۳ سفارش امام محمدباقر(ع) به شیعیان برای ایمنی از آسیب‌ها
کد خبر: 4150271
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱

۳ سفارش امام محمدباقر(ع) به شیعیان برای ایمنی از آسیب‌ها

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز به‌‌ مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)، سه سفارش امام به شیعیان را برای در امان ماندن از آسیب‌ها با اشاره به احادیث و روایات بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا حدائق، کارشناس علوم دینی و مذهبی

امروز، 7 ذی‌‌الحجه مصادف با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام محمدباقر(ع) است، امامی که به گسترش علم و مکتب شیعی اهتمام ویژه‌‌ای گمارد به طوری که به ایشان لقب باقرالعلوم یعنی شکافنده علوم نهادند.

امام باقر(ع)، دانشمندان برجسته‌اى را در رشته‌هاى مختلفی معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه‌هاى علوم اسلامى تربیت کرد که هر یک وزنه‌اى در دانش به شمار مى‌رفتند. ایشان با درایت و هوشیارى تمام توانست شکافى را که در گذر سال‌هاى متمادى بین قرآن و عترت در باورهاى دینى بخش عظیمى از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد. از امام محمدباقر(ع) احادیث بسیاری بر جای مانده است به طوری که معروف است حوزه‌های شیعی با احادیث و روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قوام یافته‌اند، لذا در این مجال گفت‌وگویی برای یافتن درس‌های بیشتری از سیره آن حضرت می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای فارس، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان، گفت: امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند که سه چیز را خداوند هیچ رخصتی و فرصتی قرار نداده و سریع انجام شود، به تعبیری سبک زندگی است که این امام همام برای ما ترسیم کردند تا شیعیان از این سه محل آسیب نبینند.

وی اولین توصیه را «امانت‌داری» نسبت به فرد نیکو کار و بدکار عنوان کرد و ادامه داد: امانت‌داری تنها در قبال اموال و دارایی‌ها نیست و دایره گسترده بسیاری بوده که شامل امانات معنوی نظیر قرآن، دین و...  است. 

حدائق با بیان اینکه «وفای به عهد» دومین توصیه امام محمدباقر(ع) به شیعیان است، تاکید کرد: یکی از درس‌های مهم مکتب تشیع، وفای به عهد و پیمان حتی در معامله‌ای که به دلیل نوسانات بازار است؛ مثلاً امروزه گاهی اوقات ازدواجی با قول‌های بی‌شماری انجام می‌شود، اما مرد یا زن در میانه مسیر زیر عهد خود می‌زند درصورتی که پای وعده خود باید ایستادگی کند. 

این کارشناس علوم دینی با اشاره به سومین توصیه امام پنجم شیعیان، تصریح کرد: احترام به پدر و مادر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث عاقبت بخیری می‌شود؛ حرمت پدر و مادر در سیره ائمه خاصه پیامبر گرامی اسلام(ص) بسیار نقل شده است. در زمان پیامبر(ص) یک جوان یهودی زیاد به اسلام علاقه‌مند بود و در زمان جان دادن نبی گرامی اسلام به بالین این جوان آمدند، برای تشرف به اسلام این جوان نگاهی به پدر خود کرد و تا پدر اجازه نداد، شهادتین را بر لب جاری نکرد.

وی تصریح کرد: اسلام دین اخلاق و ادب بوده و حتی اگر جوانی می‌خواهد شریعت و منویاتی را دنبال کند، حتماً باید حرمت پدر و مادر را نگه دارد چراکه تربیت اسلامی اینگونه است و امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که نگاه از روی خشم و ناراحتی به پدر و مادر کند حتی بر او ظلم و ستم کرده باشند، خدا نماز او را قبول نخواهد کرد.

امام محمدباقر(ع) در ۷ ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری و در ۵۷ سالگی به شهادت رسید. در برخی منابع هشام بن عبدالملک و در برخی دیگر ابراهیم بن ولید عامل شهادت ایشان ذکر شده است. امام محمدباقر(ع) در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد(ع) و عموی پدرش امام حسن(ع) دفن است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha