت هویت زن مسلمان ایرانی محتوای کافی نداریم که باید در این زمینه تلاشهای بیش از پیش انجام داد.
مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف نیز در این محفل اظهار کرد: حمله به حجاب زن مسلمان، تمسخر عفاف و حجاب بانوان مومن و نشر فرهنگ برهنگی در ایران از حدود صد سال پیش و از اواخر دوره قاجار ابتدا توسط برخی نشریات و روشنفکران غربزده و فاسد به بهانه تجددخواهی شروع شد و در شعر برخی شاعران مشهور و منحرف مثل ایرج میرزا بروز و ظهور عوامفریبانه و جذاب یافت و در نهایت در دوره پهلوی اول، به واسطه ادبای بی بصیرت، اهل رسانه قلم بمزد، سیاستمداران خودفروش و مجموعه دستگاه حاکمیتی وابسته پهلوی، فاجعه «کشف حجاب» با شکل رسمی و با اعمال زور در سال ۱۳۱۴ اتفاق افتاد.
وی افزود: البته شاعران و روزنامهنگاران و روشنفکران مسلمان و متعهد همگام با علمای دین، در طول این تاریخ ننگ آور کشف حجاب، در پاسداری از فرهنگ عفاف و حجاب کوشیدهاند و امروز هم شعرای ما در این محفل با شعر و بیان خود، این رسالت شرعی و ملی و هنری خود را به نمایش میگذارند.
قلیزاده علیار بیان کرد: زنان و دختران ایران اسلامی با زندگی عفیفانه و مؤمنانه بر حفظ عفاف و حجاب به عنوان یک اولویت امنیتآفرین تأکید دارند لذا تمام دستگاههای اجرایی در این امر مشارکت همه جانبه داشته باشند و گسترش معروفها در جامعه باید مورد حمایت جمعی قرار گیرد، در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند و اگر چه ممکن است در این زمینه برخی افراد نظر متفاوتی داشته باشند، اما در زندگی اجتماعی، پایبندی به موازین قانونی، میبایست به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: زنان عاشورایی معیار فرهنگ حجاب و عفاف هستند و بانوان حریم اباعبدالله(ع) در هیچ جای حادثه عاشورا و اسارت اجازه ندادند که به حجاب آنان تعرضی صورت گیرد و آنجایی که دشمن حجاب از سر برخی از آنان میگرفت به هر طریقی تلاش میکردند در معرض دید نامحرم قرار نگیرند و زنان و دختران امروز جامعه باید به این مسئله توجه کنند که اهلبیت امام حسین(ع) چه قدر به مسئله حجاب و پوشش اسلامی اهمیت داده و حتی در حال اسارت، خود را مقید به این مهم میدانستند.