حادثه منا با خشونت‌های افراط‌گرایانه منطقه بی‌ارتباط نیست
کد خبر: 3385256
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان:

حادثه منا با خشونت‌های افراط‌گرایانه منطقه بی‌ارتباط نیست

شعب خارجی: حسن‌زاده گفت: برخورد سعودی‌ها با حادثه منا طوری بود که با کمال بی‌شرمی آن را تصادفی و مربوط به قضا و قدر الهی دانستند؛ اما باید گفت که این قضیه هولناک با قضایای منطقه و خشونت‌های افراط‌گرایانه بی‌ارتباط نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه غرب آسیا، عباس حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان در نشست «بی‌کفایتی عربستان در اداره حرمین شریفین و حادثه شهدای منا» با اشاره به سوءمدیریت و بی‌کفایتی دولت عربستان در اداره حرمین شریفین، گفت: دولت عربستان لیاقت اداره اماکن مقدس سرزمین وحی را ندارد و مدیریت این اماکن باید به کمیته مشترکی از کشورهای اسلامی واگذار شود.

وی افزود: طبق گفته شاهدان عینی و حجاج کشورمان پس از بازگشت از این سفر معنوی، حادثه دلخراش منا که موجب جان باختن تعداد زیادی از زائران شد بر اثر تراکم جمعیت و بسته شدن مسیر زائران رخ داده است.

رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان افزود: با توجه به گرمای شدید هوا، تشنگی، عدم امدادرسانی لازم و بی‌‌تدبیری آل سعود تعداد تلفات این حادثه به رقم بالایی رسید و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرد.

وی با اشاره به نپذیرفتن مسئولیت این حادثه توسط دولت عربستان، اظهار کرد: برخورد سعودی‌ها طوری بود که با کمال بی‌شرمی این حادثه را تصادفی و مربوط به قضا و قدر الهی دانستند؛ اما باید گفت که این قضیه هولناک با قضایای منطقه و خشونت‌های افراط‌گرایانه بی‌ارتباط نیست.

حسن‌زاده بیان کرد: ما اعضای شورای عالی قرآنی افغانستان از کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهیم با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به بررسی دقیق این حادثه اسفناک بپردازند و نتایج آن را به همه مسلمانان اعلام کنند.

ناصر جهانشاهی، رایزن فرهنگی ایران در کابل نیز در این نشست طی سخنانی گفت: آنچه که در منا اتفاق افتاد نشان از بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت آل سعود بود؛ آنها نه خودشان توانستند این حادثه را مدیریت کنند و نه به دیگران این اجازه را دادند.

وی بیان کرد: حدود 25 کشور در این حادثه حجاج خود را از دست داده‌اند و اگر تدبیر درستی صورت می‌گرفت چنین حادثه‌ای پیش نمی‌آمد.

رایزن فرهنگی ایران در کابل گفت: حوادث متعددی که امسال در مراسم مناسک حج اتفاق افتاد برای اولین بار نبوده بلکه در سال‌های قبل نیز شاهد حوادثی از این قبیل بوده‌ایم که این نشان از بی‌کفایتی و عدم میریت آل سعود در اداره امور حج است.

مطالب مرتبط
captcha