به گزارش ایکنا از آذربایجانغربی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، رئیس جمهور، مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز، پنجشنبه ۱ آبان، در ادامه برنامههای سفر دولت وفاق ملی به آذربایجانغربی، در جلسه توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی و نقش آموزش در رشد جامعه اظهار کرد: باور من این است که این فرزندان، از معادن نفت و طلا باارزشترند. باید کاری کنیم تا این معدن درونی در هر یک از این کودکان شکوفا شود. هیچ معدنی در جهان توان خلق چنین ارزشهایی را ندارد، مگر در وجود انسان.
رئیسجمهور افزود: مسئولیت ما این است که بستر رشد و آموزش را بهگونهای فراهم کنیم تا استعدادهای درونی شکوفا شود. اگر جوان یا دانشآموزی نمیتواند توانایی خود را بروز دهد، مقصر نظام آموزشی است که نتوانسته فرصت ظهور را فراهم کند.
پزشکیان گفت: بسیار دیدهایم که برای افتتاح یک دستگاه امآرآی یا یک ساختمان جدید، گروه زیادی جمع میشوند. به نظر من، ارزش در خود دستگاه نیست؛ ارزش در اندیشه انسانی است که آن را ساخته است. ما به جای انسان، به آهن پاره اهمیت دادهایم، در حالی که این انسانها و همین کودکاناند که میتوانند کارهایی انجام دهند که در تصور نمیگنجد.
رئیسجمهور تأکید کرد: اگر جامعه با مشکل مواجه است، به این دلیل است که آموزش نادرست بوده و ما نتوانستهایم ظرفیت و توان درونی افراد را به ظهور برسانیم. هر انسان در درون خود معدنی از استعداد و خلاقیت دارد که اگر درست پرورش یابد، ارزشش از هر منبع طبیعی بیشتر است.
پزشکیان با یادآوری تجربه شخصی خود در دوران تحصیل گفت: بارها گفتهام که در دوران مدرسه، محصل معمولی بودم و چندان درس نمیخواندم. اما یک اتفاق، یک شوک اجتماعی باعث شد مسیر زندگیام تغییر کند. از همان زمان تصمیم گرفتم بهترین باشم و برای رسیدن به آن شب و روز تلاش کردم.
رئیسجمهور افزود: من از خانوادهای معمولی و شهری کوچک برخاستهام که هیچ پشتوانهای جز توکل به خدا نداشت. اما همان تلاش، اراده وایمان سبب شد بتوانم مسیر پیشرفت را طی کنم. هر یک از دانشآموزان و فرزندان این سرزمین نیز میتوانند چنین راهی را بپیمایند. استعداد درخشان در همه وجود دارد؛ فقط باید آن را شناخت و شکوفا کرد.
پزشکیان تأکید کرد: استعداد محدود به درس و تحصیل نیست؛ یکی در ورزش میدرخشد، یکی در صنعت، دیگری در علم، مهارت یا مدیریت. مهم آن است که نظام آموزشی بتواند این استعدادها را کشف کند و به مرحله بروز و اثرگذاری برساند. اگر بستر مناسب برای رشد فراهم شود، این استعدادهای پراکنده میتوانند در قالب تیمهای کارآمد، تحولات بزرگی رقم بزنند.
رئیسجمهور در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در آموزش گفت: ساخت مدارس جدید تنها آغاز کار است. در جلسات متعدد با آموزش و پرورش، معلمان، دبیران و دانشگاهیان، درباره شیوههای نوین آموزش گفتوگو کردهایم تا مسیر آموزش براساس تجربه، مشاهده و رفتار عملی اصلاح شود. آموزش تنها شنیدن نیست؛ یادگیری زمانی ماندگار است که فرد موضوع آموزش را ببیند و در رفتار تجربه کند.
پزشکیان افزود: هنوز پس از گذشت ۵۰، ۶۰ سال، رفتار معلمانی را که با محبت و دلسوزی آموزش میدادند، بهروشنی به یاد دارم. اثر رفتار معلم در ذهن دانشآموز میماند و در گفتار، کردار و مسیر زندگی او تأثیر میگذارد. کاری که معلم میتواند انجام دهد، هیچکس دیگر قادر به انجام آن نیست.
رئیسجمهور ابراز کرد: نباید جایگاه معلم و نقش نظام آموزشی در تربیت نسل آینده نادیده گرفته شود. اکنون دولت در حال بازنگری روشهای آموزشی است و تصمیم داریم در مدت یک سال، ناترازیها و کاستیهای موجود در حوزه آموزش را اصلاح کنیم تا مسیر تعلیم و تربیت بر مدار کیفیت و عدالت قرار گیرد.
پزشکیان با تأکید بر نقش مردم در توسعه آموزشی کشور اظهار کرد: سرمایه واقعی ما مردماند؛ همانهایی که در روستاها و شهرهای کوچک، با دست خالی، اما باایمان و اراده، بناهای ارزشمندی چون مسجد را ساختهاند. در بسیاری از روستاها ممکن است هیچ امکاناتی وجود نداشته باشد، اما مسجدی ساخته شده که نماد همت و باور مردم است.
رئیسجمهور افزود: اگر همین باور نسبت به آموزش و فرزندانمان وجود داشته باشد، میتوانیم نظام آموزشی نیرومندی بسازیم. وظیفه ما فراهم کردن بستر لازم برای رشد نسل آینده است. در حال حاضر، در تهران چند مدرسه الگویی در حال ساخت و تجهیز است، اما پس از بازدید،پذیرفتیم که باید ساختار درونی و تجهیزات آموزشی آنها متحول شود تا بتوان دانایی، مهارت و رفتار درست را به دانشآموزان منتقل کرد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: معاونت علمی ریاستجمهوری مأمور شده است تا مدارس الگویی ایجاد کند که در آن ابزارهای آموزشی و فناوریهای نو بهکار گرفته شود. همزمان، گروههایی از متخصصان نیز در حال کار بر روی طراحی مدلهای جدید آموزشی هستند تا مسیر یادگیری در مدارس بهروز و کارآمد شود.
رئیسجمهور ادامه داد: دیروز نیز در گفتوگو با مدیران صنعت پتروشیمی، بر مسئولیت اجتماعی شرکتها در تجهیز مدارس دولتی تأکید کردیم. مدارس دولتی باید در تراز بهترین مدارس کشور قرار گیرند. هدف ما این است که کیفیت آموزش در مدارس دولتی، نهتنها در سطح مدارس خصوصی، بلکه در بسیاری از زمینهها فراتر از آن باشد.
پزشکیان در پایان تصریح کرد: دولت مصمم است در همه ابعاد آموزش، از یادگیری تا پرورش مهارت و رفتار، شرایط را برای شکوفایی استعدادها فراهم کند. این نهضت آموزشی ادامهدار است و از دکتر رحمانی، استاندار آذربایجان غربی، انتظار میرود این موضوع را با نگاه مردمی و مشارکت اجتماعی جدیتر در استان دنبال کند.
انتهای پیام