سعودی‌ها با بازی‌های سیاسی مسئولیت‌ حادثه منا را نمی‌پذیرند
کد خبر: 3379139
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی:

سعودی‌ها با بازی‌های سیاسی مسئولیت‌ حادثه منا را نمی‌پذیرند

شعب خارجی: مهدی زارع در نشست «فاجعه منا» در بمبئی، گفت: سعودی‌ها در جریان حوادث اخیر که در مراسم مناسک حج اتفاق افتاد به بازی‌های سیاسی و متهم کردن افراد روی آورده و مسئولیت خود را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، از سوی نمایندگی فرهنگی ایران در بمبئی نشستی با موضوع «فاجعه منا» به منظور اطلاع‌رسانی و موضع مشخص در قبال این حادثه دردناک 11 مهرماه از سوی ایران، در مسجد ایرانیان بمبئی با سخنرانی علمای این شهر و حضور مردم و رسانه‌ها برگزار شد.

مهدی زارع، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی در این مراسم با بیان اینکه حج مبین این است که همه مردم یکسان و متحد باشند، گفت: شرایط پیش‌آمده امروز در کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند تا همه مسلمانان در مقابل دسیسه‌های دشمنان با هم متحد باشند؛ اما سعودی‌ها به این قاعده عمل نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: سعودی‌ها در جریان حوادث اخیر که در مراسم مناسک حج اتفاق افتاد به بازی‌های سیاسی و متهم کردن افراد روی آورده و مسئولیت خود را نمی‌پذیرند و از ملت‌های اسلامی عذرخواهی نمی‌کنند.

بی‌حرمتی رژیم آل سعود با پیکر مطهر حجاج شهید

زارع ضمن عرض تسلیت به عالم اسلام و خانواده‌های معظم شهدای حج، مسئولیت این حادثه دردناک را همانند حادثه قبل مسجد‌الحرام که موجب ارتحال ده‌ها تن از میهمانان درگاه الهی شد، متوجه رژیم سعودی دانست و خواستار پاسخ‌گویی رژیم سعودی در برابر این دو جنایت بزرگ شد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی با اشاره به بی‌حرمتی خاندان آل سعود به اجساد حجاج شهید، گفت: خاندان آل سعود حتی در نحوه برخورد با اجساد شهدا با بی‌حرمتی برخورد کردند و به صورت غیر مسئولانه و نادرست اجساد شهدا را جمع‌آوری کردند و این بی حرمتی تا جایی بود که در جمع‌آوری اجساد و پیکر مطهر شهدا از بلدوزر استفاده کردند.

واگذاری مدیریت حج به بزرگان جوامع اسلامی

حجت‌الاسلام مولوی غلام محمد‌مهدی، قاضی شهر چنای هند نیز در این نشست با اشاره به فاجعه خون‌بار مکه، بیان کرد: بزرگان جوامع اسلامی باید مدیریت حج را در اختیار بگیرند.

وی از بزرگان و عالمان اسلامی خواست که به فکر طرح یک برنامه جدید جهت مدیریت سالم و اطمینان‌بخش سرزمین وحی، مکه معظمه باشند تا در ماه‌ها و سال‌های آینده از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

حرکت مشکوک خاندان آل سعود موجب حادثه منا شد

در ادامه این مراسم حجت‌اسلام والمسلمین حسنین کراروی، امام جماعت مسجد ایرانیان گفت: شهید و زخمی شدن حدود سه هزار زائر حج در سال جاری(بنا بر برخی آمارهای اعلام‌شده) مشکوک است و این حرکت مشکوک خاندان آل سعود باعث اتفاق افتادن چنین فاجعه‌ای شده است.

وی بیان کرد: فاجعه منا غم‌انگیز، تلخ و مصیبت‌بار است و قلب جهان اسلام را جریحه‌دار کرده و عمق فاجعه به حدی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت و فراموش کرد.

استدلال‌های غیرواقعی عربستان قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمنذر عباس، امام جماعت مسجد امامیا و از علمای برجسته شهر بمبئی نیز در این مراسم، اظهار کرد: متأسفانه مقامات سعودی با شانه خالی کردن از بار مسئولیت، حجاج را مسئول این اتفاقات معرفی می‌کنند و این فرافکنی آنها است.

وی افزود: ایرانی‌ها بیشترین کشته، مجروح و مفقودی را به خود اختصاص داده‌اند و مقامات عربستانی با استدلال‌های غیرواقعی سخنان واهی و عجیب می‌زنند که قابل قبول نیست.

بی‌تدبیری سعودی‌ها فاجعه‌بارترین سال مراسم حج را رقم زد

حجت‌الاسلام شیرمحمد جعفری نیز با اشاره به سوءمدیریت و بی‌تدبیری دولت عربستان در مراسم حج امسال، گفت: هر سال در جریان مراسم حج حوادث متعددی اتفاق می‌افتاد؛ اما امسال فاجعه‌بارترین سال بوده که در مکه و منا اتفاق افتاد.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم که بزرگان جوامع اسلامی برای سال‌های آینده که حجاج در این سرزمین هستند، برنامه‌ای را طرح‌ریزی کنند تا حجاج در هنگام مراسم حج با چنین حوادثی دچار نشوند.

مطالب مرتبط
captcha