فرافکنی‌ عربستان به عدم درک فاجعه منا در جهان اسلام منجر شد
کد خبر: 3381959
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان:

فرافکنی‌ عربستان به عدم درک فاجعه منا در جهان اسلام منجر شد

شعب خارجی: علی کبریایی‌زاده گفت: فرافکنی دولت عربستان درباره حادثه منا موجب شد که کشورهای اسلامی آن‌گونه که باید به این حادثه واکنش نشان ندهند.

علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حجاج شهید ایرانی به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و خانواده این شهیدان، بیان کرد: حادثه منا یک حادثه بعیدی بود و نباید چنین حادثه‌ای رخ می‌داد؛ چراکه حرم مکی امن‌ترین مکان الهی است.

وی افزود: کشته شدن چندین هزار نفر که به امن‌ترین جای دنیا و هستی پناه بردند، مسئله ساده‌ای نیست، جای بسی شگفتی است که چرا این اتفاق افتاد و باید به دنبال علت آن بود.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان گفت: به رغم اینکه دولت عربستان باید مقدمات و شرایط لازم را فراهم می‌کرد تا بزرگ‌ترین مراسم عبادی مسلمانان به بهترین شکل و بی‌هیچ کم‌و‌کاستی انجام ‌شود؛ ولی متأسفانه دیدیم که مراسم مناسک حج امسال به گونه‌ای رقم خورد که بدترین واقعه اتفاق افتاد و موجب داغدار شدن جامعه اسلامی شد.

کوتاهی دولت عربستان؛ علت اصلی حادثه منا

کبریایی‌زاده تصریح کرد: بدون شک علت اصلی حادثه دلخراش منا کوتاهی دولت عربستان به عنوان برگزارکننده حج بود که سعی کرد با فرافکنی خودش را تبرئه و از پذیرش بار مسئولیت‌ شانه خالی کند و آن را به حجاج ارتباط دهد؛ به همین دلیل بهانه‌هایی را مطرح کرد.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان با اشاره به سهل‌انگاری و سوءمدیریت دولت عربستان در اداره امور حج، بیان کرد: طبق گزارش‌های دریافتی و تصاویری که دیده شد رژیم آل سعود پس از وقوع حادثه حتی آمادگی امدادرسانی لازم را نداشت. بنابراین، بدون شک حادثه منا نتیجه سهل‌انگاری و سوء‌مدیریت دولت عربستان است که نمی‌تواند امور حج را مدیریت کند.

مردم قرقیزستان: نسبت‌دادن حادثه به قضا و قدر ساده‌لوحی است

وی با اشاره به نوع نگاه مردم قرقیزستان به این حادثه، اظهار کرد: به رغم اینکه بیشتر مردم قرقیزستان تحت تأثیر دیدگاه و اندیشه آل سعود و وهابیت هستند و سعودی‌ها این موضوع را به تقدیر الهی و مسائلی از این قبیل مربوط دانستند، مردم قرقیزستان اذعان می‌کنند که نمی‌شود اسم تقدیر را بر این حادثه گذاشت و ساده‌لوحی است اگر با این حادثه این طور برخورد کرد.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان عنوان کرد: مردم قرقیزستان معتقد هستند که عدم برنامه‌ریزی مناسب و کوتاهی دولت عربستان در امور اداره حج موجب این حادثه غم‌انگیز شده است.

