اتحاد امت اسلام برای مقابله با نظام خودکامه عربستان یک ضرورت است
کد خبر: 3379066
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در غنا:

اتحاد امت اسلام برای مقابله با نظام خودکامه عربستان یک ضرورت است

شعب خارجی: علیرضا فرامرزی اظهار کرد:در حادثه منا شاهد سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی رژیم سعودی در امور حج بودیم؛ از این‌رو وقت آن رسیده است که حرکتی از سوی جامعه اسلامی برای مقابله با این نظام خودکامه صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، علیرضا فرامرزی، سرپرست موقت رایزنی فرهنگی ایران در غنا دیروز، 11 مهرماه، با شیخ متوکل ادریس، نماینده طریقت تیجانیه در آکرا و هیئت همراه در محل رایزنی دیدار کرد.

فرامرزی در این دیدار با اشاره به حادثه اخیر منا، گفت: از زمانی که رژیم سعودی توسط انگلستان در عربستان تأسیس و بر سرزمین‌های مقدس مکه و مدینه حاکم شد، جهان اسلام همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

وی افزود: تأسیس این رژیم به‌وسیله استعمار انگلستان با هدف ایجاد تفرقه و جدایی بین مسلمانان بوده و امروز می‌بینیم که چگونه با ایجاد و کمک به گروه‌های تروریستی از جمله گروه غیر اسلامی داعش در کشورهای اسلامی بحران ایجاد کرده است.

ضرورت مقابله جامعه اسلامی با نظام خودکامه عربستان

سرپرست موقت رایزنی فرهنگی ایران در غنا بیان کرد: در حادثه اخیر در منا شاهد سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی رژیم سعودی در امور حج بودیم؛ از این‌رو وقت آن رسیده تا حرکتی از سوی جامعه اسلامی برای مقابله با این نظام خودکامه صورت پذیرد.

در ادامه شیخ متوکل ادریس اظهار کرد: در غنا، تبلیغات و سیاست‌بازی بی‌مقدار عربستان سعودی هیچ نتیجه و سودی برای آنها ندارد؛ زیرا مردم ما به‌ویژه جوانان نسبت به ترفندهای آنها آگاهی کامل دارند.

وی ادامه داد: زمانی که دولت سعودی متوجه شد برنامه‌هایشان در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار نبوده و نفوذ و سود ناچیزی دارد، تصمیم گرفتند دانشجویان جوان مسلمان غنایی را به بهانه شناخت اسلام و آموزش آنان به کشورشان دعوت کرده و از آنان حمایت کنند.

نماینده تیجانیه در آکرا تأکید کرد: ما باید از جوانان خود که به‌درستی نمی‌دانند در جهان اسلام چه می‌گذرد و چه دسیسه‌هایی توسط دشمنان برای خدشه‌دار شدن این دین بزرگ صورت می‌گیرد، حفاظت‌های لازم را به‌عمل آوریم.

وی با اشاره به اینکه پیام بیداری اسلامی باید به جوانان مسلمان غنایی ابلاغ شود، گفت: ما باید از تمامی ابزار موجود برای آموزش جوانان استفاده کنیم و راهبردهای جدیدی برای گسترش پیام مربوط به جنایت رمی جمرات در منا در بین مردم اتخاذ کنیم و از راه‌های متفاوتی مانند خطبه‌های نماز جمعه، تشویق علما به پیگیری اخبار جهان اسلام و توانمند شدن آنان جهت پخش این پیام در اجتماعاتی که برگزار می‌شود و رسانه‌های نوشتاری، صوتی و تصویری استفاده کنیم.

شیخ متوکل ادریس عنوان کرد: مشکل اساسی مردم غنا به‌ویژه جوانان، فقر و شرایط اقتصادی است؛ بنابراین باید برنامه‌هایی برای بالا بردن قدرت اقتصادی جوانان مسلمان در نظر گرفت تا بتوانند روی پای خود ایستاده و تصمیم درست را در زندگی اتخاذ کنند.

وی افزود: اغلب فارغ‌التحصیلان غنایی با چالش‌هایی مواجه هستند که باعث می‌شود به دنبال زندگی بهتر به عضویت گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در بیایند.

نماینده تیجانیه در آکرا، حمایت از جوانان جهت دسترسی به زمینه‌هایی که به آن علاقه دارند، تأسیس یک مرکز علمی و فرهنگی جهت تبادل دیدگاه‌های دینی و مذهبی، راه‌اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و ایجاد راه‌های کسب و کار را به عنوان چهار راهکار برای رهایی جوانان کشورش از این مشکلات ترسیم کرد.

عربستان با دروغ‌پردازی درباره آمار قربانیان منا جنایت دیگری رقم زد

شیخ ادریس توپو، از علمای مسلمان غنا و مسئول روابط عمومی رایزنی ایران در این کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مقامات عربستان ابتدا در مورد تعداد جان‌باختگان منا به دروغ‌پردازی متوسل شده و به فریب جهان پرداختند، گفت: مقامات رسمی سعودی با غفلتی که به‌طور عمد انجام دادند، مرتکب جنایت بشری دیگری شدند.

وی افزود: آنها اعلام کردند که فقط 175 نفر در این حادثه کشته شده‌اند و تنها ظرف دو ساعت پس از این واقعه تلخ گزارشی ارائه شد که حکایت از آن داشت که تمامی کشته‌شدگان تنها 717 نفر هستند؛ در حالی که روز گذشته وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که چهار هزار و 173 نفر جان باخته‌اند.

شیخ ادریس توپو عنوان کرد: شهر مقدس مکه و مدینه متعلق به آل سعود نیست؛ بلکه به اسلام و همه مسلمین تعلق دارد. لذا، در مدیریت حج مسلمانان سراسر دنیا باید مشارکت داشته و نمایندگانی از کشورهای اسلامی بر این مناسک نظارت داشته باشند.

وی گفت: این اتفاق در مسیر اعمال حج بسیار غم‌انگیز بود. من خود را مکلف می‌دانم برای انتشار این پیام بین مردم مسلمان غنا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهم و ان‌شاءالله با همکاری شما این پیام را به همه جوامع اسلامی در غنا ارسال خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
captcha