گرفتن حق السکوت؛ دلیل عدم انتقاد از آل سعود در صدا و سیمای پاکستان
کد خبر: 3378024
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
رئیس مجلس وحدت مسلمین کویته عنوان کرد؛

گرفتن حق السکوت؛ دلیل عدم انتقاد از آل سعود در صدا و سیمای پاکستان

شعب خارجی: اگر اداره نظارت بر صدا و سیمای پاکستان پخش برنامه‌های منتقدانه علیه عربستان در واکنش به حادثه منا را ممنوع کرده باشد، باید گفت حتما افرادی هستند که با گرفتن حق السکوت این دستور را صادر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته و رئیس مجلس وحدت مسلمین این شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شهادت حجاج حادثه منا را به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و خانواده‌های این شهیدان تسلیت گفت و افزود: بدون شک بی‌کفایتی دولت عربستان یکی از عوامل اصلی بروز فاجعه غم‌انگیز منا است و باید به‌صورت شفاف این حادثه بررسی شود.

وی بیان کرد: حادثه منا برای امت اسلام مصیبتی عظیم و فاجعه دلخراشی بود که عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد؛ گرچه دولت عربستان این را فقط یک حادثه و اتفاق خواند.

ضرورت بررسی شفاف حادثه منا

امام جمعه کویته افزود: خبر عبور محمد بن سلمان از منا با 300 گارد امنیتی و بسته شدن بعضی از مسیرهای خروجی نیز از عوامل دیگر این حادثه بوده است که نباید از این امور به‌سادگی گذشت و باید بررسی‌های لازم انجام شود تا علت اصلی این فاجعه هولناک مشخص شود و مقصران به سزای اعمال خود برسند.

احتمال عمدی‌بودن حادثه منا

رئیس مجلس وحدت مسلمین کویته ادامه داد: طبق مشاهدات عینی حاضران در حادثه گمان می‌کنم که امکان عمدی‌ بودن حادثه وجود دارد، چون حتی گفته می‌شود که در منا از گاز سیانور نیز استفاده شده است؛ چراکه فقط به دلیل فشار و یا زیر پا گذاشته شدن، این تعداد جان خود را از دست نمی‌دادند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به واکنش ضعیف جهان اسلام به این حادثه دلخراش، گفت: متأسفانه عمده کشورهای اسلامی یا جیره‌خوار آمریکا هستند و یا وابسته به کمک‌های مالی دولت عربستان؛ بنابراین این کشورها می‌دانند اگر حرف حقی گفته شود ممکن است به سعودی‌ها بر بخورد، به همین منظور از بیان آن هراس داشته و تنها اظھار تأسف می‌کنند.

کشورهای مدافع حق از آل سعود انتقاد کردند

رئیس مجلس وحدت مسلمین کویته ادامه داد: اما برخی کشورها و تحلیل‌گران آزاد حق‌گو و مدافع حق و حقیقت هستند و با مورد انتقاد قرار دادن رژیم آل سعود از روز اول حادثه منا خواستار بررسی شفاف این موضوع شدند. رسانه‌های جمعی و تحلیل‌گران سیاسی بارها عیاشی و بی‌بندوباری شاهزادگان و حاکمان عربستان را محکوم و اظھار کردند که خاندان آل سعود توان خدمت به حرمین شریفین را ندارند.

وی با اشاره به نپذیرفتن مسئولیت حادثه منا توسط سعودی‌ها، اظهار کرد: این حادثه در حدی بزرگ بود که بیشتر اقوام و ملت‌های جهان از آن متأثر شدند و در پس این فاجعه انتظار این می‌رفت که رژیم آل سعود با عذرخواهی از ملت‌های داغدار و خانواده‌های حجاج شهید مرهمی بر زخم آنها شود.

امام جمعه کویته افزود: همان‌طور که می‌بینیم این خاندان متکبر و عیاش نه تنها از این امر سر باز زد؛ بلکه با بی‌شرمی کامل، حجاج را مقصر این حادثه دانست؛ شاید آنها فکر می‌کنند با عذر‌خواهی مقصر اصلی حادثه شناخته شوند، اما باید بدانند که این رفتار مغرورانه، آنها را نزد دیگر ملت‌ها منفورتر از قبل کرد.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به انتشار آمار ضد و نقیض دولت عربستان از تعداد مصدومان و کشته‌شدگان این حادثه، عنوان کرد: مقامات آل سعود در این قضیه به دلیل سردرگمی و درگیری میان خودشان نظر واحدی ندارند و می‌ترسند اگر آمار درستی از بزرگی این حادثه اعلام شود صدای اعتراض ملت‌های جهان بلند شود.

انتشار آمار دقیق جان‌باختگان منا دردسری بزرگ برای عربستان است

رئیس مجلس وحدت مسلمین کویته ادامه داد: همچنین این تصور وجود دارد که با انتشار آمار دقیق با دردسری بزرگ از سوی رسانه‌های جمعی و کشورهایی که حجاج آنها مفقود هستند، مواجه خواهند شد، لذا سعی دارند بر این قضیه سرپوش گذاشته و آمار ضد و نقیضی اعلام کنند.

وی با اشاره به همراهی پاکستان و دیگر کشورها با دولت عربستان و نداشتن موضعی محکم در برابر حادثه منا به جز کشور ایران، گفت: همراهی با آل سعود برای سرپوش‌ گذاشتن بر عمق فاجعه به این دلیل است که حاکمان‌ بیشتر کشورهای اسلامی وابسته به این دولت هستند و مانند ایران رهبری مستقل همچون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای نظارت کامل بر امور کشورشان ندارند؛ از سوی دیگر تعداد زیادی از شهدا حجاج ایرانی هستند و به همین علت ایران روی این قضیه آزادانه حرف می‌زند.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: پاکستان نیز کشوری اسلامی و مستقل است؛ اما باید گفت در این میان افرادی هستند که جیره‌خوار عربستان هستند و اگر این خبر درست باشد که اداره نظارت بر صدا و سیمای پاکستان پخش برنامه‌های منتقدانه علیه عربستان را ممنوع کرده باشد، باید گفت حتما افرادی هستند که با گرفتن حق السکوت این دستور را صادر کرده‌اند.

امور حج به مسلمانان جهان واگذار شود

وی اظهار کرد: شهر مقدس مکه و مدینه متعلق به همه جهان اسلام است و اگر طبق توطئه انگلیس چند حاکم عیاش آنجا مستقر شده این به آن معنی نیست که ما آن‌ها را مالک حجاز بدانی. باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده، اداره امور حج به همه مسلمانان واگذار شود و هر یک از کشورها در این رابطه نماینده‌ای داشته باشند.

رئیس مجلس وحدت مسلمین کویته بیان کرد: از کشورهای اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی و ملت‌های اسلامی انتظار داریم که فریاد اعتراض‌آمیز خود نسبت به حادثه منا را به گوش جهانیان و حکام آل سعود برسانند و نگذارند این حادثه در آینده تکرار شود.

مطالب مرتبط
captcha