عدم درک عمق فاجعه به دلیل فرافکنی‌های عربستان

وی با بیان این که واکنش مسلمانان قرقیزستان به‌عنوان عضوی از امت اسلامی به این حادثه ضعیف بود، بیان کرد: در گفت‌و‌گویی که با یک خبرنگار قرقیزی داشتم و دلیل این نوع واکنش را از او جویا شدم، نظر وی این بود که شاید به این دلیل باشد که قرقیزستان تلفاتی در این حادثه نداشت به جز یکی دو نفر که آن هم به دلیل کهولت سن آسیب دیده بودند و علت دیگر اینکه در این کشور انتخابات بود و یا اخبار حادثه منا به خوبی اطلاع‌رسانی نشد؛ به همین دلیل این مسئله توسط مردم این کشور آن گونه که باید درک نشد.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان گفت: فرافکنی‌های دولت عربستان سبب شد که کشورهای اسلامی به‌دلیل ملاحظات سیاسی آن طور که باید به این موضوع واکنش نشان ندهند؛ اما ایران به این حادثه واکنشی صریح و جدی نشان داد؛ چرا که مردم کشور ما به خوبی عمق فاجعه در مراسمی معنوی مثل حج را درک کردند و این برمی‌گردد به نوع نگاه ما به مواردی از این قبیل؛ بنابراین امروز برای این که افکار عمومی بسیاری از کشورها این فاجعه را مانند ایرانی‌ها درک کرده و به آن واکنش نشان دهند، علمای مسلمان باید وارد عمل شده و عمق فاجعه را اطلاع‌رسانی کنند.

کبریایی‌زاده افزود: تنها در این مسئله نیست که کشور ما به آن واکنش جدی نشان می‌دهد، در مسئله فلسطین نیز همین‌گونه است، چندین دهه است که مردم مسلمان این کشور آسیب می‌بینند و کشته می‌شوند، بدون آنکه کشورهای جهان اسلام به آن واکنش نشان دهند و تنها ایران از فلسطین حمایت می‌کند و حتی دیده می‌شود که برخی از این کشورها با ظلم به مردم مظلوم فلسطین موافق بوده و اشغالگران را همراهی می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان بیان کرد: در بحث منا اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای که از سوی عربستان انجام شد، بر دیگر کشورهایی که تحت تأثیر عقاید سعودی‌ها بوده و با آن‌ها همفکر و همسو هستند، اثر داشت و این کشورها آن چیزی را که وهابیت و عرب‌های همفکر با عربستان اعلام می‌کنند، منعکس کردند.

انتشار آمار نادرست؛ پوششی بر بزرگی حادثه منا

کبریایی‌زاده با اشاره به آمار ضد و نقیض دولت عربستان از تعداد کشته شدگان و مصدومان حادثه منا، اظهار کرد: اینکه آل سعود آمار ضد و نقیضی منتشر می‌کند؛ به این دلیل است که می‌خواهد از حجم و بزرگی حادثه بکاهد و مسئولیت خودش را در برابر این قضیه توجیه کند.

وی افزود: سعودی‌ها با این کار می‌خواهند به امت اسلامی بگویند که کوتاهی نکرده‌ و وظیفه‌شان را درست انجام داه‌اند؛ چراکه می‌دانند اگر آمار و اطلاعات دقیقی ارائه دهند و حجم و ابعاد مسئله روشن بشود باید پاسخ‌گو باشند؛ گرچه الان نیز باید پاسخ‌گوی این حادثه غم‌بار باشند.

مخالفت عربستان با همکاری کشورهای اسلامی در اداره امور حج

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان ادامه داد: همچنین دولت عربستان سعی کرد با ارائه آمار نادرست و مرتبط‌ دانستن حادثه با تقدیر الهی نشان دهد که هیچ اتفاقی نیفتاده است و آن‌ها کارشان را درست انجام داده‌اند.

کبریایی‌زاده تصریح کرد: آل سعود همچنین با فرافکنی‌های خود تلاش دارد از مساعدت دیگر کشورهای اسلامی و نقشی که این کشورها به ویژه ایران می‌تواند در برگزاری مراسم حج ایفا کنند، جلوگیری کند؛ این در حالی است که سعودی‌ها خود به توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مراسم واقف هستند، اما نسبت به همکاری کشورمان در امور حج مقاومت نشان داده و با این مسئله مخالف هستند.

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در مراسم حج سال‌های آینده، گفت: قطعا عربستان این توانمندی را ندارد که بتواند مراسم حج را آن طور که باید انجام دهد و بهترین اقدام این است که این مراسم با همکاری کشورهای توانمند مدیریت شود و این مسئله توسط خود سعودی‌ها مطرح شده و آن‌ها به آن تمایل نشان دهند.

مطالب مرتبط
captcha