حقیقت حادثه منا سکوت کشورهای جیره‌خوار عربستان را خواهد شکست
کد خبر: 3383395
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان خواستار شد:

حقیقت حادثه منا سکوت کشورهای جیره‌خوار عربستان را خواهد شکست

شعب خارجی: حجت‌الاسلام والمسلمین ولایت حسین جعفری گفت: اگر چه کشورهای جیره‌خوار عربستان در مقابل حادثه منا سکوت کرده‌اند ولی با روشن شدن حقیقت این حادثه و فشار کشورهای اسلامی، این سکوت شکسته خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ولایت حسین جعفری، نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان و از شاهدان عینی حادثه منا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حجاج کشورهای اسلامی در مراسم مناسک حج امسال، گفت: حادثه منا برای امت اسلام یک مصیبت و فاجعه‌ای عظیم بود چراکه عید قربان امسال را به کام مسلمانان جهان تلخ کرد.

وی اظهار کرد: زائران خانه خدا امسال حج خونین داشتند؛ زیرا با بی‌کفایتی آل سعود در اداره امور حج حادثه تأسف‌بار منا و سقوط جرثقیل در حرم مکی اتفاق افتاد.

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه من از نزدیک شاهد حادثه منا بودم، افزود: مأموران امنیتی به دلیل حضور یکی از مقامات سعودی در مراسم رمی جمرات در دره منا چندین مسیر خروجی را بسته بودند که این امر منجر شد این فاجعه تلخ رخ دهد.

حجت‌الاسلام جعفری با انتقاد از سوءمدیریت دولت عربستان، گفت: در تمام نقاط شهر مقدس مکه دوربین‌های مدار بسته نصب شده و این جای بسی سؤال است که چرا سعودی‌ها زمانی که متوجه شلوغی منا شدند اقداماتی برای رفع این مشکل و هدایت زائران انجام ندادند و موجب باز شدن مسیرها نشدند و یا چرا حتی بعد از بروز این حادثه خون‌بار کمک‌رسانی لازم انجام نشد.

امکان عمدی‌ بودن حادثه وجود دارد

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان ادامه داد: بیشترین تلفات به دلیل گرما و تشنگی بود و اگر کمک‌رسانی و امدادهای لازم به موقع صورت می‌گرفت وضعیت به اینجا نمی‌رسید و ما شاهد جان باختن چندین هزار نفر از زائران خانه خدا نبودیم.

وی با بیان اینکه امکان عمدی‌بودن حادثه وجود دارد، اظهار کرد: بسته شدن بعضی از مسیرهای خروجی، بی‌توجهی، غفلت و یا هر عامل دیگری می‌تواند باعث این حادثه باشد که باید با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بررسی‌های شفاف در ارتباط با این حادثه انجام شود تا علت اصلی مشخص و مقصران به سزای اعمال خود رسانده شوند.

سکوت کشورهای جیره‌خوار عربستان در مقابل حادثه منا

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به سکوت برخی از کشورهای اسلامی در برابر حادثه منا، گفت: بعضی از کشورهای اسلامی به دلیل حمایت‌های مالی دولت عربستان و یا تحت فشار بودن از سوی گروه‌های تندرو از گفتن حرف صریح خود‌داری می‌کنند. متأسفانه در کشور پاکستان نیز کسانی هستند که در مقابل این مسئله ساکت هستند.

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان افزود: بیشتر حاکمان کشورهای اسلامی مستقل نیستند و به جای اینکه به فکر ملت باشند، برای حفظ منافع شخصی خود جرأت گفتن حرف حق را ندارند ولی آنان بدانند که این قضیه بزرگ است و فشار ملت‌ها اجازه سکوت بیشتر از این را به آنان نخواهند داد.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها تا کنون مسئولیت این حادثه را نپذیرفته‌اند، گفت: دولت عربستان با کمال بی‌شرمی حجاج را مقصر اصلی حادثه منا می‌خواند و این جای بسی تأسف و تأمل دارد.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت دولت آل سعود حداقل از ملت‌های داغدار و خانواده‌های آنان عذرخواهی می‌کرد، افزود: خاندان متکبر آل سعود با خیال باطل خود ملت مسلمان را جیره‌خوار خود می‌دانند و فکر می‌کنند که کسی حق سؤال کردن و یا اعتراض به آنها را ندارد.

کتمان بزرگی حادثه منا با انتشار آمار نادرست

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که با جدیت این قضیه را پیگیری می‌کند و بدون شک این به دلیل نقش مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب است.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اعلام آمار ضد و نقیض جان‌باختگان حادثه منا از سوی دولت عربستان، بیان کرد: آل سعود تلاش دارد با اعلام آمار نادرست و تصمیماتی همچون دفن اجساد حجاج در شهر مقدس مکه، بزرگی حادثه منا را کتمان کند. در این حادثه بیش از ۲۴ کشور تلفات داشتند که در این میان تعداد جان‌باختگان کشورهای ایران، نیجریه، مصر و پاکستان بیشتر از دیگر کشورها بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دولت عربستان در ابتدا تعداد جان‌باختگان کشور پاکستان را تنها چند تن اعلام کرد و این در حالی است که 80 تن از حجاج پاکستانی به شهادت رسیده‌اند؛ با وجود این پنهان‌کاری‌ها ظرف دو سه هفته آینده با بازگشت حجاج، آمار دقیق این حادثه به‌طور کامل مشخص می‌شود و دولت عربستان دیگر دلیلی برای کتمان این قضیه نخواهد داشت و باید نسبت به این مسئله پاسخ‌گو باشد.

نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه اداره امور حج باید با مشارکت دیگر کشورهای اسلامی صورت گیرد، گفت: آل سعود ثابت کرد که صلاحیت اداره امور حج را ندارد و برای اینکه دیگر شاهد چنین حوادثی در سال‌های آینده نباشیم باید با کمک و مشورت دیگر کشور‌های اسلامی راه‌های بهتری برای اداره امور حج اتخاذ کرد.

مطالب مرتبط
captcha