حادثه منا از نگاه روزنامه‌‌های زیمبابوه/ رهبر معظم انقلاب: عربستان مسئولیت بپذیرد
کد خبر: 3377874
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

حادثه منا از نگاه روزنامه‌‌های زیمبابوه/ رهبر معظم انقلاب: عربستان مسئولیت بپذیرد

شعب خارجی: روزنامه‌‌های هرالد، نیوزدی و دیلی زیمبابوه ضمن بررسی علل وقوع حادثه منا، در گزارشی به شمار مصدومان و جان‌باختگان این حادثه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، در این روزنامه‌ها بنابر اعلام اولیه آمار جان‌باختگان و مصدومان حادثه منا توسط عربستان سعودی آمده است: حداقل 717 نفر در حادثه ازدحام حج در رمی جمرات جان باختند. بر اساس اظهارات اداره‌کل دفاع شهری عربستان 863 دیگر نیز در این حادثه که در منا رخ داد زخمی شدند.

در سال 2006 نیز در حادثه مشابهی در منا حداقل 360 نفر جان خود را از دست داده بودند.

حداقل 453 نفر کشته و صدها نفر در حادثه منا زخمی شده‌اند که یکی از مرگبارترین حادثه‌های حج در دو دهه اخیر بوده است. این حادثه دومین حادثه خونین حج امسال بود که موجب زیر سؤال رفتن توانمندی مقامات آل سعود در تأمین امنیت حجاج است. در حادثه قبلی که دو هفته قبل از این ماجرا اتفاق افتاده بود بیش از یک صد نفر بر اثر واژگونی یک جرثقیل جان خود را از دست دادند.

حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ضمن متهم‌کردن دولت آل سعود به بی‌کفایتی و سوء مدیریت، اظهار کرد که دولت عربستان سعودی باید مسئولیت این فاجعه را به عهده بگیرد و خواستار آن شد که علل این فاجعه مورد غفلت واقع نشود.

آخرین خبرهای دریافتی حاکی از آن است که حداقل 242 آفریقایی نیز در میان بیش از 800 کشته فاجعه منا بوده‌اند. بیشترین تعداد کشته‌شدگان آفریقایی از کشور مراکش بوده‌اند.

بر اساس اخبار رسیده 87 مراکشی، 37 مصری، 20 مالیایی و 20 نفر اهل کامرون نیز در میان کشته‌شدگان بوده‌اند.(بنا بر آمارهای اولیه اعلام‌شده) خبر‌های دریافتی از نیجریه حاکی از آن است که 15 تبعه نیجریه نیز در این حادثه کشته شدند.

مقامات عربستان سعودی متهم به بروز این حادثه که ششمین حادثه بزرگ در 25 سال گذشته به‌شمار می‌رود، شده‌اند. بزرگ‌ترین تعداد کشته‌شدگان قبل از این حادثه مربوط به سال 1990 است که به دلیل ازدحام جمعیت در یک زیرگذر در منا و قطع سیستم تهویه، یک هزار و 426 نفر از زائران خانه خدا در اثر خفگی جان خود را از دست دادند.

مطالب مرتبط
captcha