قضاوت درباره حادثه منا قبل از روشن شدن حقایق درست نیست
کد خبر: 3383105
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
امیر سابق جماعت اسلامی ایالت بلوچستان پاکستان:

قضاوت درباره حادثه منا قبل از روشن شدن حقایق درست نیست

شعب خارجی: مولانا عبدالحق هاشمی با بیان اینکه مقصران حادثه منا باید از امت جهان اسلام عذرخواهی کنند، گفت: با بررسی‌های لازم علت و مقصر اصلی این حادثه باید مشخص شود و قضاوت درباره آن قبل از روشن شدن حقایق درست نیست.

مولانا عبدالحق هاشمی، امیر سابق جماعت اسلامی ایالت بلوچستان پاکستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به خانواده شهدای منا، گفت: حادثه منا برای امت اسلام مصیبت دلخراشی بود، چراکه این حادثه تلخ موجب جان باختن چندین هزار نفر از زائران خانه خدا شد و دل هر مسلمانی را داغدار کرد.

وی بیان کرد: حرف‌ها و اخبار زیادی درباره علل این حادثه گفته شده مانند بسته شدن چندین مسیر خروجی به دلیل حضور محمد بن سلمان با 300 گارد امنیتی در منا، بازگشت حجاج  از مسیرهای بسته شده و یا دیگرعواملی که قضاوت درباره آنها هنوز زود است.

امیر سابق جماعت اسلامی ایالت بلوچستان پاکستان با بیان اینکه مقصران این حادثه باید از امت جهان اسلام عذرخواهی کنند، گفت: حادثه منا، فاجعه بزرگی است که با بررسی‌های لازم علت و مقصر اصلی آن باید مشخص شود و قضاوت درباره آن قبل از روشن شدن حقایق درست نیست.

وی افزود: البته در این موضوع مقامات سعودی مسئول هستند چراکه با امدادرسانی به موقع تلفات حادثه به حداقل می‌رسید.

هاشمی بی‌انضباطی را یکی از عوامل بروز این فاجعه دانست و افزود: متأسفانه نقض قوانین و بی‌انضباطی در کشورهای عربی به وضوح مشاهده می‌شود و این اولین باری نبود که شاهد حوادثی در مراسم حج بودیم؛ چنانچه در سال 1990 نیز یک هزار و 426 نفر از زائران خانه خدا در تونل منتهی به مسجدالحرام، بر اثر ازدحام بسیار زیاد و افتادن زیر دست و پا جان باختند.

وی با بیان اینکه نظرات و کمک دیگر کشورهای اسلامی دراداره امور حج ضروری به‌نظر می‌رسد، گفت: لازم است که دولت عربستان برای مدیریت امور حج و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در سال‌های آینده از کمک‌ و مشورت دیگر کشورهای اسلامی مانند ایران استقبال کرده و آن را پذیرا باشد.

امیر سابق جماعت اسلامی ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به اینکه بروز چنین حوادثی در تجمعات بزرگ دور از ذهن نیست، اظهار کرد: متأسفانه دیدیم که سعودی‌ها در این حادثه پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران را در کمک و مدیریت بحران حادثه رد کردند در حالی که به خوبی به توانایی و تجارب دولت ایران در این زمینه واقف بودند.

وی با اشاره به اعلام آمار ضد و نقیض حادثه منا، یادآور شد: با گذشت بیش از دو هفته از این حادثه هنوز آمار دقیق جان‌باختگان و مصدومان اعلام نشده است؛ چراکه این امر وقت‌گیر است و به زمان نیاز دارد، در صورتی که رژیم آل سعود با کمک دیگر کشورها خیلی سریع‌تر می‌توانست به جمع‌آوری اطلاعات دست پیدا کند و موجب رفع نگرانی خانواده‌ها‌ی حجاج شود.

مطالب مرتبط
captcha