سکوت دولت‌های اسلامی جیره‌خوار عربستان در قبال حادثه منا سیاسی است
کد خبر: 3377516
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
رایزن فرهنگی ایران در بغداد در گفت‌و‌گو با ایکنا:

سکوت دولت‌های اسلامی جیره‌خوار عربستان در قبال حادثه منا سیاسی است

شعب خارجی: حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری گفت: اکثر دولت‌های اسلامی به نوعی از رشوه‌های دولت سعودی با عنوان کمک‌های مالی بلاعوض برخوردار هستند و لذا در قبال واقعه کم‌نظیر منا سکوتشان کاملاً سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در بغداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تسلیت به مناسبت حادثه تأسف‌بار منا به مسلمانان در سراسر جهان اسلام، گفت: حادثه منا معلول عوامل و علل مختلفی است که از جمله آن می‌توان به عدم اهتمام لازم دولت سعودی در امر حج سال جاری به‌خاطر ورود در جنگ یمن و اعزام بسیاری از نیروهای مجرب به آن کشور و تقلیل قابل توجه نیروهای مجرب مورد نیاز در مراسم حج اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل بی‌تفاوتی دولت‌های اسلامی به وقایعی که در گذشته موجب جان‌باختن هزاران نفر از زائران خانه خدا شده بود، عربستان طی مناسک حج به سرنوشت حجاج توجه چندانی نداشت و این خود دلیل دیگری بود که حادثه تلخ منا را رقم زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری تصریح کرد: همچنین دیگر دلیل این حادثه عظیم به ترسیم مسیرهای منتهی به رمی جمرات و عدم تناسب جغرافیای جمعیتی زائران با مسیرهای موجود در منا بر می‌گردد.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد، موضع‌گیری دیگر کشورهای اسلامی به جز ایران را در قبال این حادثه ضعیف خواند و گفت: اکثر کشورهای اسلامی  مزدور و جیره‌خوار خوان سفره سعودی هستند و لذا طبیعی است که دولت‌های ضعیف و نیازمند در قبال این واقعه موضع‌گیری جدی اتخاذ نکنند؛ به ویژه اینکه کمتر کشوری از کشورهای اسلامی به وسعت ایران، لطمه دیده است و حجاج آن با این وسعت جان خود را از دست داده‌اند و به همین منظور انگیزه قوی در این زمینه ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری بیان کرد: اکثر دولت‌های اسلامی به نوعی از رشوه‌های دولت سعودی با عنوان کمک‌های مالی بلاعوض برخوردار هستند و لذا در قبال این واقعه کم‌نظیر سکوتشان کاملاً سیاسی است.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد ادامه داد: طبیعی است که دولت‌ها باید در قبال چنین وقایعی موضع‌گیری جدی اتخاذ کنند؛ اما به دلیل مصالح سیاسی، سکوت سیاسی را در پیش گرفته‌اند؛ این در حالی است که عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران را که حق طبیعی یک کشور است، سیاسی قلمداد می‌کنند.

سعود‌ی‌ها با قبول مسئولیت حادثه منا عدم صلاحیت خود را اثبات می‌کنند

وی اظهار کرد: اگر سعود‌ی‌ها مسئولیت این واقعه جانگداز را بپذیرند، در واقع اذعان به عدم صلاحیت خود در مدیریت حج کرده‌‌اند و با روشن شدن این موضوع زمینه مدیریت جمعی مراسم حج توسط دیگر کشورهای اسلامی فراهم می‌شود و این برای دولت سعودی به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ چراکه سیادت و سروری خود بر جهان اسلام را مرهون مدیریت حرمین شریفین می‌داند و با از دست‌دادن آن لطمه سیاسی جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به انتشار آمار ضد و نقیض مصدومان و کشته‌شدگان حادثه منا توسط دولت عربستان، گفت: ذکر رقم واقعی در شرایط فعلی که احساسات همه مسلمانان جریحه‌دار شده است می‌تواند ضربه مهلکی برای رژیم سعودی باشد و لذا ترجیح می‌دهند رقم واقعی در طول زمان و با رفع حساسیت‌ها مشخص شود و مرور زمان از عواقب آن بکاهد.

ضرورت پیگیری حقوقی و سیاسی حادثه در سازمان ملل

وی درباره راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده عنوان کرد: لازم است که در ارتباط با حادثه منا برخورد جدی با مسئولان دولت سعودی شود و آنان را وادار کرد تا مسئولیت این حادثه را بپذیرند؛ همچنین علل این واقعه تأسف‌بار باید در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل پیگیری حقوقی و سیاسی شود.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد در پایان یادآور شد: برای جلوگیری از چنین حوادثی باید تحرکات دیپلماتیک در خصوص واقعه منا به ویژه از طریق سازمان همکاری اسلامی افزایش یابد و همچنین باید مدیریت درون‌گروهی سازمان حج و زیارت در امر مراسم حج در طول ایام ادای این فریضه الهی اصلاح شود.

مطالب مرتبط
captcha