حفظ امنیت زائران از اصول اولیه مدیریت حج است/ عربستان کوتاهی نکند
کد خبر: 3382975
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
رایزن فرهنگی ایران در گرجستان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

حفظ امنیت زائران از اصول اولیه مدیریت حج است/ عربستان کوتاهی نکند

شعب خارجی: مجتبی کامران‌فرد گفت: دولت عربستان موظف است که شرایط ایده‌آل را برای حفظ امنیت زائران خانه خدا مهیا کند و این جزء اصول اولیه اداره امور حج است.

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فاجعه منا را به همه مسلمانان و شیعیانی که بیشترین تلفات را در این فاجعه تلخ داشتند، تسلیت گفت و اظهار کرد: دولت عربستان موظف است که امکانات، شرایط ایده‌آل و آنچه را که لازم است، برای حفظ امنیت زائران خانه خدا مهیا کند و این جزء اصول اولیه اداره امور حج است.

وی گفت: سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی دولت عربستان در اداره امور حج با توجه به اتفاقاتی که در حج امسال رخ داد کاملا مشهود است؛ به‌طوری که این کوتاهی موجب شهادت مظلومانه چندین هزار نفر از زائران خانه خدا و مصدومیت تعداد زیادی از افراد شد.

کامران‌فرد ادامه داد: بدون شک دولت عربستان با سیاستی که در ارتباط با حادثه منا در پیش گرفت، کاملا کوتاهی خود را در این زمینه نشان داد. بر اساس آماری که دولت عربستان اعلام کرد تعداد زائرانی که امسال برای مراسم حج به سرزمین مقدس مکه مشرف شدند، حدود دو و نیم میلیون نفر بود در صورتی که در سال‌های گذاشته تعداد زائران به مراتب بیشتر از این آمار بود و نمی‌شود گفت که عربستان در اداره امور حج سابقه و تجربه لازم را نداشته است.

قصور عربستان در حادثه منا قطعی است

رایزن فرهنگی ایران در تفلیس بیان کرد: قصور و کوتاهی دولت عربستان در این حادثه قطعی است و امت‌ها و ملت‌های اسلامی باید به این اتفاق که در سالیان گذشته هم مشابه آن را شاهد بوده‌ایم، واکنش جدی نشان دهند.

کامران‌فرد اظهار کرد: متأسفانه رژیم آل سعود با فرافکنی و شایعاتی که واقعا بی‌اساس است، علت حادثه را بی‌‌توجهی زائران به هشدارهای نیروهای امنیتی اعلام کرد؛ در صورتی که برای روشن شدن علل و عمق حادثه منا، باید گروهی از دولت‌های اسلامی تشکیل شده و این موضوع ارزیابی و علت قطعی و حتمی حادثه اعلام و منعکس شود.

وی گفت: می‌توانیم به راحتی از مسائلی که در این مدت گذشت نتیجه بگیریم که دولت عربستان عمدا از کمک به حجاج گرفتار در منا سرباز زده و کارشکنی کرده است؛ چه طور ممکن است که در مدت زمان سه یا چهار ساعت این تعداد از زائران، مظلومانه شهید شوند.

کامران‌فرد عنوان کرد: بدون شک اگر در ساعات اولیه حادثه حداقلِ کمک‌های اولیه انجام می‌شد، تعداد تلفات بیش از 200 تا 300 نفر نمی‌شد؛ اما دیدیم که با سهل‌انگاری دولت عربستان در امدادرسانی، این فاجعه بزرگ رقم خورد و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی داغدار شدند.

رایزن فرهنگی ایران در تفلیس با اشاره به اینکه رژیم آل سعود در پی این حادثه تلخ حتی به امت‌های اسلامی یک تسلیت هم نگفت، بیان کرد: حتی اگر دولت عربستان مسئولیت این حادثه را بپذیرد، چیزی از بار گناهانش کم نمی‌شود.

انتظار واکنش از کشورهای هم‌پیمان عربستان بیهوده است

وی با اشاره به واکنش ضعیف کشورهای اسلامی به این حادثه، عنوان کرد: متأسفانه تعدادی از کشورهای اسلامی هم‌پیمان عربستان هستند و نمی‌شود از آنها انتظار واکنش داشت. دولت‌های اسلامی در حوادث سابق مکه و همچنین مسائلی مانند فلسطین نیز خیلی پررنگ ظاهر نشده‌اند و نتوانسته‌اند به طور شایسته به وظیفه خود عمل کنند، برای واکنش جدی به این موضوع باید کشورهای اسلامی که داغدار شده‌اند، با یکدیگر همفکری کرده و چاره‌ای بیاندیشند.

رایزن فرهنگی ایران در تفلیس ادامه داد: طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از مسلمانان به هر دلیلی در ایام حج کشته شده‌اند؛ بنابراین امت‌ها و ملت‌های اسلامی باید از این اتفاق درس گرفته و راه‌حلی اساسی برای رفع چنین مشکلاتی ارائه دهند؛ چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد که اتفاقاتی از این قبیل در آینده تکرار نشود.

کامران‌فرد با اشاره به اینکه سرزمین مکه، سرزمین مقدسی برای مسلمانان است، گفت: مسلم است که بی‌کفایتی دولت عربستان می‌تواند در آینده موارد مشابه و متعددی مانند حادثه منا را رقم بزند؛ بنابراین باید بتوانیم با مدیریت این موضوع از تکرار چنین حوادثی در سال‌های آینده جلوگیری کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مسئولیت اداره امور حج باید به کشورهای اسلامی واگذار شود، بیان کرد: باید هیئت و گروهی از کشورهای اسلامی که می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند، تشکیل شود و مدیریت این موضوع را به همه کشورهای اسلامی واگذار کرد.

مطالب مرتبط
captcha